20250425_180539.jpg

A gyantás vonófával még lehet játszani, akárki kipróbálhatja

Téka címmel jelent meg Jávorszky Béla Szilárd kollégánk legújabb könyve, amely a címben szereplő együttes történetét meséli el. A Hagyományok Háza és a Kossuth Kiadó kötete a zenekar fénykorára koncentrál.

Dicső múlt a feledés sötétjében

„Ez a könyv (…) elsősorban az 1976 és 1991 közötti időszakról szól, az akkor történteket tárgyalja, az elmúlt harminchárom év történéseit egyetlen fejezetbe összesűrítve. De tény, hogy a Téka a táncházas zenekarok második hullámának talán legerősebb képviselője maradt” – zárja kötetét a szerző. Azért ítéltem fontosnak ezzel a gondolatával kezdeni, mivel

a Téka, noha a mai napig működő együttes, valamiként elfelejtődött, mintha feloszlott volna a rendszerváltáskor vagy legkésőbb 1992-ben, amikor az Almássy Téri Szabadidőközpont új vezetése megszüntette a csapat legendás táncházát.

Noha Jávorszky Béla Szilárd az első másfél évtizedet állítja fókuszba, több ízben hangsúlyozza, hogy a zenekar mindmáig aktív, s ezzel dicséretes módon túllép az emlékállításon.

A Téka a csapat munkásságának megismertetése mellett frappáns korrajz, köszönhetően a megszólalók – Porteleki László „Poros”, Lányi György „Gyurkedli”, Nagy Zoltán és Beszprémy Kata – hangulatos múltidézésének. „Az 1976-os alapításnál ott levő, 2016-ban a többiek számára elérhetetlenné vált Havasréti Pál az egyetlen, aki ettől mereven elzárkózott” – írja a szerző, aki az élőbeszéd stílusában sztoriztatja interjúalanyait. 

Plasztikus képet kapunk a nyolcvanas évek kevéssé ismert szubkultúrájáról, amikor a punk, az új hullám, Király Tamás ruhái és a szintetizátormuzsika hódított, véget ért az első beat-rock hullám (datáljuk 1973. június 10-től, az első magyarországi pop-rock fesztiváltól, a diósgyőri DVTK Stadionban, ahol együtt muzsikáltak a beat hősei és az induló keményrock-bandák), s elült az 1972. május 6-án indult első táncházhullám. No, ekkor szökkent szárba a Tékával a táncház „új hulláma”, méghozzá a zene, az ének és a tánc mellett a kézművességgel.

Pálinka a biblia mellett

Lássuk, a Téka-sztoriból mely csomópontokat emelte ki Jávorszky Béla Szilárd.

Miként a pop-rock együttesek esetében, úgy a folkbandáknál is fontos a név. Legyen rövid, kifejező, megjegyezhető, figyelemfelkeltő, nemzetközi – ezek az elvárások. Poros, Gyurkedli és Nagy Zoltán effélékkel próbálkoztak: Hétszínvirág, Szélrózsa, Tavaszi Szél, Rozmaring, Rezeda, Zsukáta. „Mígnem a visszaemlékezések szerint

a Muzsikás táncházban odajött hozzájuk Sipos Mihály: Legyetek Téka együttes! Azt mindenki könnyen ki tudja mondani, rövid, könnyen megjegyezhető. A téka a parasztházak tisztaszobájában lévő kis faliszekrény, abban őrzik az értékeiket, bibliát, iratokat, pénzt, pálinkát, régen a sót is. Ti is értékeket őriztek.”

Eme értékőrzésben a Téka tagsága, hála Beszprémy Katának, nem kizárólag a népzene megőrzése, gyűjtése, továbbhagyományozása terén jeleskedett. Egységes egészként tekintettek a 19. századi Kárpát-medencei magyar népművészetre, s e holisztikus szellemben szervezték nyári táboraikat, elképesztően népszerű táncházaikat, s adták ki a Téka-újságot.

A szerző sorra veszi a muzsikusokat, ki hogyan kötődött a népzenéhez a zenekarozás előtt. Porteleki László kivételével sehogy. Ám még Poros is csinos lányok után koslatva keveredett az FMH Muzsikás-klubjába. A legviccesebb Gyurkedli volt, aki téglaszín zakóban, fehér nadrágban, nyakkendőben, gitárral jelent meg a Veres Pálné Gimnáziumban, Porteleki és Nagy próbáján. „Közölve, hogy ő népzenét játszik. Porosék mosolyogtak rajta, de bevették.” Igaz, a bőgős sztorija szintén vicces. „A bőgős Havasréti Pált – aki amúgy Poros iskolatársa volt – azzal csábították le az 1976-os abaújszántói táborba, hogy ott focizni és csajozni lehet. Ott pedig mindjárt a kezébe nyomták a bőgőt, mondván, pont bőgősből van hiány.”

E tábor „az egész országban hiányzó népzene- és néptáncoktatást volt hivatva pótolni”. A Sebő együttes és a Muzsikás zenészei tanították itt a lelkes ifjakat, s táncházi muzsikussá képezték őket. A három fiú rákapott a dolog ízére, hogy mennyire, arról szóljon Lányi György: „Méhkerékit gyakoroltunk (…) ahol a bőgőt pengetni kell, a hegedű virtuóz dallamokat játszik, a hegedűkontra pedig dallamot és ritmust egyaránt. Kiraktunk egy nagy faliórát, leültünk elé, és rázendítettünk. Tíz perc múlva csillagokat láttunk, de nincs megállás. Húsz percnél észrevettem, hogy a jobb kezemből, amivel a vonót fogtam, folyik valami lé. Kipukkadt a vízhólyag, majd a vérhólyag, de nincs megállás. Pali kezére pillantottam, arról a bélhúr leszedte a bőrt, a nyílt hússal játszott. Inkább váltogatta az ujjait, de nem szabad megállni! Az utolsó öt percben Laci vonójából kiszakadt a szőr. Sebaj, a gyantás vonófával még lehet játszani, akárki kipróbálhatja. Árgus szemekkel figyeltük az órát, míg egyszer csak letelt a fél óra.” Ez vitán felül komoly elkötelezettség. 1976-ban, tehát az alakulás évében már gyűjtőutakra indultak.

A lemezgyár nem támogatta a népzenét

A létező szocializmusban a magyar népzene kizárólag a gyűjtéseknek, táncházaknak köszönhetően maradt meg, tudniillik a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) úgy bánt vele, akár az alternatív rockkal vagy a punkkal: nem vett róla tudomást.

Kodály, Bartók vagy Lajtha László országában a lemezgyár csak 1978-ban jelentette meg első – öt hanglemezből álló – táncházalbumát.

Az Élő népzene furfanggal született, amennyiben az óbudai Selyemgombolyítóban székelő Fiatalok Népművészeti Stúdiója azzal a kikötéssel adta kölcsön filmforgatásra az épületet, ha cserébe a Mafilm rendelkezésükre bocsátja zenetermét (itt dolgozott rendszeresen az LGT), ahol aztán rögzítették a Muzsikás és a Vízöntő bemutatkozó korongját, Budai Ilona lemezét, amelyen a Muzsikás és a Vízöntő kísérte az énekest, illetve a Táncház I. és Táncház II. anyagot Sebőékkel és a Muzsikással. Eztán Bors Jenő lemezgyár-igazgató megálljt parancsolt, mondván: több folklemezt nem ad ki. Szerencsére nem így történt… Ellenben a Téka nem kellett az MHV-nak a Sebő és a Muzsikás mellé, így esett, hogy a csapat első négy nagylemezét külföldön jelentette meg.

Amúgy nem kizárólag a népzenével bánt mostohagyerekként a népköztársaság, egészen 1981-ig a Magyar Állami Népi Együttes cigányfolklór-műsoraival járta a világot, amikor is Timár Sándor lett a művészeti vezetőjük (s vitte magával a Tékát), így végre lehetőséget kapott Zsuráfszky Zoltán, Farkas Zoltán Batyu és Németh Ildikó. Ekkor vette át a Honvéd Együttest (ma Magyar Nemzeti Táncegyüttes) Novák Ferenc Tata. A magyar népművészet – zene, tánc, viselet – túlnőtt a táncházi közösségeken, hagyományőrző és ezzel nemzetmegtartó szelleme a színpadokról delejezhette a világot.

Túljelentkezés az Őrségben

A fentebb emlegetett holisztikus gondolkodástól vezérelve a Téka-klubban a táncház mellett helyet kapott a kézművesség, ami hiányzott a Sebő- vagy a Muzsikás-klubból. Ráadásnak megjelentették, változó címmel, a Téka-újságot, e hiánypótló népművészeti szakfolyóiratot.

A nyári leálláskor pedig olyat húztak, amilyet a rendszerváltozás után a Sziget Fesztivál vagy a Bálványosi Szabadegyetem (ma Tusványos) tudott hozni életérzésben.

1983 nyarán megszervezték az őrségi Vadása-tó partján a Téka-tábort. „Táncház mellett a programot különböző népi mesterségek tanulása adja, az érdeklődők megismerkedhetnek a kosárfonás, gyékényezés, szalmafonás, agyagozás, bőrözés, szövés, fafaragás és gyapjúfestés fogásaival. Gyógynövények és festőnövények felkutatása és gyűjtése is lesz” – ígérték felhívásukban. Az első esztendőben kétszeres, a következőben négyszeres volt a túljelentkezés. Azután Nagykállóra költöztek, ahol Ekler Dezső emelt organikus épületeket a tábor számára, de az ezredfordulón tovább kellett állniuk Boldogkőváraljára, ahol aztán 2003-ban lehúzták a rolót. Nagykállón – mások szervezésében – 2008-tól újfent tartanak Téka-tábort.

A zenekar és a tábor fénykorát örökítette meg Szomjas György Mulatság című 1989-es filmjében. Ez az utolsó emlék a csúcson lévő csapatról, a forgatás a végső utáni pillanatban zajlott. „A Téka klasszikus négyes felállása 1987 nyarán megbomlott: ekkor játszotta velük utolsó koncertjét Nagy Zoltán (…) majd 1989 nyarán Porteleki László végképp besokallt (…) 2016 októberében a Téka fennállásának 40. születésnapjára tartott zeneakadémiai koncertet követően Havasréti Pál váratlanul minden kapcsolatot megszakított társaival” – írja Jávorszky Béla Szilárd.

Hiteles, olvasmányos

A szerző biztos kézzel nyúlt az archív szövegekhez, Lányi György 2018-as könyve (Meséld el, Gyurkedli...!) mellett régebbi újságcikkekhez, nyilatkozatokhoz vagy saját, Muzsikás 40 című kötetéhez. A könyv tempója, ritmusa jó, valahogy olyan, mint a dokumentumfilmeknél a szinkron és a narráció aránya, mondhatni egyenes vágásokkal választja el, amikor a szereplők beszélnek, s amikor ő maga.

Frappánsan szerkesztve ütközteti az emlékezéseket, ugyanis másként adja elő Poros, Gyurkedli vagy Nagy Zoltán például azt a történetet,

amikor Széken egész éjszaka gyalogoltak a mínusz huszonhárom fokban, mert a helybelieknek tilos volt magánháznál vendéget fogadniuk, vagy midőn műperzsát csempésztek Erdélybe. És másként idézik fel a szétválást. Poros igyekezett Téka Kft. formában összefogni szerteágazó tevékenységüket. Gyurkedli erre nem emlékszik. „Szerintem Laci kiválásának nem annyira gazdasági, inkább emberi oka volt. Hogy bár lelkes fiatalokként egy zenekarban játszottunk, a bőgős Palival egyre nehezebben jöttek ki egymással.”

Máskor folyamatosan mesélteti el a szerző a történetet. Ahol egyikük abbahagyja, ott a másik folytatja. Például a szereplésükről a Mexikói Kommunista Párt központi lapjának fesztiválján, az odajutást s egyéb kalandokat.

A dokumentumkötetek elengedhetetlen része a képanyag. A Téka-könyv fotóin sokat elidőz a tekintet olvasás közben, mert a képek nagyban segítik az azonosulást, az átélést.

Jávorszky Béla Szilárd: Téka (Hagyományok Háza – Kossuth Kiadó, 2025)

Ez is érdekelheti

XIV. Leó útja a vasalódeszkától a Szent Péter-bazilika oltáráig

A pápa testvére, John Joseph Prevost szerint öccse ugyanúgy szeretett indiánost játszani, mint bármelyik másik gyerek, csak ő még „paposat” is szívesen játszott. A vasalódeszkájuk volt az oltár.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Foglaljon helyet ön is Gryllusék asztalánál!

Játsszunk el azzal a gondolattal, hogy a családi vacsoraasztal maga az univerzum, csak kicsiben, és körülötte nemcsak égitestek, hanem történetek is keringenek, amiket csak azok ismernek, akiknek terítettek is.

A könyvek, amik vagyok: Bánki Beni

Bánki Beni slammer, költő, irodalmi influenszer, az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának tanulója. Könyvek, amik vagyok című cikksorozatunkban új nézőpontokból ismerhetjük meg.