nagy_milan_laszlo_a_szeker.jpg

Nagy Milán László kisregénye korkép és kórkép felszínes világunkról, Bukowski-hangulatban

Nagy Milán László A szekér című kisregénye a könyvszekerek világán keresztül mutat görbe tükröt felszínes társadalmunknak. Az elbeszélő, aki apjával együtt üzemelteti ezt a mozgó antikváriumot, finom humorral, szarkazmussal szemléli saját helyzetét és a könyvek sorsát, miközben generációs problémákról, bürokráciáról és kulturális értékvesztésről mesél.

Biztosan sokan felfigyeltek már Budapest egyes pontjain, terein a könyvszekerekre. A furcsa szerkezetek egyfajta mozgó antikváriumként működve, nagyon olcsón kínálnak könyveket. Az időjárási és egyéb körülményeknek kitett használt könyvek szótlanul is kapcsolatba kerülnek a mellettük elhaladóval, megbotránkozunk azon, mi lesz a könyveinkkel, kellenek-e egyáltalán valakinek? A könyvszekerek látványa okán legtöbbször mégsem a mélyebb kérdések irányából indulunk el, szarkazmussal nézzük ártatlan, mégis esztétikai szempontból talán zavaró jelenlétüket. A tárgyak elértéktelenedésének jelenségénél azonban Nagy Milán László A szekér című, frissen megjelent könyvében is jóval nagyobb a tét. Korkép ez a könyv (a szerző szándéka szerint rövid és hosszú ó-val egyaránt értelmezhetően) felszínes világunkról.

Csakis Nagy Milán László jellegzetes látásmódja (amivel korábban lírai kötetében is találkozhattunk) tudja művészi tárgyként, kulturális motívumként mozgósítani ezt a furcsa jelenséget. Mert jellegzetességeivel együtt a könyvszekér a kultúra hordozója; a vásárlói forgalmat figyelve úgy tűnik, az emberek mégiscsak olvasnak, igazi kincsek megtalálása reményében kutakodnak a kínálatban. Az érdeklődő adománykönyvek garmadájával kerülhet kapcsolatba, miközben mi, olvasók betekintést nyerhetünk a könyvszekeret „üzemeltető” mindennapjaiba is. A könnyű megoldások világában mozgó szereplők gondolkodásában a Netflix vagy a közösségi média számos jellegzetessége észrevehető nyomot hagy, míg a könyvszekér körül játszódó epizódok keserédesen világítanak rá arra, hogy a könyvek – a tudás és a műveltség szimbólumai – milyen furcsa sorsra jutnak ebben a közegben.

A művelt társadalom utópisztikus képe kicsit szemben áll a valósággal. Az elbeszélő – vagy egyes szereplők – időnként eljátszanak a gondolattal, milyen lenne, ha mindenki olvasott, művelt ember volna. Ezek a részek finom filozófiai áthallásokkal bírnak, számomra Platón ideális államának eszméje kísért a sorok között: az a képzet, hogy egy tökéletes társadalomban a bölcsesség és tudás irányít, és hogy minden polgár a jóra nevelhető. Nagy Milán László azonban éppen arra mutat rá, hogy ez a nemes eszmény mennyire megvalósíthatatlanul ütközik egyre inkább a mindennapok realitásával. A szekér elbeszélője, ez a munkát kereső fiatal, aki a könyvszekeret apjával együtt működteti és részt vesz az ezzel járó tevékenységekben (hagyatékfelszámolás, könyvek elszállítása, önkormányzati ügyek stb.), lazán kommentálja a történéseket. A világ és olykor akár önmaga hiányosságaival sokszor együttérző megfigyelőjeként vesz részt ebben a partizánakcióban, ahogyan ő nevezi, máskor egyéb próbálkozásai vannak a munkaerőpiacon, így például időszakosan (azaz míg ki nem rúgják), a Decathlonban vállfázza a ruhákat. Ezek a részek a kötet legjobban sikerült fejezetei, az elbeszélő megfigyelőkészsége, szarkazmusa viszi magával az olvasót.

A generációs sajátosságok és problémák (megjelenik a háttérben egy család) küzdelme a bürokráciával, a társadalmi különbségekkel (lásd csajozós részek) finom társadalomszatíra formájában jelenik a történetben. Ez a közelség, ahonnan az elbeszélő a dolgokat szemléli, előnyére válik a kötetnek, hiszen ugyanez a motiváció hajtja a prózai hőst is. A család jelenléte nemcsak arra alkalmas, hogy a generációk közti viszony különbözőségeit bemutassa egy-egy családi kép felvillantása révén, megmutatja azokat a társadalmi jellemzőket, amelyek között nehezen ugyan, de előbb vagy utóbb boldogulni kell.

Utaltam rá, Nagy Milán László 2024-ben megjelent Kapunyitási pánik című verseskötete szintén laza, mégis mélyebb társadalmi kérdések felé elmozduló megfigyelői pozícióból szólt az olvasóhoz. Kortárs hangon, jelenlegi problémákra reagálva tudott a művészet eszközével szólni, jellegzetes humora és a derű könnyen ellensúlyozta a címben jelölt problémákat. Prózakötete, a kötet illusztrációjával együtt, hasonló világlátással debütál. A fiatal felnőtt lét kérdésköre olyan észrevétlenül hajlik át társadalomkritikává, hogy az már művészet.

Ezért fontos észrevenni, hogy visszatérő szimbólumok rokonítják a két alkotást: míg a Kapunyitási pánik címében maga a „kapu” (átvitt értelemben a felnőttkorba vezető átjáró) jelenik meg metaforikus keretként, addig a kisregény címszereplő „szekér” nem túl szokványos, éppen ezért nagyon jól eltalált címe szintén az út, utazás jelképe is lehet, egyféle toposz, így az életúton való előrehaladás vagy éppen megbicsaklás szimbóluma​; de mindkettő inkább fejezi ki a változás és az előrejutás vagy az előrejutni nem akarás (?) nehézségeit. Nem kérdés, ehhez a nézőponthoz nagyon sok humor kell, ez a látásmód eszköze is: a távolba látás gyakran a hétköznapi élet apró jeleneteiből indul ki, hogy aztán ezeket kissé általánosabb érvényű gondolatokká emelje.

Ezt tartom Nagy Milán László különleges írói erejének, hogy meg tud nevettetni anélkül, hogy a komolyan hordozott üzenet elveszne. Az amerikai minimalizmus egyes jellegzetességeit működtetve válik az író kiváló megfigyelővé, mintha csak a mi szemünkkel nézne. Az utca emberét, a vásárlót, aki nejlonszatyorban hordja a mobilját a káros sugárzás elkerülése végett stb. A szerző egyik prózai erőssége éppen ez: hiteles figurákat és élethelyzeteket teremt, nélkülöz minden „műviséget”. Ismerősen Bukowskira jellemző underground hangulat jelenik meg. Ezt erősíti a próza nyelvi világa is: laza, már-már beszélt nyelvi stílusa közvetlenséget ad az elbeszélésnek.

A kisregény humora egyúttal emlékezteti az olvasót arra, hogy „ez csak az élet, amiből élve nincs menekvés”, vagyis az idő kereke kérlelhetetlenül forog, ezért kár túlságosan ráfeszülni a gondokra​, ahogyan a kötet fülszövege fogalmaz.

 

 

Ez is érdekelheti

Mi lehet a fiatalság rákfenéje?

Viola Szandra a Hajnal öröksége sorozat második részét, A hetedik égbolt című ifjúsági regényt ajánljuk olvasóinknak.

Szürrealista, nyugtalanító, ugyanakkor groteszk világ

Udvardy Zoltán Egy denevér szakszerű befogása című új könyvével visszatér bemutatkozó kötetéhez, újfent rövid prózai írásokat gyűjt egybe, miként az alcím mutatja: novellákat, jegyzeteket, karcolatokat.

Mi a rosszabb: ha nincs térerő, vagy ha Hasfelmetsző Jack garázdálkodik a szomszédban?

Magyar nyelvű ajánlónk második részében a felsős korosztály számára emeltünk ki egy csokrot az idei katalógusból.

Rókazsolt, misztikus metróalagút és farkassá váló apa: ezek az év top gyerekkönyvei

Magyar nyelvű ajánlónk első részében a legkisebbek, óvodások és a fiatalabb kisiskolások számára emeltünk ki egy csokrot az idei katalógusból.