Gyarmati Gabriella művészettörténész, a kiállítás kurátora a múzeum hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a tárlat alapját három eredeti Munkácsy-mű adja. A békéscsabai múzeum tulajdonában van egy kétoldalas, Ostende című grafitmunka, a Magyar Nemzeti Galériától kapták kölcsön a Tengerpart című akvarellt, amely 1895. július 16-án készült, Boda József műgyűjtőtől pedig szintén egy grafitrajz került a tárlatba, amely az elsőhöz hasonlóan az Ostende címet viseli és 1890 körül készülhetett.
A kiállítás ebből kiindulva mutatja be,
hogyan lett a belga halásztelepülés a 19. század második felében „a tengeri fürdők királynőjévé”,
amelyet eleinte elsősorban arisztokraták, pénzemberek, nagyiparosok és -kereskedők, valamint híres művészek látogattak, majd az 1920-as évekre „demokratizálódott”, és a szegényebb emberek népszerű üdülőhelyévé is vált.
Felnagyított korabeli képeslapokon bemutatják, milyen luxusvonatokon lehetett eljutni Ostendébe, milyen előkelő szálloda épült ott, és hogyan nézett ki II. Lipót belga király kifejezetten oda építtetett nyári rezidenciája. A tárlat felvonultatja, milyen tudományos vizsgálat előzte meg, hogy az Északi-tengeri fürdőhelyet tudatosan építsék ki világfürdővé, milyen fürdőzési szokások uralkodtak a korban, és mi jellemezte az ostendei csúcsgasztronómiát.
Külön fotókon ábrázolják, hogy népszerű volt egykor az úgynevezett kabinkocsis fürdőzés, amikor az előkelő emberek, akik nem akartak hosszan begyalogolni a sekély vízbe, ló vontatta kabinokban öltötték magukra a fürdőruhát, és már eleve a tenger mélyebb részén kezdték a fürdőzést.
A tárlat betekintést nyújt Ostende multikulturális nemzetközi sikertörténetének fejezeteibe is, és megmutatja, milyen rekreációs lehetőségek várták Munkácsy Mihályt
a 19–23 fokos vizű Északi-tengernél töltött pihenése során.
Bácsmegi Gábor igazgató elmondta, bár jelenleg a múzeum korlátozottan látogatható az energiaárak emelkedése miatt, a Munkácsy Mihály születésnapja alkalmából megnyílt tárlat június 25-ig látható. Ötszáz példányban külön katalógust is készített hozzá a múzeum saját forrásból. Hozzátette, a kiállítással egy új sorozatot indítanak: minden év február 20-án olyan Munkácsy-műveket mutatnak majd be, amelyek nem vagy csak ritkán kerülnek a közönség elé, illetve amelyeket Békéscsabán még nem láthattak az érdeklődők.
Nyitókép: Gyarmati Gabriella művészettörténész a Munkácsy fürdőzik című kiállítás sajtóbejárásán a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban. Fotó: MTI / Rosta Tibor