Kisebbségpolitikák

Egyéb

A hagyományosabb szemléletű munkákban különböző előjelű narratívákat kapunk - annak függvényében, hogy éppen ki volt az adott időszakban hatalmi pozícióban ("birtokon belül"), azaz melyik nemzet folytathatta akadálytalanul nemzetépítési törekvéseit.
 
Románok Magyarországon
 
Az 1848-49-es események és az első világháború közötti időszak ábrázolása során a román tankönyvek elsősorban a formálódó független román államra koncentrálnak, de kitérnek a határon túli (benne a magyarországi) románság történetére is. A Humanitas és a Petrion tankönyvei - az előző fejezetekhez hasonlóan - a románok politikatörténetére, valamint a román igények részleges megvalósulására, ill. elutasítására szorítkoznak, míg a Sigma kötete a társadalmi változásokat is vázolja.

Mindhárom szöveg bemutatja az 1860-as évek "liberális időszakának" (igaz, csak átmeneti) eredményeit, azaz az erdélyi románok egyenjogúságának és arányos képviseletének megvalósulását, amikor a "románok először tudták közvetlenül befolyásolni a törvényhozást" Erdély történetében, és a magyar és a német nyelv mellett a románt is hivatalos nyelvvé tették. A kiegyezést (és "Erdély annexióját") követő időszakot egyaránt kritikusan látják.

A Humanitas könyve szerint a dualizmust a magyarok azért fogadták el, hogy helyreállíthassák "régi középkori  államukat", az egyes szövegek pedig megállapítják, hogy a magyar elitek az egységes (magyar) nemzetállam megteremtését tűzték ki célul. Míg a Petrion kötetében az áll, hogy a "dualizmus bevezetése szerencsétlen következményekkel járt Erdélyre nézve", a Sigma tankönyvében utalnak arra is, hogy a Monarchiában végbement gazdasági és társadalmi modernizáció eredményeiben az ott élő románok is részesültek.

A politikatörténeti részekben olvashatunk a románság politikai stratégiáiról - a dualizmus elutasításáról, az aktivista és a passzivista politikáról, az erdélyi autonómia visszaállítására, majd a nemzeti autonómia megadására irányuló követeléseiről, valamint a Romániához való csatlakozás szándékáról is. Megemlítik a Memorandum-pert is, továbbá az erdélyi románság külső (romániai) anyagi és erkölcsi támogatását. A Petrion tankönyve itt egy érdekes szemelvényt is közöl, amelyben egy vezető romániai politikus a magyarországi románok elnemzetietlenítéséről beszél, valamint az ez irányú törekvések leplezésére folytatott magyar propagandáról, amely épp a románokat állította be "rendbontónak" Európa közvéleménye előtt.

A magyarosítást a Humanitas könyve csupán megemlíti, a Petrion kiadványa szerint az "erős magyarosító politikát"  többek közt az új nemzetiségi, oktatási stb. törvények alapozták meg. A Sigma kötete részletesebben foglalkozik a "magyar kormányok nacionalista politikájával". A "hivatalos magyarosító politikát"  kudarcként értékeli, mivel az - a kompakt román tömbök és a vallási-társadalmi különbségek miatt - nem vezethetett a románok asszimilálásához, és "a magyar állam minden erőfeszítése ellenére a románok többsége nem is beszélte az állam hivatalos nyelvét". Az egyházak és iskoláik lehetővé tették, hogy "a románok saját nemzeti életet folytassanak Magyarországon, még ha a hatóságok nem is nézték ezt jól szemmel". A fejezet szerzője kitér a nyelvhasználatra is - felsorolva a román és a magyar nyelv használatának területeit.

Az eszmetörténeti áttekintésben a Humanitas és a Petrion tankönyve röviden bemutatja a nacionalizmus és a nemzetállami eszme térhódítását Európában. A Humanitas könyve ír a román nemzeti ideológia szimbólumairól (Vitéz Mihály és az ókori Dacia), a Petrion kötete szerint pedig a román politikusok és értelmiségiek többsége - "összhangban az európai szellemiséggel" - a pozitív nacionalizmust hirdette (amelyet megkülönböztet a xenofób, negatív nacionalizmustól), és "elsősorban az idegen uralom alatt élő románok emancipációjára és az anyaországgal való egyesítésére"  törekedett.

A magyar tankönyvekben az 1860-as évek (a "provizórium" időszaka) csupán a kiegyezés egyfajta előjátékaként jelennek meg. Az 1863-64-es (nagyszebeni) erdélyi országgyűlést csak a Száray-féle kötet említi meg, amely beszámol a végül patthelyzettel zárult magyar-nemzetiségi közeledési kísérletekről, illetve Kossuth Lajos dunai konföderációs tervéről mint megoldási javaslatról. A kiegyezés értékelése viszont - érthető módon - jóval komplexebb, mint a román tankönyvekben. A pozitív változások mellett megjelennek a dualista rendszer csapdái is (köztük a nemzetiségi kérdés kezelése), amelyek megakadályozták a "reális kompromisszumként"  jellemzett kiegyezés továbbfejlesztését.

A nemzetiségi törvényről a Száray-féle könyv megállapítja, hogy az nemzetközi összehasonlításban megállta a helyét, és mindkét szöveg ismerteti a nemzetiségek számára biztosított széles körű nyelvhasználati, oktatási és kulturális jogokat. A nemzetiségeket azonban a rendezés mégsem elégítette ki, mivel azok területi autonómiát és kollektív jogokat követeltek, a törvény viszont az egyéni szabadságjogok és az egységes magyar politikai nemzet eszméjéből indult ki. Ráadásul a törvény számos rendelkezését nem is hajtották végre.

A könyvek bemutatják a helyzet fokozatos elmérgesedését, és kritikus megvilágításban jelennek meg a dualista kormányok nemzetállami törekvései is. A Száray-féle könyv megemlékezik a nemzetiségi elitek ellenállásáról és céljairól - az autonómiától az elszakadásig. Az asszimilációról a Závodszky-féle tankönyvből csak szórványosan értesülhetünk (az úri középosztályba való bekerüléshez "a nemzetiséginek látványosan magyarrá kellett válnia" ), a Száray-féle kötetben viszont - többek közt - szó esik a nemzetiségi értelmiséget érintő erőszakos asszimilációról, az asszimiláció felgyorsítását elősegítő oktatáspolitikáról, illetve a spontán magyarosodásról is.

A szerző ugyanakkor utal a beolvadás korlátaira (a korabeli társadalmi viszonyokra) is - a Sigma-féle könyv vonatkozó részéhez hasonlóan. A problémakört számos térkép, ábra, statisztika és kép egészíti ki, továbbá jól megválogatott szemelvények - pl. a Lex Apponyiból vagy a román Memorandumból vett részletek.

  Magyarok Romániában

 
A vizsgált román tankönyvek mindegyike részletesen foglalkozik az első világháború utáni Nagy-Románia "sokszínűségének" bemutatásával. A Petrion kiadványa az új tartományok lakosságának integrációját a politikai integrációval együtt taglalja, a Humanitas könyve külön fejezetet szentel az etnikai és felekezeti változatosságnak, illetve az ezt kezelni hivatott politikai megoldásoknak, a Sigma tankönyve pedig kitér az interetnikus kapcsolatokra is .
A Humanitas kötetének vonatkozó fejezete szerint a kormányzatok prioritásként kezelték a "kisebbségek társadalmi, politikai és kulturális integrációjának" komplex folyamatát, a problémákra talált politikai megoldások pedig arról tanúskodnak, hogy "Romániában liberális és demokratikus rendszer" működött. A feszültségek egyfelől a "kisebbségek képviselőinek a román állam törvényeivel szembeni ellenállásából eredtek", másfelől a "román állam részéről is hiányzott a bizalom az új állampolgárok jó szándékait illetően".

A kisebbségek vezetői - a többi állampolgárt megillető jogok mellé - "kiegészítő jogokra" tartottak igényt közösségeik számára, ez a magatartás pedig feszültségeket okozott. A kisebbségi jogok biztosítása érdekében hozott intézkedéseket - beleértve az egyéni jogok, valamint a jogegyenlőség garantálását (a kisebbségvédelmi szerződés és az alkotmány alapján) - külön táblázat jeleníti meg . A Petrion kiadványa is felsorolja a kisebbségek helyzetét szabályozó és az állampolgárok egyenlőségét - "etnikai eredetüktől, nyelvüktől vagy vallásuktól függetlenül"  - biztosító intézkedéseket.

Mindhárom tankönyvben szerepelnek szemelvények a román alkotmányból, amelyek a jogegyenlőség mellett kimondják, hogy Románia egységes és oszthatatlan nemzetállam. Az egyes könyvekben megjelenik a nyelvhasználat problémája is. A hivatalos nyelv a román lett, amelyet a hivatalnokoknak el kellett sajátítaniuk. A Humanitas könyve szerint azonban csak a magyar kisebbség nem teljesítette ezeket a követelményeket ("a Magyar Párt vezetőségének ösztönzésére"), és sok magyar hivatalnok visszautasította a számukra szervezett nyelvtanfolyamokat és a hűségeskü letételét.

A Petrion tankönyve is a magyarokat emeli ki: míg a többi kisebbség vezetői alkalmazkodtak az új körülményekhez, a magyar kisebbség képviselői kivételt képeztek, és "izolacionista politikát folytattak, egyesek pedig osztották a budapesti kormány által támogatott revizionista elképzeléseket". A szöveg szerint a Magyar Párt vezetői Budapestről kapták az utasításokat, és csak átmenetinek tartották Erdély egyesülését Romániával. Ugyanitt megtalálhatjuk az etnikai pártok programjainak rövid összefoglalását is - köztük a Magyar Párt autonómiára vonatkozó követeléseit.

A Sigma kötete felsorolja az anyanyelvhasználatból és az egyházi oktatásból eredő problémákat, és egyedüliként utal a földreform által okozott veszteségekre is (másutt megemlíti a reform nemzeti vonatkozásait is). Itt egy külön táblázat mutatja be a romániai politikai erők kisebbségi politikáját (programját), és felsorolja a kisebbségi politikai csoportosulásokat is.

A Humanitas kötete részletesebben foglalkozik az oktatással: a román állam számos kisebbségi általános iskolát tartott fenn; egy táblázattal pedig a kisebbségi egyházi iskolák számának növekedését szemlélteti 1918 és 1925 között. A vonatkozó rész szerzője megállapítja, hogy miközben az összes jelentős kisebbségi egyház anyagi támogatásban részesült, a "magyar egyházak képviselték a románosítással szembeni ellenállás legjelentősebb intézményeit."  Az ellenállásra példaként az államellenes izgatást vagy Magyarország történetének és földrajzának oktatását hozza fel. Ide kapcsolódik, de a korszak nacionalista, internacionalista és szélsőséges megnyilatkozásai között kerül szóba, hogy a "Magyar Párt sajtója" "fenntartotta a kasztszellemet, erős románellenes hangsúllyal".

A Humanitas tankönyvében a kisebbségi kérdés sajátos vetületeként megjelenik a városi-vidéki lakosság kiegyensúlyozatlansága, azaz a románok alulreprezentáltsága az újonnan integrált területek városaiban, ahol csak a városi lakosság harmadát alkották. A szöveg szerint a bukaresti politika fontos célja volt a városok, városi elitek és kulturális intézmények "románosítása". A téma a kulturális életet ismertető fejezetben is felbukkan: az új tartományok asszimilálása érdekében a román állam arra kényszerült, hogy támogassa a román származású elitek kialakulását, "hogy felválthassák a magyar, osztrák és orosz rendszerek elitjeit" , aminek a fő eszköze az oktatási rendszer volt.

Általában véve a három román tankönyvből az a kép rajzolódik ki, hogy a kisebbségek beilleszkedtek Nagy-Romániába, amihez a "kor kívánalmainak megfelelő"  kisebbségi politika mellett "hozzájárult mind a románok toleráns szellemisége, mind a törvényhozás, amely teljes körű jogokat biztosított az ország összes állampolgára számára." A "román állam toleranciája" a Humanitas kötetében is megjelenik, de a Sigma könyve is arról számol be, hogy a többség és a kisebbségek együttélésére a megértés volt a jellemző, igaz, azt is megemlíti, hogy a "harmónia nem lehetett tökéletes" egy új demokratikus rendszerben.

Az 1944 utáni időszak ábrázolása során az egyik román tankönyv sem ír külön a kisebbségekről. A Petrion kiadványában szó esik a Maros-Magyar Autonóm Tartomány létrehozásáról "szovjet modell alapján", és bár mindhárom könyv viszonylag terjedelmesen foglalkozik a falurombolással (szisztematizálással), annak magyar vonatkozásait nem említik. Az 1989-es fordulat leírásakor a Humanitas és a Sigma kötete megnevezi Tőkés Lászlót, míg a Petrioné nem. A Sigma tankönyvében említés szintjén jelennek meg az 1990. márciusi marosvásárhelyi események, míg a Humanitas tankönyve egy bekezdés erejéig vizsgálja a történteket, összefüggésben az RMDSZ, illetve a Vatra Româneasc (majd a PUNR)  megalakulásával. A Petrion könyvében ugyanakkor felbukkan az 1996-ban megkötött magyar-román alapszerződés is, amellyel "lefektették a történelmi megbékélés alapjait".

A Száray Miklós és Kaposi Ferenc által írt negyedikes (12-es) történelemtankönyv az első világháború utáni új rend kapcsán megállapítja, hogy az új államok kialakítása a nagyfokú etnikai keveredés miatt külső és belső feszültségekkel járt. Románia vonatkozásában kiemeli a nemzetiségi, kulturális stb. ellentéteket, és hogy "a gazdagabb Erdély rovására fejlesztették a régi romániai területeket".

Noha a kisebbségek száma csökkent, a "feléledő nacionalizmusok miatt helyzetük romlott" , a kisebbségvédelmi rendelkezéseket nem tartották be, az új államok pedig a "homogén nemzetállam eszméjét követve a nemzetiségek beolvasztására törekedtek". A szerzők ugyanitt utalnak a környező államokba került magyar kisebbségek sérelmeire, megemlítve azt is, hogy az egyházak és a civil szervezetek segítségével kiépülhetett politikai és kulturális intézményrendszerük, és hogy "Erdélyben a magyar nyelvű oktatás visszaszorítása ellenére felvirágzott az erdélyi magyar kultúra".

A Salamon Konrád-féle 12-es történelemkönyv egy olvasmányt szentel a határon túli magyarság két világháború közötti történetének. Itt a szerző szintén rámutat a kisebbségvédelem hiányosságaira, és röviden bemutatja a magyarság sérelmeit: választási visszaélések ("a választásokat példátlan törvénytelenség, megvesztegetés és erőszak jellemezte" ), a magyarokra hátrányos földreform, a magyar nyelv használatának korlátozása, a magyar nyelvű oktatás nehézségei (a magyar nyelvű állami felső-, majd középfokú oktatás felszámolása, a magyar elemi iskolák visszaszorítása stb.).

A politikai és társadalmi önszerveződés áttekintése után úgyszintén megemlékezik a kulturális erőfeszítésekről. Salamon Konrád végül akképp összegzi az "irreálisan megnagyobbodott, soknemzetiségű szomszéd országok vezetőinek" politikáját, hogy azok pártállásuktól függetlenül, "győztes nemzetük nacionalizmusát"  gerjesztve a hozzájuk csatolt magyarság beolvasztására törekedtek. A szerző egy másik helyen ír a magyar külpolitika revíziós céljairól - megkülönböztetve az etnikai, illetve az integráns revíziót.

A Száray-Kaposi-féle kötet a magyar revíziós törekvéseket a bel- és külpolitikai részekben taglalja, a határon túli magyarságról pedig bővebben az utolsó előtti alfejezetben ír, ahol rövid, de tartalmas áttekintést kapunk az 1918 utáni helyzetről. A kisebbségpolitikák utalásszerű felvázolása mellett (oktatáspolitika, telepítések) szó esik a magyarok áttelepülési hullámairól is. A szerzők Romániával kapcsolatban megemlítik a második világháború utáni időleges engedményeket - az oktatási jogokat és a székelyföldi autonóm tartományt, majd a Ceauescu-rendszer fokozódó nacionalizmusát.

Az 1989-es fordulatot követő időszak értékelésében kitérnek a nemzetiségi kérdés megoldásának új esélyére, utalva az etnikai ellentétek újjáéledésére is (Marosvásárhely). Külön táblázat tartalmazza minden egyes nagyobb régió (köztük Erdély) lakossága nemzetiségi összetételének változásait is. A második világháborút követő időszak bemutatásakor a Salamon Konrád-féle könyv beszámol az 1945-től "kifelé előzékenynek és türelmesnek mutatott"  román nemzetiségi politikáról és annak (erdélyi) magyar fogadtatásáról, majd a szerző kiemeli, hogy a párizsi békeszerződés aláírása után az engedékeny politika gyorsan megváltozott.

A Kádár-rendszer válságának ismertetése közben szó esik a romániai magyarság iskoláinak visszafejlesztéséről is. Mindkét magyar tankönyv kitér a kisebbségek növekvő kiszolgáltatottságára a szocialista időszakban, és a magyar falvakat veszélyeztető településfejlesztési koncepcióra (a "falurombolás" elleni magyarországi tüntetéseket fényképekkel dokumentálják). Az 1989-es fordulatot a kelet-közép-európai átalakulások összefüggésében említik meg a magyar szerzők.