Zuhan az érdeklődés a nyomtatott lapok iránt

Egyéb

A legnagyobb mértékben a print formátumú hetilapok vesztették el az olvasóikat, mivel ezen a területen a fogyasztás visszaesése 25,2 százalékos, míg a havonta vagy időszakosan megjelenő periodikák keresettségében 23,5 százalékos, a napilapoknál pedig 5,7 százalékos csökkenés volt tapasztalható.

A legkeresettebb nyomtatott napilapok között élen jár a Blikk, amelyet 2022-ben 48.192 példányban nyomtattak, és a Kisalföld, amelyet 31.090 példányban jelentettek meg. Ami a nyomtatott lappéldányok olvasottságát illeti, a napilapok vonatkozásában a listát toronymagasan a Blikk, a Bors és a Nemzeti Sport vezeti. Mi több, a Blikknél a recent olvasók száma (ez az érték a legutóbbi számra jutó olvasókat mutatja) a félmillió főt is meghaladja. Mindhárom lapot legalább 200 ezer fő veszi kézbe naponta – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából.

A felmérés szerint míg egy átlagos hetilapot 2021-ben még közel 52.700 példányban jelentettek meg, addig 2022-ben már csak 39.400 példányban nyomtattak. A korábbi években publikált legolvasottabb hetilap, a Nők Lapja vonatkozásában ugyan ezúttal nem közölt auditált adatokat a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezet (MATESZ), de a Kiskegyed (121.663 példány) és a Színes RTV (111.031 példány) 2022-ben is meghaladta a százezres példányszámot. A hetilapok közül a Szuperinfó bizonyult a legolvasottabbnak, megjelenésenként 1,35 millióan vették a kezükbe 2022-ben, míg a havonta vagy ritkábban megjelenő nyomtatott sajtótermékek közül az ingyenes Patika Magazin volt a legnépszerűbb.

A print kiadással és online felülettel is rendelkező napilapok közül a Blikk oldalának a legmagasabb a látogatottsága: naponta 961 ezer embert ért el 2022-ben. A bors.hu (Bors) látogatottsága is nőtt (294 ezerről 461 ezer főre egy év alatt), míg a harmadik leglátogatottabb weboldal, a nemzetisport.hu (Nemzeti Sport) átlagos napi felhasználóinak száma valamelyest csökkent (247 ezerről 211 ezer főre).

A 2021-es forgalmi adatokhoz képest az átlagos heti felhasználószám közel 100 ezerrel nőtt a Nők Lapja, 200 ezerrel a 168 Óra, a Mandiner és a Ripost, illetve 300 ezerrel a Story weboldala esetében 2022-ben. A Ripost.hu (Ripost7) és a Hvg.hu (HVG) kiemelkedik a vizsgált oldalak közül, hiszen előbbit 1,73, utóbbit pedig több mint 1,37 millió ember kereste fel hetente, bár a két listavezető internetes lap helyet cserélt 2021-hez viszonyítva.

A kutatásban azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, amelyek vagy a MATESZ, vagy a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK), vagy az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) adatbázisában megtalálhatók.

Fotó: MTVA Bizományosi / Róka László