Murányi Kristóf képzőművész kollektív múltunkat feldolgozó képei tíz éve robbantak be a közösségi médiába. Az önmenedzselés nem izgatja, ám ha valaki szerethetően ironikus képeket készít, amelyek könnyen utat törnek maguknak, annak nem kell magáról beszélnie. Csak ha kérdezik.
Képeidről alapvetően hiányoznak az arcok, a karakterek. Miért?
Alkotóként keresem a közös metszetet a generációmmal vagy úgy általában a befogadóval. Rengeteg olyan közelmúltbéli tárgy, épület, környezeti elem vesz minket körül – funkciójuknak ma is eleget téve –, melyekhez organikusan kötődünk. Szinte mindannyiunk életében jelen vannak, láthatatlan kapcsot képezve közöttünk. Szeretném azt az érzést kelteni a nézőben, hogy ez az ő története is, vagy legalábbis valamilyen módon viszonyul hozzá. Ha személyeket, arcokat helyezek ezekbe a helyzetekbe vagy terekbe, azzal valamelyest korlátoznám az értelmezést.
Vannak alkotásaid, amelyeken autók rendszámait is láthatjuk. Van jelentőségük a rajtuk szereplő számoknak? Az egyik táblán ezek a számok: 79-04. Ez valakinek a születésnapja? Vannak enigmatikus, rejtett üzenetek a képeiden, afféle easter eggek?
Igen, néha megjelenik személyes történet is a képeimen, hogy egyet említsek: a Tengo címűn az öreg családi Moszkvicsunk rendszáma díszeleg a sárga Zsigulin. De a legtöbbször véletlenszerűen sorolom a betűket és számokat. És igen, néha eldugok egy-egy „tojást”. Például az Apa meséjének fagyis útba igazító matricája gyerekkorom példameséjére utal, amit apám mondott nekünk egy képzeletbeli kisfiúról, aki egy transzformátorházban lakott, és az orrába kérte a fagyit a tölcsér helyett... Elég abszurd történet (nevet).
Magad is gyűjtöd a tárgyakat, jársz bolhapiacra? Keresed az elveszett tárgyaidat?
Nem vagyok tudatos gyűjtő, utoljára a Pecsa piacán jártam, ott is inkább kíváncsiságból. A számomra kedves tárgyak örökségként kerültek hozzám, persze nem kell semmi komolyra gondolni. Értékessé a hozzájuk kapcsolódó személyek és emlékek teszik. Az elveszett tárgyak, amikre utalsz, képregények voltak. Még abból az időből, amikor csak elvétve lehetett hozzájuk jutni. Nem volt túlkínálat, így elég hektikusan gyarapodott a gyűjtemény. Egy költözés alkalmával lovasították meg őket abból a kartondobozból, amivel a bejárati kaput támasztottuk. Azóta egy részüket visszaszereztem antikváriumból, szerencsére nem ritkaságokról van szó.
Gyerekként Siófokon éltél. A helyi lakótelep a képeid egyik legfontosabb ihletője, de a strand, a tópart már kevésbé. Miért?
Abban igazad van, hogy maga a Balaton, a tópart ritkán jelenik meg a képeimen, de áttételesen több munkámban is jelen van. Itt most a Gumimatracot, a Délután a tónált, a Minigolfot említeném. Ez utóbbi hátterében megjelenik a Badacsony és a többi tanúhegy vonulata, ahogy a déli partról látszanak. Vagy itt van az Édes tölcsérben című képem, amely a generációm által jól ismert és szeretett Márkus fagyizónak állít emléket, és annak a traumának, amikor a fagyi a flaszteren landolt. Annak, aki nem siófoki, csak a tetőn nézelődő sirály árulhatja el a víz közelségét.
2015 körül egyszer csak berobbantál az internetre, rengetegen osztották meg a képeidet. Azóta voltak ilyen hullámok?
Nem tudok róla. Szerintem lefutott az egy másodperc „hírnév”, a klasszikus tizenöt perc helyett talán már csak ennyit osztanak. Nem gondoltam soha természetesnek az ilyen mértékű érdeklődést, de tagadhatatlanul jólesett.
Bár a reklámiparban dolgozol, art director vagy, úgy tűnik, önmagad menedzselésére nem fordítasz kellő energiát. Vannak, akik a kortársaid közül következetesebben építik a személyes brandjüket. Te miért nem?
Nehéz kérdés, nem biztos, hogy tudok rá válaszolni. Talán ha összehasonlítom magam az itt élő és működő kortársakkal, akkor jól látszik, hogy a témám, a világom nem igazán nemzetközi. A többiek valahogy univerzálisabbak, könnyebben értelmezhetők kintről, de akár bentről is – ha az újabb generációk aspektusát is belevesszük a képletbe. A nemzetköziséget amúgy nem látom homogénnek, talán a Kelet, Közel-Kelet verziójában lenne keresnivalóm, de ennek a csatornáit még nem igazán érzékelem.
Az ügynökségi munka inkább inspirációt ad, vagy annyira elfáraszt, hogy sokszor nincs kedved a privát munkáiddal foglalkozni?
Nincs olyan koordináta-rendszerem, amiből egyértelműen kiolvasható, hogy a görbének a felfelé vagy lefelé ívelő szakaszába tartok-e. Egyszer így, máskor úgy. Jelen állapotom az utóbbi, de kezdem érezni a késztetést, hogy elővegyem a félrerakott terveim, és leüljek az asztalhoz.
Hogy találsz rá egy-egy életképre, témára? Meglátsz egy archív képet a neten, aztán a motívumai vándorolni kezdenek a fejedben, hozzáilleszted őket más tárgyakhoz, életképekhez? Vagy ezek mind személyes érintettségű alkotások?
Mindkettőre akad példa, de a látottak, beszéltek gyakrabban válnak ihletővé. A személyes vonatkozásúakat is próbálom minél átélhetőbbé tenni, hozzákapcsolni olyan motívumokat, amelyek segítik mások számára a megértést.
Nagybátyád a Zsolnay-gyárban volt keramikus, te a tárgyak bűvöletében alkotod a képeidet. Nem jutott eszedbe, hogy te is tervezz tárgyakat?
Valahogy úgy vagyok ezzel, mint a zenével. Rendelkezem valamilyen ízléssel – az mindegy, hogy jó vagy rossz –, tehát van elképzelésem a minőséget illetően. Az fel sem merül, hogy zeneszerzőként vagy akárcsak zenészként alkossak. Ugyanez igaz a tárgyakra és a tervezésükre is. Próbálom szép tárgyakkal körülvenni magam.
Van egy képed (Not a Door Bell), amelyen csengőt látunk, „villany” felirattal. Ennek a múltfeldolgozáson kívül többletjelentése is van, ahogy a legtöbb képednek. Készítenél csak illusztratív szándékkal képeket?
Ezen sokat gondolkoztam, de azt hiszem, nincs ilyen. Az önmagában való gyönyörködtetés soha nem volt célom, noha az esztétika – belső kényszertől is hajtva – részemről nem elhanyagolható szempont.