Beatzenekarként indult a „Varsói Szerződés ABBA-ja”, a Neoton Família
Bár a többség a Neotont annak énekesével, Csepregi Évával azonosítja, az idén nyolcvanéves Pásztor László volt az, aki 1965 őszén közgazdászhallgatóként az együttest megalapította. Az egykori beat-, majd popzenekar csak a hetvenes évek végén ült fel – élén Csepregivel – a diszkóvonatra, melynek (erős lemezgyári támogatással) legjelentősebb hazai képviselője lett. A Neoton hatvan éve, 1965 decemberében adta első koncertjét a Közgazdaságtudományi Egyetemen.
Az 1965 őszén alakult Neoton pályája két, egymástól jól elválasztható fejezetre osztható: az 1977-ig működő Neotonra és az abból átlényegült, a rendszerváltozás időszakában kettévált Neoton Famíliára. Pásztor László pedig azon a kevés tagok egyike, aki mindkét formációban homorított.
Elsőéves közgazdászhallgatóként a szintén gitáros-énekes Galácz Lajossal hozták létre a Neoton első formációját (mindkettőjük hangszere a csehszlovák Jolana Neoton gitár volt), mellyel 1965 decemberében az egyetem Mikulás-napi ünnepségére neveztek be.
Így idővel már nemcsak a helyi KISZ-klubban játszottak népszerű beatszámokat, hanem az egyetem aulájában is. 1967-ben – Balázs Fecó billentyűssel – a harmadik helyen végeztek a Ki mit tud?-on, és a televíziós szerepléssel országosan ismertek lettek. Ennek a korszaknak a legismertebb slágere a Kell, hogy várj.
Neoton – Kell, hogy várj (1969)
Az 1971-es első nagylemezen (Bolond város) – melynek valamennyi dalát Pásztor László és S. Nagy István szerezte – Balázs Fecó mellett Som Lajos (később Piramis) és Debreczeni Ferenc (később Omega) is játszott. Balázs és Som, miután egy afrikai állami kiküldetésből hazafelé Amszterdamban megnézték, meghallgatták a Black Sabbathot, kiváltak és megalapították a Taurust, Debreczeni pedig csatlakozott az Omegához (merthogy Laux József és Presser Gábor megalapította a Locomotiv GT-t), úgyhogy Pásztor és Galácz lényegében kezdhette elölről.
Neoton – Nehéz fiúk (1971)
Miként Pásztor László 2025 júniusában a Hvg.hu-nak nyilatkozta: „Nem vagyok feladós típus. A megalakulásunktól az igazi nagy sikerig tizennégy év telt el. Nemigen tudok olyat mondani, aki ennyi ideig keményen dolgozott volna ezért. A Ki mit tud? és az első (nem kifejezetten népszerű) albumok csak az első lépcsőfokok voltak. De egyszerűen nem merült fel, hogy abbahagyjam. Bár írtunk slágereket, még a lányokkal is kínlódtunk egy darabig, hogy az igazi áttörést elérjük, amely végül 1979-ben jött el.”
Ekkorra már fuzionáltak a Kócbabákkal, melyek egyikébe, Csepregi Évába beleszeretett az állami monopóliumot élvező Magyar Hanglemezgyártó Vállalat teljhatalmú márkamenedzsere, Erdős Péter.
Pásztor e szárnyalást mindenesetre közös sikernek tartja, a Santa Maria állítólag egy évig nem hangozhatott el a rádióban, mert volt benne egy sor, miszerint „de az se baj, hogyha felfedezzük Amerikát” .
Neoton Família – Santa Maria (Discotojás 1980)
A Neoton Famíliát ekkoriban „a Varsói Szerződés ABBA-jaként” is hívták, utalva arra, hogy Erdős Péter az ABBA sikereit látva – Stig Andersson menedzser példáját követve – egy családias, az aktuális zenei trendhez igazított, jól formálható, profi zenekarban gondolkodott. Elképzeléseinek – a hazai piac akkori kínálatában – a Neoton felelt meg leginkább.
Miként Csepregi Éva a vele készült életútinterjúban nyilatkozta: „Miután Péter látott bennünket a Várban, azt mondta Pásztornak, hogy ez elég jó, valami ilyen kéne neki, csak diszkósabb változatban. Azt a csetlő-botló szőke lányt pedig küldjék el. De Laci ragaszkodott hozzám, úgyhogy maradtam. Ezt követően Péter elkezdett dolgozni a zenekarral. Szinte naponta találkoztunk, eljött a fellépéseinkre, a próbákra, és rengeteget beszélgettünk a szükséges változtatásokról. Kijelentette, túlságosan eklektikus zenét játszunk, meg kell határozni a stílusunkat, és sikerült rávennie Lacit arra, hogy a diszkó irányába lépjünk tovább. Ami akkor már nemcsak zenei stílust jelentett, de új világot is teremtett. Megváltozott a hangszerpark, a világítástechnika, a fellépőruha, a megszólalás. És ez a világ volt az, ami a Neotonhoz talán a legjobban illett.”
Promócióként pedig 1980 júniusában és augusztusában 25 koncertből álló spanyolországi turnén vettek részt. A Santa Maria nyolcadik helyének köszönhetően még a körutat megelőzően megjelent a második kislemezük, amiről a Lord Of The Mountain (Hegyirabló) siker lett, majd következett a legnagyobb sláger, a Don Quijote, amely már a következő Neoton-albumot, a Marathont előlegezte meg.
Neoton Família – Hegyirabló (Discotojás 1980)
A Neoton Famíliának mindenesetre 1979 és 1983 között számos országban (Japánban, Spanyolországban, Nyugat-Németországban, Dániában, Olaszországban, Dél-Koreában és Dél-Amerikában) jelent meg albuma. Olyan emblematikus slágerekkel, mint a Santa Maria, a Don Quijote, a Pago Pago, a Holnap hajnalig, a Hegyirabló vagy a Te Quiero.
Neoton Família – Holnap hajnalig (1983)
Az itthon és külföldön (ott Newton Family néven) egyaránt roppant sikeres együttes (nevével tíz év alatt hét-nyolc millió hanghordozót adtak el) mindenesetre a rendszerváltozás idején, 1990-ben kettévált. Jelképes, hogy Erdős Péter halála utáni napon találkoztak volna, de arra a megbeszélésre se Csepregi Éva és se Végvári Ádám nem ment el. Pásztor László pedig Jakab György billentyűssel és Bardóczi Gyula dobossal folytatta a zenélést, Szulák Andreát választva szólistának, így adtak ki még egy – nem túl sikeres – nagylemezt (A trónörökös). A többiek Éva-Neoton néven jelentettek meg albumokat. A név miatt még perre is mentek egymással a zenészek, de aztán peren kívül megegyeztek.
Neoton – Don Quijote / Gondolj néha rá (1998)
Miként az említett interjúban Pásztor mesélte: „Abban az időben jött divatba a playback technika. Valahol Szeged körül egy diszkóban történt, hogy egy srác fellépés közben ütögette a lábam, hogy »ez az, Laci, jól nyomjátok!«. Közben playbackről bohóckodtunk. Rájöttem, hogy ezt én nem akarom csinálni. Ráadásul utána ki is rabolták egy halászcsárda előtt a kisbuszunkat. Úgy döntöttem, hogy ez nekem nem kell, felhagyok az élő zenéléssel, és inkább a stúdiómunkára koncentrálok.”
De 1998 áprilisában egy szomorú esemény újra összerántotta a Neotont: a Budapest Sportcsarnokban – az időközben elhunyt Jakab György emlékére – adtak búcsúkoncertet. 2005-ben a Népstadionban ismét összeállt az időközben legendássá nemesedett felállás. Azóta – Neoton Família Sztárjai néven, Csepregi Évával a középpontban – rendszeresen adnak koncerteket az országban.
A Neoton Família külföldi lemezeiből 2026 januárjáig a Magyar Zene Háza könyvtárában látható pop-up kiállítás. Nagy valószínűséggel éppen addig, amíg a Neoton, ezen a néven vélhetően utoljára fellép az MVM Dome-ban. December 10-én pedig szintén az MZH könyvtárában a Magyar Albummm! sorozatban Pásztor László a Napraforgó című nagylemez kulisszatitkairól mesél az est házigazdájának, Horváth Gergelynek.
Nyitókép: a Neoton Família koncertje 1983-ban az Orczy-kertben. Fotó: Szalay Béla / Fortepan