Gazdag, színes bérletsorozatot indítanak a következő évadban. Gondolom, hihetetlen sok munka és egyeztetés áll emögött. Milyen szempontokat kell figyelembe venni a műsorok összeállításánál?

A Zeneakadémia különleges koncerthelyszín, mivel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem részeként működik. Így nálunk mindig alapvető szempont, hogy az itt lévő tehetségeket helyzetbe hozzuk. Ezért van olyan bérletünk is ? A tehetség kötelez ?, amelyben a nálunk felnövő művészek lépnek fel. A másik szempont, hogy Budapest egyik vezető komolyzenei helyszíneként olyan kínálatot kell teremtenünk, amely a közönség számára vonzó, és felsorakoztatja azokat a neveket, amelyek meghatározzák a világ zenei életét.

 


csonka_andras_foto_felvegi_andrea_600x398.png
Csonka András, fotó: Felvégi Andrea

Hogyan lehet ezt a két célt összegyúrni?

Nálunk gyakran játszik együtt magyar és külföldi művész. Olyan produkcióink vannak, ahol a hazai sztárzenészünk lép fel külföldi zenekarral, vagy külföldi szólista magyar zenekarral. Ezzel a hazai zenészeinket is igyekszünk helyzetbe hozni, hiszen össze tudják mérni magukat a nemzetközi élvonallal, és olyan művészpartnerekkel szerepelhetnek, akik meghatározóak pályájuk során. Van, hogy mi javasolunk partnert a hazai zenésznek, máskor ő maga ajánl olyan művészt, akivel fellépne. Mondok egy példát, hogy érthető legyen. Lajkó István jeles, fiatal zongoraművészünk ? aki itt tanít az egyetemen ?, felkeresett egy tervezett koncertje ügyében. Sorra merültek fel különböző nevek partnerként, mire én felvetettem, hogy hívjuk meg Harriet Krigj holland művésznőt, aki fiatal kora ellenére már jelentős karriert tudhat maga mögött, ráadásul rangos fesztiválokat is szervez. Mi megkerestük a művészt, ő elvállalta, és nemcsak egy sikeres előadás jött létre, hanem azt is remélhetjük, hogy a közte és Lajkó István között kialakult művészi kapcsolat további közös koncerteket, más művészeink számára esetleg fesztiválmeghívásokat is eredményez majd.

 

Akkor, ha jól értem, minden művésszel leül egyeztetni a programok szervezése előtt?

Elképzelhetetlen, hogy ne üljünk le a hazai művészekkel egyeztetni, velük mindig közösen alakítjuk ki az elhangzó műsort. Az idejövő külföldi világsztárok azonban rendszerint nem kopogtatnak be az irodánkba. A nemzetközi zenei életnek is van egy úgynevezett piaca, ahol olyan termékeket kínálnak, amelyeket valaki már létrehozott, és mi válogathatunk közülük. Mi is vásárolunk ezen a piacon, de sok esetben testre szabatjuk a ruhát, amit megveszünk. Azaz nem egy az egyben hozunk el egy projektet, hanem megbeszéljük, hol lehetne benne változtatni, esetleg egy magyar művészünket elhelyezni. Ezek az egyeztetések azonban többnyire nem a világsztárokkal, hanem azok képviselőivel, menedzsereivel történnek.

 

Milyen tapasztalataik vannak: azokon a koncerteken is megtelik a nézőtér, ahol nincsenek világsztárok, hanem a Zeneakadémia tehetségei lépnek fel?

Ha folyamatában nézzük, akkor látható, milyen szép eredményt értünk el ezen a téren, hiszen míg a 2013-as őszi induláskor sokat kellett küzdeni a közönség eléréséért, ma már jelentős része a látogatóknak ráérzett arra, hogy például a fiatal tehetségek koncertjein mire számíthat. A tehetség kötelez című sorozatunk, amely kifejezetten az itteni tehetségeket állítja középpontba, ma már teltházzal megy, de az induláskor még örültünk, ha félig megtöltöttük a termet. Ez pedig azért is nagy eredmény, mert Budapesten hihetetlenül telített a koncertkínálat, és mi olyan neveket is bemutatunk, akik még nem annyira ismertek.



2017_01_11_kelemen_kvartett_borocz_balazs_600x400.png
Kelemen Kvartett, fotó: Böröcz Balazs


Ez talán annak is köszönhető, hogy mindig új és új ötletekkel gazdagítják a bérletsorozatot. Milyen újdonságokkal várják a közönséget a jövő évadban?

Bár vannak a bérleteink között alaptípusok, mindig törekszünk a változatosságra. A Kamarazene nagyteremre című bérlet például abból indul ki, hogy a kamarazene eredetileg szalonműfaj volt, amely az előadó és közönsége közvetlen kapcsolatát feltételezi, és ha egy nagy teremben játsszák, akkor másképp működik. A Zeneakadémia Nagyterme azonban olyan intim közeget jelent, ahol a kamarazenélés minden szépsége megmutatkozik.

 

A zongora kétszer című sorozatban a kamarazene egy különleges vállfaja szerepel: a vendégek kétzongorás koncerteket hallhatnak. Olyan előadókat válogattunk a műsorba, akik régóta összeszokott előadói a műfajnak. Vannak köztük, akiknek a neve összeforrt, például a Katia és Marielle Lab?que duó mindig együtt vesz fel lemezeket, együtt lép fel, nem is lehet őket külön hallani. De ugyanez mondható el a Grau és Götz Schumacher duóról is. A sorozatban a négykezes, kétzongorás irodalom legfontosabb darabjai hangzanak majd el.

 

Szintén újdonság, hogy az idei évadtól van két rezidens együttesünk is: 2017-től ugyanis a Zeneakadémia minden évben két együttes számára teszi lehetővé, hogy a ?rezidens együttes? megtisztelő címet használja egy évadon át. Első ízben az Új Liszt Ferenc Kamarakórus és a Kelemen Kvartett részesül a megtiszteltetésben. A kórus több hangversenyünk közreműködője, Az Otthon a Zeneakadémián bérlet főszereplője a Kelemen kvartett lesz, akik öt koncertet adnak majd, mindegyiket más-más vendégművész társaságában.

 

A Kamarazene karnyújtásnyira című sorozatnak a különlegessége, hogy ezúttal a fúvós hangszerek kerülnek a középpontba. Két szaxofonkvartett is hallható lesz, ami önmagában is ritkaság. Ráadásul mindkettőben magyar szólista lép színpadra, egyikben a Zeneakadémián nemrég végzett Seleljo Erzsébet, a másik koncerten pedig Szabó Marcell zongorista. Ő az Ebonit kvartettel ad majd elő nagyon izgalmas átiratokat. Rajtuk kívül itt lesz a fafúvós műfaj egyik legnagyobb előadója: a Calefax kvintett, akik már felléptek Európa legnagyobb koncerttermeiben, de Magyarországon még nem szerepeltek eddig.

 

Lesz még más olyan fellépő is, akivel nem találkozott a hazai közönség, vagy ritkán látogat Magyarországra?

Jön Mischa Maisky, aki sokszor járt már Magyarországon, de ezúttal egy trió tagjaként hallhatjuk. A legutóbbi két-három alkalommal zenekari szólistaként állt színpadra, mostani fellépése azért ígérkezik érdekesnek, mert kiderülhet, hogyan érvényesül rendkívüli dinamikája és dominanciája egy tiróban, ahol nem kisebb egyéniség lesz a partnere, mint Janine Jansen. Ő az egyik legismertebb és keresettebb hegedűművésze a zenei szcénának. Maisky 70. születésnapi turnéjának budapesti állomásán Janine Jansen mellett lánya, Lily Maisky, és izraeli Itamar Golan lesznek a partnerei.

 

Colin Currie Rácz Zoltánnal közös koncerten lép fel. Két kitűnő ütőhangszeres szólistáról van szó, akik szóló és kamaradarabokat is játszanak majd, így többek között Steve Reich műveit is, valamint elhangzik Sosztakovics 15. szimfóniájának nagyon ritkán hallható kamarazenekari átirata is.

 


20160305_liszt_kukac_takacs_andrea_15_600x397.png
Liszt-kukac, fotó: Takács Andrea

A felnőtt közönséget tehát bőven van mivel becsábítani a koncertekre. Hogyan tudják megszólítani a gyerekeket?

A fiataloknak szól a Liszt-kukacok Akadémiája című sorozatunk, amelynek évek óta két formája van. Az egyik egy hétről-hétre ismétlődő interaktív, kiscsoportos foglalkozás, melyen 15-20 főt tudunk fogadni egyszerre. Ezeken a szülők nem vesznek részt. Az 5-9 éves gyerekekkel szakavatott zenepedagógusok foglalkoznak, és ismertetik meg őket játékosan a hangszerekkel. A másik forma a magyarázattal kiegészülő koncert, amelyen zenekarok, kamaraegyüttesek játszanak egy-egy témára felfűzve. Nagyon nagy a kereslet ezekre a műsorokra, mert a 10-14 éves gyerekek mellett a szülők is olyan tudáshoz juthatnak, amely izgalmas, új számukra. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a következő generáció számára is testközelbe hozzuk a klasszikus zenét.

 

Vajon minek köszönhető ez a nagy érdeklődés?

Minőségi zenét és előadásokat hallhatnak azok, akik eljönnek, és a gyerekeket lenyugvásra, összefüggések kereséséére késztetik a művek. Ebben a korosztályban még a teljes nyitottság a jellemző. Számukra azonos szinten van könnyű és klasszikus zene. Nincsenek előítéleteik, és a mai, kortárs klasszikus zenét is örömmel fogadják, nem rettennek el, ha disszonanciát hallanak, ami a mi felnőtt fülünknek sokszor idegen. Értik a zenében rejlő humort, poénokat.

 

Mi a hitvallása egy programigazgatónak?

Számomra a legfontosabb misszió, hogy az itt tanuló hallgatókat helyzetbe hozzuk. Azt látjuk ? nemzetközi szinten is ?, hogy nehéz egy karriert beindítani, átlépni az érdeklődés küszöbét. Nekünk nagyon sok segítséget kell adni ehhez. Nem csak koncertlehetőséget teremtünk a fiatalok számára, hanem megpróbáljuk bennük is felismertetni, hogy miben egyediek, mások, miként tudják megkülönböztetni magukat a többi előadótól. Meg kell tanulniuk, hogyan tudják magukat a legjobban menedzselni, hogyan tudják a helyüket megtalálni a zenei életben. Számomra nagyon fontos, hogy ebben segítsem őket.

 

Wéber Anikó