Az Ipsos közreműködésével készült KidComm elnevezésű felmérés szerint a 8–14 éves gyerekek közül 10-ből 9 rendszeresen hallgat zenét, elsősorban szórakozásból, kikapcsolódásként vagy a háttérben – adta hírül a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért zeneipari jelentése.
A megkérdezettek 79 százaléka mobiltelefont használ zenehallgatásra. A mobilon zenét hallgatók 92 százaléka otthon, 35 százaléka az autóban, 22 százaléka a közlekedési eszközön tölti ezzel az idejét.
A gyerekek első telefonjukat átlagosan 8,8 éves korukban kapják meg, elsősorban a szülőkkel való kapcsolattartás miatt.
A kutatás szerint a fiatal generáció 84 százaléka a YouTube-ot részesíti előnyben, 26 százalék a Spotify-t. Minden második válaszadó naponta fogyaszt valamilyen tartalmat YouTube-on, további 40 százalékuk legalább hetente egyszer.
A gyerekek kétötöde gyakran néz videóklipeket zenehallgatás közben, minden második alkalmanként, 8 százalék soha.
A 8–14 évesek főként popzenét hallgatnak, zenei ízlésük formálásában a barátok és osztálytársaik tippjeire hagyatkoznak.
A megkérdezett gyerekek több mint fele vegyesen hallgatja a magyar és külföldi előadók zenéit. A magyar zene hallgatásának elsődleges motivációja, hogy jobban értik a dalok szövegét, 10-ből 4 gyerek úgy véli, hogy a magyar zenék szövege közelebb áll hozzájuk.
A felmérés vizsgálta a 8–14 évesek körében legnépszerűbb top 50 és top 10 zenei előadót is, mindkét toplista 60 százaléka magyar. A top 10 listát Azahriah vezeti, őt követi mások mellett Shakira, Majka, Manuel és a Halott Pénz.
Az önálló zenei tevékenységek kevésbé elterjedtek, 10 gyerek közül 3 játszik hangszeren, egyötödük tanult hangszeres zenét. A megkérdezettek negyede egyszer volt koncerten az elmúlt évben, egyötödük többször is.