Ötcsillagos titkok: ikonikus portások a filmvásznon és az Aranykulcs kiállításon

Vannak, akik sosem voltak olyan szállodában, amelyben dolgozott concierge, akinek nemcsak a nevét nehéz kiejteni, de a feladatkörét sem olyan könnyű meghatározni. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum szeptember 19-től 2026. március 15-ig látható kiállítása, a Magyar Aranykulcs – Szállodai portások a vendégekért, ebben segít. De nemcsak a tárlat lehet segítségünkre, hanem a filmek is. Itt lehet becsekkolni.

MAGYAR_ARANYKULCS_KIALLITAS_CSV_14.jpg
Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu

Először is érdemes tisztázni, hogy a concierge nem adminisztrálja a szobafoglalásokat, és nem ő a recepciós. A concierge olyan, mintha az Isten is arra teremtette volna, hogy vígjátékok vagy drámák hőse legyen, aki úgy megkavarja a történet egyenes vonalát, ahogy a forgóajtó pörgeti meg a hotellobbi levendulaillatú levegőjét. Nála gyűlnek össze az információk, ő oldja meg empatikusan és igaz színész módjára azokat a nehéz helyzeteket, amelyeket az ügyfelei nem tudnak. Olyan, mint egy lakáj, aki mindent elintéz a kastélyban, csak a kastélyra emlékeztető munkahelye egy hotel, és arról ismerszik meg, hogy minimum öt csillag díszeleg a bejárati ajtaja mellett. Ő az, aki a speciális kéréseket teljesít, minden másra ott a boy, a szobalány vagy a recepciós.

De hogy a concierge nem egy afféle kitalált, romantikus karakter, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy létezik egy nemzetközi szervezetük, az 1952-ben létrehozott Union Internationale des Concierges d’Hôtels Les Clefs d’Or, amelyhez Magyarország, a szocialista országok közül elsőként, 1985-ben csatlakozott. Ahhoz, hogy megismerkedjünk a nagybetűs problémamegoldó karakterével, érdemes megtekintenünk a Magyar Aranykulcs – Szállodai portások a vendégekért című tárlatot. És hogy be is mozgassuk a figurát, üljünk be egy képzeletbeli moziba, és nézzük meg, milyen az élet a világ egyik legtitokzatosabb helyszínén, a luxusszállodák világában!

Az öt csillag a luxus égboltján a teljes kényelmet jelenti, és mi kiválasztottunk öt filmet, amelyben a néző lehet az, aki beírhat a vendégkönyvbe, azaz minősítheti a szállodás mozikat.

1. És hogy miért nem olyan könnyű különbséget tenni a recepciós és a concierge között, arra jó példa Barry Sonnenfeld 1993-as Szenzációs recepciós (For Love or Money) című mozija, amelyben Doug (Michael J. Fox) a mindent megoldó concierge, tehát véletlenül sem recepciós. Doug vágya, hogy saját szállodája legyen, ezért kölcsönkér egy tekintélyes összeget, amit meg is kap a gátlástalan milliárdostól, Christian Hanovertől (Anthony Higgins). Cserébe többek között annyit kell tennie, hogy szórakoztatja Hanover elhanyagolt szeretőjét, a parfümboltos Andy Hartot (Gabrielle Anwar). A szórakoztatás persze túl jól sikerül, és szerelmes lesz a lányba, de ennél is nagyobb baj, hogy a milliárdos barát meg akarja tőle szerezni a szállodáját. De nem azért concierge, hogy ezt a két bonyolult ügyet (szerelem és üzlet) ne tudná ötcsillagos módon megoldani.

2. Drew Goddard 2018-as bűnfilmje, a Húzós éjszaka az El Royale-ban (Bad Times at the El Royale) egy olyan szálloda világát mutatja be, amely két állam határán áll, így a vendégnek módjában áll szobát választania Kaliforniában vagy Nevadában. A fényét vesztett hotelben anno nagy volt az élet, de aki manapság idejön, azt sötét titok tereli a szállodába. A luxushotelek a valóságban is mintha két világ határán állnának, mintha diplomáciai védettséget adnának egy zavaros világ kellős közepén. És ennek az államok feletti intézménynek a konzulja nem más, mint a concierge. Az 1969-ben játszódó áramvonalas retró történet hősei egyszer csak megérkeznek az egykor szebb napokat látott hotelbe.

Daniel Flynn katolikus papi ruhában (Jeff Bridges), az afroamerikai énekesnő, Darlene Sweet (Cynthia Erivo), Sullivan (Jon Hamm), FBI-ügynök, aki kamuból háztartási felszerelést értékesít, Billy Lee (Chris Hemsworth), a karizmatikus szektavezér. És még eljönnek sokan mások is, hogy találkozzanak a szálloda üzemeltetőjével, és hogy megváltsák magukat egy olyan helyen, ami tele van rejtett kamerákkal. Persze, jó esetben pihenni jövünk egy szállodába, nem pedig megváltásért, de az is lehet, hogy egy concierge ezt is elintézi.

3. A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel) Wes Anderson 2014-ben bemutatott amerikai–német szárparádés vígjátéka, amit a forgatókönyvet is jegyző Anderson írt Stefan Zweig novellái alapján. A film középpontjában a concierge, Monsieur Gustave (Ralph Fiennes), a szeretni való szélhámos figura áll. És bár még a legjobb szállodákban is ritkán állítanak ki igazán értékes festményeket, itt mégis egy felbecsülhetetlen értékű reneszánsz festmény körül forog minden. Amikor Monsieur Gustave-ra, a főportásra ráhagynak egy titokzatos festményt, Johannes Van Hoytl Fiú almával című képét, minden olyan zavaros lesz, mint amilyen maga a 20. század.

Valójában sem a kép, sem a festő nem létezik, a műalkotás Anderson képzeletének a szülötte, amelyet megfestetett Michael Taylor angol művésszel. De ez semmit sem számít, hiszen maga a kelet-európai ország, Zubrowka sincs a térképen, a nevét a lengyel vodkáról kapta. Tehát sem a szálloda, sem az ország nem létezik, hát persze, mégis olyan az egész, mintha egy fondant-bevonattal díszített közép-európai diktatúra lenne. Csak a 20. század igaz belőle az abszurdjaival, viszont cserébe remekül beazonosítható a concierge figurája.

4. Az 1992-ben bemutatott Reszkessetek, betörők! 2. – Elveszve New Yorkban (Home Alone 2: Lost in New York) című Chris Columbus-vígjáték persze Kevinről (Macaulay Culkin) szól, de mivel az elmúlt harminc évben szinte minden karácsonykor láttuk, vagy éppen az 1990-ben bemutatott Reszkessetek, betörők!-et, így legtöbben e filmből ismerik a concierge karakterét. Kevin eltéved a reptéren, és rossz gépre száll, és nem Floridába érkezik, ahová a családjával karácsonyozni indultak, hanem New Yorkba, ahol becsekkol a 18 emeletes, francia reneszánsz stílusú Plaza Hotelbe, a város egyik legdrágább szállodájába, hogy húzós számlával lepje meg szüleit karácsony alkalmával. (És igen, a hotel akkor Donald Trumpé volt, aki kameózik is a film egyik jelenetében.) És itt jön a concierge, aki kiszúrja, hogy Kevin mindenhová egyedül megy, és nyomozni kezd utána.

Ekkor ismerjük meg alaposabban a szállodák reprezentatív tereit és a kulisszáit, majd, amikor a szülei letiltják a kártyáját, nemcsak a hotel alkalmazottaival gyűlik meg a baja, de el kell intézze két régi ismerősét, az Enyves Banditákat, Marvot (Daniel Stern) és Harryt (Joe Pesci). Míg a Wes Anderson-filmben egy valójában nem létező festményt látunk, addig a Reszkessetek, betörők! 2-ben egy, csak a mozihoz készült álkrimijelenetet (Angyalok piszkos lélekkel), aminek a szinkronhangját felhasználva Kevin megvicceli a szállodai dolgozókat. („Tartsd meg az aprót, te mocskos állat!”) Amikor a boy a becsekkolás után az ujjait morzsolgatja, utalva a borravalóra, Kevin rágógumit ad neki. A film is kellemes és édes rágózás, amelyből megismerjük a szállodai dolgozókat is, akik, ha kell, nyomoznak, és akikről kiderül: humoruk is van.

5. A Micsoda nő (Pretty Woman) című Garry Marshall-film szállodája a Beverly Wilshire Four Seasons Hotel a Los Angeles-i Beverly Hillsben található. A Richard Gere és Julia Roberts főszereplésével készült film 1928-ban átadott szállodája szintén önmagát alakítja, ahogy a Plaza Hotelt sem építették meg stúdióban. A szálloda, amely a film sikere óta a luxus szimbóluma lett, „Pretty Woman for a day” csomagot is kínált a film bemutatójának 25. évfordulójára. A Micsoda nő szállodájában a concierge, Barney Thompson (Héctor Elizondo) kedves és empatikus figura, aki segít Viviannek (Julia Roberts), hogy megismerje a szállodai protokollt. A legtöbb alkalmazott semmi mást nem benne, csak egy prostituáltat.

Barney-nak be kellene tartania a szálloda etikettjét és az utcalányokkal szembeni diszkriminatív politikáját, de végül megkedveli a csetlő-botló kedves lányt, amivel hozzásegíti Viviant, hogy megfelelő módon reprezentáljon az elit világában, és hogy Edward (Richard Gere) beleszeressen a lányba. Amikor a film nagy veszekedős jelenetében Vivian el akar menni, Edward utánaszalad, és azt mondja neki a liftajtó előtt: Nem akarom, hogy elmenj, maradj! Ekkor érkezik meg a lift a londinerrel, aki megkérdezi: Tetszik? Vagy nem tetszik? Olyan, mintha a kérdést a filmmel kapcsolatban tette volna föl nekünk. És mi tudjuk a választ. Igen, tetszik.

 

Ez is érdekelheti

A szolgálat művészete A Magyar Aranykulcs kiállításon

A Magyar Aranykulcs – Szállodai portások a vendégekért címmel nyílt időszaki kiállítás szeptember 19-től látogatható az óbudai Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

Tragikusan fiatalon halt meg Kálloy Molnár Péter

Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen december 1-jén elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a művész családja.

Három nőről mesél a Mambo Maternica

Nagy Borbála első nagyjátékfilmje, a Mambo Maternica 2026. február 26-án kerül a hazai mozikba a Budapest Film forgalmazásában. A három – egy-egy döntés küszöbén álló – nő történetét bemutató, Budapesten, Berlinben és Párizsban játszódó koprodukció főszereplői Török-Illyés Orsolya, Sipos Vera, Székely Rozália és Schmied Zoltán.

Európai animációs díjjal jutalmazták a Kék Pelikant

A legjobb animációs film forgatókönyvért járó Emile díjat nyerte Csáki László Kék Pelikan című filmje. A legjobbakat illető Európai Animációs Díjakat november 16-án este adták át a Tallinni Black Nights Nemzetközi Filmfesztiválon.