DVAST20230824304_16.jpg

Nyolcévesen kapnak mobilt a magyar gyerekek, és Azahriah-t néznek rajta

Tízből kilenc gyerek rendszeresen hallgat zenét, náluk is hódít Azahriah, és főleg a magyar előadókat kedvelik, mert őket értik.

Az Ipsos közreműködésével készült KidComm elnevezésű felmérés szerint a 8–14 éves gyerekek közül 10-ből 9 rendszeresen hallgat zenét, elsősorban szórakozásból, kikapcsolódásként vagy a háttérben – adta hírül a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért zeneipari jelentése.

A megkérdezettek 79 százaléka mobiltelefont használ zenehallgatásra. A mobilon zenét hallgatók 92 százaléka otthon, 35 százaléka az autóban, 22 százaléka a közlekedési eszközön tölti ezzel az idejét.

A gyerekek első telefonjukat átlagosan 8,8 éves korukban kapják meg, elsősorban a szülőkkel való kapcsolattartás miatt.

A kutatás szerint a fiatal generáció 84 százaléka a YouTube-ot részesíti előnyben, 26 százalék a Spotify-t. Minden második válaszadó naponta fogyaszt valamilyen tartalmat YouTube-on, további 40 százalékuk legalább hetente egyszer.

A gyerekek kétötöde gyakran néz videóklipeket zenehallgatás közben, minden második alkalmanként, 8 százalék soha.

A 8–14 évesek főként popzenét hallgatnak, zenei ízlésük formálásában a barátok és osztálytársaik tippjeire hagyatkoznak.

A megkérdezett gyerekek több mint fele vegyesen hallgatja a magyar és külföldi előadók zenéit. A magyar zene hallgatásának elsődleges motivációja, hogy jobban értik a dalok szövegét, 10-ből 4 gyerek úgy véli, hogy a magyar zenék szövege közelebb áll hozzájuk.

A felmérés vizsgálta a 8–14 évesek körében legnépszerűbb top 50 és top 10 zenei előadót is, mindkét toplista 60 százaléka magyar. A top 10 listát Azahriah vezeti, őt követi mások mellett Shakira, Majka, Manuel és a Halott Pénz.

Az önálló zenei tevékenységek kevésbé elterjedtek, 10 gyerek közül 3 játszik hangszeren, egyötödük tanult hangszeres zenét. A megkérdezettek negyede egyszer volt koncerten az elmúlt évben, egyötödük többször is.

 

Ez is érdekelheti

Ki hallgat még rádiót 2023-ban? – Felmérés

A hagyományos rádióhallgatás messze a legnépszerűbb, az online is rádiót hallgatók aránya stabilan negyven százalék körül mozog, a világjárvány időszaka pedig markáns nyomot hagyott a médiafogyasztási, ezen belül a rádióhallgatási szokásokon – ez derül ki az NMHH kutatásából.

Az olvasás sokkal több mint kikapcsolódás

A Bookline három éve indította el a könyvklubját, ahol elkötelezett olvasók osztják meg egymással olvasási élményeiket, könyvajánlásaikat. A Facebookon működő közösség több mint 22 000 tagú. A Bookline ősszel indított kutatásában a Bookline Könyvklub-tagok olvasási szokásait mérte fel.

Már a gyerekek is napi négy órát mobiloznak

A magyar tinédzserek egyre kevesebbet tévéznek és rádióznak, viszont a mobiltelefonjukkal már a gyerekek is jelentősen több időt töltenek, mint négy évvel korábban – derül ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb médiapiaci jelentéséből.