Nyárra háborgó, zord tengerré változik az egykori kőfejtő

Színpad

Először visznek színre Wagner-operát 2025 nyarán a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A bolygó hollandit a bécsi Philipp M. Krenn állítja színpadra Momme Hinrichs díszlettervezővel, aki a háborgó tenger kísérteties látványát varázsolja a sziklafalak közé. A donyecki operaházban több mint tíz évvel ezelőtt díjat is kapott egy hasonló produkció látványvilágának megteremtéséért.

A bolygó hollandi opera látványterve
A bolygó hollandi című opera látványterve

Keresve sem találhatnánk jobb helyszínt az elátkozott tengerész történetéhez – állították egybehangzóan az alkotók a jövő nyári steinbuchi operabemutató sajtótájékoztatóján. Wagner negyedik, 1843-ban bemutatott operája egyike a szerző kisebb lélegzetű műveinek, így a romantikus zene és történet mellett a két és fél órás időtartam is indokolhatja, hogy bemutatása óta rendkívül népszerű. A zeneszerző ebben az operájában egy elátkozott tengerész történetéről mesél, akinek addig kell járnia a tengert, míg meg nem leli a neki örök hűséget fogadó hitvesét.

A darab rendezője az osztrák Philipp M. Krenn, aki jövő tavasszal a Jonas Kaufmann vezette tiroli Erl Fesztiválon Wagner Parsifalját állítja színpadra. „Steinbuch olyan kulissza, ami remek lehetőséget ad Wagner operájának összművészeti bemutatására – hangsúlyozta. – A mű lenyűgöző: az erő, a harag és a kétségbeesés mellett megjelenik benne a romantika, a vágyakozás és némi humor.”

Arról is beszélt, hogy a munka során hatalmas csapatot kell összefogni. – A kórus ebben az előadásban visszakerül a színpadra, hangsúlyos része lesz a produkciónak. Az óriási színpadon rendkívül tisztán kell a nézők figyelmét a történet fontos momentumaira irányítanunk, ebben segítségünkre lesz a vetítés, valamint a szcenikai megoldások: a fény-sötét játéka.

Krenn 2014 óta szabadúszó rendezőként dolgozik, rendezett többek között a baden-badeni Festspielhausban, a grazi Operaházban, a Holland Nemzeti Operaházban, a Malmői Operaházban, a wiesbadeni, braunschweigi és meiningeni Állami Színházakban, valamint a bécsi Neue Operben és Volksoperben.

Momme Hinrichs látványtervező munkái arról híresek, hogy tökéletes egységet alkot a színpadkép és a vetítés, így mindig olyan összművészeti alkotás jöhet létre, amely teljes összhangban van a muzsikával és a színpadi cselekvéssel. Nemzetközi elismertségre a fettFilm művészpáros társalapítójaként tett szert, és javarészt videódesignerként dolgozik opera- és színházi produkciókban. Munkáinak köszönhetően a világ számos operaházába és jelentős fesztiválokra hívták meg, többek közt a salzburgi, bayreuthi és bregenzi fesztiválokra, Európa nagyvárosainak operaházaiba, így például Berlinbe, Párizsba, Bécsbe, Budapestre, Amszterdamba. A bolygó hollandi látványtervezőjeként a donyecki Donbasz Operaház 2012-es bemutatójával elnyerte Ukrajna legmagasabb kulturális kitüntetését, a Tarasz Sevcsenko-díjat.

„Régi vágyam volt, hogy a Szentmargitbányai Kőfejtő előadásának kulisszáin dolgozhassak. A színpad grandiózus mérete kivételes lehetőséget biztosít, olyan, akár egy fantasztikus játszótér. Az előadáson egy zord norvég fjord képe elevenedik majd meg, a sziklafalon egy átalakítható házzal, amely a látványos belső jeleneteknek is helyet ad, az opera egy pontján pedig egy hajó is beúszik a képbe” – jegyezte meg Hinrichs. A színpadképet Roland Horvath videóprojekciói teszik majd teljessé, a világításról a Német Musical- és Színházi Díjjal kitüntetett fénytervező, Michael Grundner gondoskodik.

A jelmezeket Eva Dessecker tervezi, akinek – bár komoly tapasztalattal rendelkezik – ez lesz az első szabadtéri produkciója, és az óriási színpad is újdonságot jelent számára. „A jelmezek az 1800-as évek világát idézik, a sziluettekre koncentrálunk, hogy megfelelően tereljük a nézők figyelmét.”

A dirigens a tapasztalt Wagner-karmester, a német származású Patrick Lange lesz, aki először lép fel a Szentmargitbányai Kőfejtőben. „Wagner zenéje függőséget okoz: a harmóniák sűrűsége, a hihetetlen hangvilág, a végtelennek tűnő szólamok, az intenzív hangszerelés, a szinte filmszerű átvezetések összessége hipnotizál és annyira beszippant, hogy nehéz szabadulni tőle. Szinte függőséget okoz – fogalmazott a dirigens, aki a Wiesbadeni Állami Színház zenei főigazgatójaként számos nagy sikerű Wagner-opera, így például A bolygó hollandi, A nürnbergi mesterdalnokok és a Tannhäuser karmestere.

Az örök vándorlásra ítélt hajósról ábrándozó Sentát három szereposztásban a norvég Elisabeth Teige, a dél-afrikai Johanni van Oostrum és a müncheni Johanna Will alakítja. Elisabeth Teige korunk egyik keresett drámai szopránja. Senta szerepében számos európai operaházban bemutatkozott, legutóbb Dmitrij Csernyakov rendezésében a Bayreuthi Ünnepi Játékokon, Oksana Lyniv irányításával láthatta őt a nagyközönség.

Erik, a vadász szerepébe szintén három tenor bújik majd: az amerikai AJ Glueckert és Dominick Chenes, valamint a horvát Nenad Čiča a New York-i Metropolitan Operaházban már a 2016/17-es évadban alakította Senta jegyesét.

A kormányos szerepében Jinxu Xiaohu és Brian Michael Moore tér vissza a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadára. Liang Li és Jens-Erik Aasbø alakítja Senta apja, Daland kapitány szerepét.

A megváltásban reménykedő hollandi szerepét korunk ünnepelt baritonjai, a grúz származású Georg Gagnidze, az amerikai James Rutherford és a finn Tommi Hakala formálják meg. George Gagnidze múltbeli alakításai közül kiemelendő a Nabucco a New York-i Metropolitanben, Macbeth a bolognai Teatro Comunaléban, Muszorgszkij Hovanscsinájából Fjodor Saklovityij szerepe a Berlini Staatsoperben, valamint Saint-Saëns Sámson és Delila című operájából Dagon főpapja, a Staatsoper Unter den Lindenben.

A magyar zenészekből álló Piedra Fesztiválzenekar lesz a következő évben is az opera-előadások rezidens zenekara, az ő kíséretükkel csendül fel többek között Senta vágyakozó balladája vagy a matrózok kórusa. A Philharmonia Chor Wien együttesét Walter Zeh tanítja be. Ebben az évben sem hiányozhatnak a kaszkadőrök, akiket a már korábbi produkciókból jól ismert Ran Arthur Braun instruál.

„Wagner minden valószínűség szerint Heinrich Heinének köszönhetően figyelt fel a mondára, és több hónapos angliai utazása során megtapasztalhatta a különleges hangulatú tengeri hajózás élményét is – fogalmazott Daniel Serafin, az Opera a kőfejtőben programsorozat intendánsa. – Meggyőződésem, hogy a közönségünket ez alkalommal is meghódítja majd ez a hátborzongatóan romantikus történet.”

Stefan Ottrubay, az Esterházy Alapítványok elnöke hozzátette: a tavalyi Aida-előadásokat 100 ezer néző látta. Jövőre 24 estén tűzik műsorra Wagner operáját július 9. és augusztus 23. között.

Látványtervek forrása: Esterhazy Betriebe AG