?Amikor Don Giovanni egy térben körülnéz, nem látja az asztalt vagy a székeket, helyette látja a csípőket, a vállakat, a melleket, a karokat és a lábakat? ? mondja Fischer Iván karmester, akit Mozart operájának megrendezésekor az érdekelte: milyen lenne egy előadás, amelyben Don Juan szemével nézzük a világot? Fischer Iván 2011-ben rendezte meg először az operát, amelyet a New York Times már akkor ?magával ragadóbbnak, kreatívabbnak és merészebbnek? tartott, mint a legtöbb operaházi Don Giovanni-előadást. A darabot idén új szereposztásban, a világ egyik legnépszerűbb Don Giovannijával, Christopher Maltmannel a főszerepben láthatja a közönség a már jól ismert szcenírozott koncert formájában. Az előadás augusztusban az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon debütált, mindkét helyszínen háromszor láthatta a közönség, és minden alkalommal teltházzal futott. A Budapesti Fesztiválzenekar szeptember 21-én, 23-án és 24-én a Müpába viszi a produkciót.


jho_0984_600x400.png
Fotó: Jane Hobson

 

A New York Times legfrissebb cikke szerint a Fischer-féle rendezés üdítő jelenség az operaprodukciók között. Nagyon emberi és egységes összművészeti előadás, amelyben a vezénylés tökéletes harmóniában van a vizuális megjelenítéssel. ?Ez a Don Giovanni mindenestül a zenéről szól, az előadás félretol mindent, ami felesleges. Az üres teret zenészek és énekesek töltik meg, akik a legfelső fokon keltik életre Mozart drámaiságát. Semmi nem lehet ennél közelebb az operához? ? írta a New York Classical Review, melynek kritikusa briliánsnak és csodálatosnak nevezte az előadást, a muzsikusok játékáról azt írta: ?a világ egyik legjobb zenekara tele élettel és lírai finomsággal játszott?, az énekesekről pedig, hogy ?hibátlan volt, az előadók karaktereiket úgy keltették életre, hogy az jóval túlmutatott a színészi játékon?. Maltman mellett a főbb szerepeket José Fardilha (Leporello), Laura Aikin (Donna Anna), Lucy Crowe (Donna Elvira), Jeremy Ovenden (Don Ottavio), Kristinn Sigmundsson (Kormányzó), Sylvia Schwartz (Zerlina) és Matteo Peirone (Masetto) játsszák.

 


jho_0710_600x400.png
Fotó: Jane Hobson

A Concertonet szerint a ?a show vitathatatlan főszereplője a zenekar volt, amely csodálatra méltó precizitással, pompás zenei fogalmazással játszott, és tökéletesen keverte a kaján humor és az egyszerűség arányát?. Másutt az előadás szexi minimalizmusát és lehengerlő dinamizmusát emelték ki, a ?dráma és a játékosság kirobbanó fúziója? miatt pedig ?mámorító? előadásként írták le, melynek fontos szereplői voltak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, akik egyszerre voltak jelen díszletként, kórusként, szexuális tárgyként vagy éppen ünneplő tömegként. A New York Public Radio szerint ezen az előadáson egyszerűen ott kellett lenni, ha másért nem, hát azért, mert mindenki más is ott volt: ?az előadás méltónak bizonyult a hírnevéhez?. Ahogy pedig a Classical Source ötcsillagos kritikájában fogalmazott: ?szenzációs rendezés, tökéletes példája a kevesebb több elvének?.

 

Legközelebbi előadások: szeptember 21., 23., 24. Müpa