Női szerzők a nők elleni erőszakról az Átriumban

Program

A Shadow Pandemic: Hidden Voices elnevezésű projekt színházi előadásai kétféle járvánnyal foglalkoznak: a nők elleni erőszakkal és a koronavírussal. A különleges produkció június 10-én látható Budapesten, az Átrium színházban szerb, szlovén és horvát nyelven, angol felirattal.

Shadow Pandemic: Hidden Voices . Fotó: Dragana Udovičić
Shadow Pandemic: Hidden Voices. Fotó: Dragana Udovičić

A nők elleni erőszak továbbra is az egyik leginkább elterjedt és legégetőbb emberi jogi sérelem napjainkban. 2020-ban a koronavírus-fertőzéssel együtt egy másik „járvány” is pusztított: a családon belüli erőszak világszinten megsokszorozódott esetei. A bezártság miatt a helyzet olyan szinten eszkalálódott, hogy ma már nem lehet vele nem foglalkozni.

A Shadow Pandemic: Hidden Voices program a nők elleni erőszak témáját járja körül, és bár kiindulópontja a világjárvány alatti helyzet, sokkal szélesebb társadalmi, szociológiai és kulturális kontextusban foglalkozik a témával. A projekt a Kreatív Európa Program (CREA) támogatásával, a Zágrábi Ifjúsági Színház, a Maribori Színházi Fesztivál és a Belgrádi Drámai Színház koprodukciójában jött létre.

A projekt nyílt pályázatot hirdetett horvát, szlovén és szerb női szerzők számára, amelyre rövid időn belül 69 pályamű érkezett. Ebből választották a régió feminista drámairodalmának három meghatározó és elismert írójának, dramaturgjának szövegeit – ők Kristina Kegljen, Katja Gorečan és Tijana Grumić. 

Kristina Kegljen Under the Skirt (Szoknya alatt) című műve egy anya-lánya kapcsolatot vizsgál egy bántalmazó családtag árnyékában, ahol az anya szabadságra, a lány pedig szeretetre vágyik. A The Activists (Az aktivisták) Katja Gorečan tollából egy posztdramatikus manifesztum a kulturális szektorban dolgozó nők helyzete ellenében. A szöveg leleplezi a közös kulturális környezet képmutatását, amely csupán a szavak szintjén tiszteli a munkásosztályt és a nőket, mivel feltárja azt az abszurd helyzetet, amelyben a nők jogainak leghangosabb védelmezői a szakmai és szexuális visszaélések elkövetői.

Az előadást Tijana Grumić The World Deserves to End (A világ megérdemli a véget) című műve zárja, amelyben egy koca egy emberi gyülekezetet szidalmaz képmutatásukért. Egy sült malac elkészítésének és egy drámai szöveg „elkészítésének” szembeállításával a szerző szellemes és önironikus pillantást vet a kulturális szféra állapotára és saját művészi munkájára.

The End of the World in Three Acts (A világ vége három felvonásban) című darab a három művet egyesíti Selma Spahić rendező és Ivana Vuković dramaturg egyedi visszajelzései alapján. A rendezői-dramaturgiai adaptáció a három szöveget egymás mellé helyezve izgalmas világot teremt a különböző női történetekből. A darabot Zágrábban, Mariborban és Belgrádban mutatták be elsőként, jelenleg több európai város színpadán turnézik, június 10-én pedig Budapesten, az Átrium színházban lesz látható szerb, szlovén és horvát nyelven, angol felirattal.