A téma ? noha legalább kétszáz éve nem veszít aktualitásából ? igazán alapos áttekintést, közös élményként megélhető teret nem szokott kapni. Miközben burjánzik a nemzeti önazonosság nyilvános és félnyilvános szakirodalma, ritkán lehet része a közös gondolkodásnak. Ehhez képest talán nem olyan sok félszáz kortárs művész válasza az egyszerűen föltett kérdésre, mégis ez a kiállítás a maga nemében úttörő vállalkozás, nem mindennapi bátorsággal és érzékenységgel megvalósítva. (Ráadásul a legjobbkor, gondolnánk, ha a magyar közelmúlt immár húsz éve nem adott volna ugyanilyen aktuális pillanatokat egy hasonló kezdeményezésre.) Ugyanakkor az anyagra nem nyomta rá a bélyegét a korábbi hiány, nem olyan művek szerepelnek, amelyek önmagukban már jóval korábban megfogalmazták a magyar karakter, a magyar identitás kérdéskörét. Az itt látható munkák egynegyede kifejezetten erre a kiállításra készült, a többi is az utóbbi néhány év termése, tehát
Gulyás felkérése valóban kortárs válaszokat hívott elő.
A további szekciókban az előítéletek, minták, sztereotípiák és szerepválasztások, a ?magyar karakter? patentjei és a magyar köztudat hiányosságai erős művekben fogalmazódnak meg. Benczúr Emese remek térinstallációjában a beszűkült nemzeti tudat válik átlátszó gumiszobává, Szirtes János videója és Mátrai Erik József Attila-szerepjátéka elementáris érzelmeket mozgat meg; Kupcsik Adrián hármas önarcképe ? kínai, cigány és zsidó szerepben ? gazdag metafora, dr. Máriás politikus-portréi pikáns parafrázisok, Fabricius Anna fotósorozata kitűnő kisesszé a közösségekről. Maga a tér is belép a diskurzusba: Csiszér Zsuzsi installációjában a válaszadás, a döntés kényszere pszichózissá válik, Jakatics-Szabó Veronika lírai képregénye tapétaként került egy falra, Mátrai Erik camera obscurája egy üres zászlótartóból növeszt fekete zászló-árnyékot. A Borsos Lőrinc alkotópáros lassan leomló, interaktív Parlament-makettje vagy Koronczi Endre saját magát szembeköpő ügynök-figurája olyan érzékeny területeket érint, amelyeket még csak most kezd fölfedezni a kortárs művészet.
Mindezt érzéki élménnyé teszi a kiállítási terek labirintus-szerű íve, az egymással interakcióba lépő munkák, az elzárkózás-összekapcsolódás belső ritmusa. Megtapasztalhatjuk benne közös tér differenciált minőségét, az egymástól különböző állítások szabadságát. Olyat tesz ez a tárlat, ami Magyarországon eddig nemigen történt meg: a kortárs képzőművészet közegében megvalósítja a tolerancia, az össztársadalmi megértés próbaverzióját.