A 34 éves Andrej Danilov kapta a 30 ezer eurós első díjat és a közönségdíjat is a Zeneakadémia 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyének szombat esti döntőjén. A 20 ezer euróval járó második helyen Alekszej Kulagin orosz basszus végzett, a 10 ezer eurós harmadik díjat pedig Jeong Inho koreai basszus kapta.

A Zeneakadémia Nagytermében megtartott döntőn a versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével, emellett minden énekes kisfilmen is bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapokon voksolhattak kedvencükre.

„Rendkívüli hangok döntője volt,
csodákat hallhattunk” – értékelte a versenyt Marton Éva a fellépések után elmondott
beszédében. Arról is szólt, hogy rendkívüli körülmények között vagyunk, egy
háborúval a szomszédunkban, de ebben a megzavart világban egyensúlyt és
harmóniát sikerült teremteni ezen a versenyen. Az esemény végeztével köszönetét
fejezte ki a szervező Zeneakadémiának a megvalósításhoz.

Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia
rektora a döntőt felvezető beszédében úgy fogalmazott: Marton Éva pályafutása
és ma már e verseny is a példa arra, hogy ha a tehetség elhivatottsággal és kitartással
párosul, az a világot tudja megváltoztatni: új utakat nyit az operaéneklés
művészetében, majd a tanításban és a kiemelkedő ifjú tehetségek pályára
állításában is. „A tehetséggondozás feladata pedig éppen abban rejlik, hogy a
kiemelkedő teljesítményre hivatottakat úgy segítsük, hogy képességeik
kiválósággá, értékességük lenyűgöző alkotó energiává nemesedjen” – tette hozzá.
Hangsúlyozta: a jelentős tapasztalatú zsűritagok folyamatos visszajelzései
szerint a Marton-verseny szervezése és lebonyolítása felülmúlja más, nagyobb
múltú megmérettetésekét.

A 30 ezer euróval járó első díjat és a közönségdíjat is elnyerő Andrej Danilov orosz tenor a döntőben Offenbach Hoffmann meséi, illetve Richard Strauss A rózsalovag című operáiból énekelt egy-egy áriát. A Szibériai Jogi, Közgazdasági és Menedzsment Egyetem Művészeti Intézetében operaénekesként diplomázott, eddigi pályafutása során többek közt a moszkvai Kolobov Novaja Operaházban, a valenciai Palau de les Arts Reina Sofíában és a Cottbusi Állami Operaházban is fellépett, majd a berlini Deutsche Oper társulatának tagja lett, és több versenyen is díjakat nyert.

Alekszej Kulagin, a 20 ezer euró pénzjutalommal járó második díjat elnyerő orosz basszus a Jolánta című Csajkovszkij-operából és Verdi Ernanijából adott elő egy-egy részletet. Az 1994-ben született énekes 2019-ben diplomázott a szentpétervári Rimszkij-Korszakov Állami Konzervatóriumban, csatlakozott a Bolsoj Színház Fiatal Művészek Programjához, és ugyancsak rendelkezik már versenydíjakkal.

A 10 ezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Jeong Inho koreai basszus Verdi Macbethjéből és A sevillai borbély című Rossini-operából adott elő áriákat. Az 1991-es születésű énekes 2017-ben szerzett alapdiplomát a Szöuli Nemzeti Egyetem Zeneművészeti Karán, jelenleg az intézmény doktori iskolájába jár, és a Koreai Nemzeti Opera szakmai kurzusát végzi. Az elmúlt években fellépett már a Bolsoj Színházban, a Grazi Operában, a Szöuli Művészeti Központban és különböző koncerteken, valamint több megmérettetésen is elismeréseket kapott.

A megmérettetés rangos különdíjainak nyerteseit a vasárnap esti, operaházi gálán hirdették ki.

A verseny első, második és harmadik helyezettje, Andrej Danilov orosz tenor – aki a közönségdíjat is átvehette a szombati döntőn –, Alekszej Kulagin orosz basszus, illetve Jeong Inho koreai basszus különdíjként élő meghallgatást nyert a milánói Scala operaházba.

Ezen felül Andrej Danilov fellépési lehetőséget kapott az Asztanai Operától, a Filharmónia Magyarországtól, a Concerto Budapest zenekartól és a Magyar Állami Operaháztól, valamint kéthetes mesterkurzus lehetőségét Anatoli Goussev zsűritagtól.

Alekszej Kulagin a Classic Mecenat Foundation of Mongolia
1000 euróval járó, a legjobb baritonnak adható „Bravo Baritone” különdíját, a
Fidelio médiacsomagját, továbbá fellépési lehetőséget a Magyar Állami
Operaháztól, a MÜPA Budapesttől, illetve a Zempléni Fesztiváltól.

Jeong Inho megkapta Marton Éva különdíját, amely a Magyar
Művészeti Akadémia támogatásával 10 000 euróval jár, továbbá fellépési
lehetőséget a Margitszigeti Szabadtéri Színházban és meghallgatást négy spanyol
operaházban a Lerín Artist Management Barcelona jóvoltából.

A többi döntős közül Jolana Slavikova cseh mezzoszoprán nyerte
a most először átadott, 10 000 euróval járó Köztársasági elnöki különdíjat
a verseny névjegyének számító, kötelezően választandó Liszt-dalok legjobb előadójaként,
amelyet Marton Éva határozata alapján érdemelt ki, és Novák Katalin államfő képviseletében
Schanda Tamás kabinetvezető adott át. Emellett fellépési lehetőséget kapott a
Zeneakadémiától és a Magyar Állami Operaháztól.

Linsey Coppens belga mezzoszoprán a Magyar Zene Háza koncertfelkérését vehette át; Tuznik Natália magyar szoprán pedig meghívást kapott a Miskolci Szimfonikus Zenekartól, a Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől és a MÁV Szimfonikus Zenekartól, valamint megnyerte a Papageno médiacsomagját.

Nyitókép: Az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny dobogósai, Alekszej Kulagin, Andrej Danilov, Jeong Inho. Fotó: Erdős Dénes