Játszott Spiró Csirkefejében, Az ügynök halálában, és volt már Júlia is; jazzénekes, nagybőgőzni tanult, de végül színházi rendező lett. Talán éppen kacskaringós szakmai útja miatt kedveli az összművészetet. Darabjaihoz szeret rendhagyó előadásmódot, helyszínt választani.

Svédországban születtél, Szlovákiában nőttél fel, most pedig egy budapesti kávézóban beszélgetünk… 

A nagymamám ’56-ban a hétéves édesapámmal és a testvérével menekült ki Svédországba. Én ott születtem, de nagyrészt Szlovákiában nevelkedtem. Sokat ingáztunk, mindkét országból fontos gyermekkori emlékeket őrzök. A nagyvárosi, malmöi lakótelepi, soknemzetiségű képek és a szlovákiai magyar falvak egyaránt megvannak. Szeretek Budapesten lenni: az emberek kötnek ide.

Rendeztél sétaszínházat, a prózai előadásaidban bábokat használsz, és a zenének is kiemelt szerepe van bennük. Kislányként szavaltál, musicalekben főszerepeket játszottál, a váci konzervatóriumban jazzének szakon végeztél, aztán nagybőgőztél, és bábszínházi rendező szakon diplomáztál.

Ez mind-mind arról szólt, hogy próbáltam megtalálni a helyem. Az utam elég kanyargós volt. De ha belegondolok, azok a műfajok, amelyek érdekeltek, egymásból következtek, és mindig továbblöktek a fejlődésben. Imádtam Arany János balladáit, a Vörös rébéket és az Ágnes asszonyt, Juhász Gyula Emberi hitvallás vagy Csoóri Sándor Anyám fekete rózsa című versét mondani. Éreztem, hogy nagyon emberi dolgokról szólnak. A szavalás közvetlen, kifelé beszélő stílusa most is velem van. A könyvekkel szerencsém volt, mert éppen azokra találtam rá, amelyek a mai napig meghatározóak számomra. Ilyen volt például Ilja Ehrenburgtól a Lasik Roitschwantz mozgalmas élete, a Nyugaton a helyzet változatlan vagy Agota Kristof Trilógiája.

13 évesen Garamkövesden musicalesteket szerveztem a barátaimmal. Megszállottak voltunk. A zenés színház szerintem könnyebben eljut a perifériákra és a kulturális élet központjától távolabb eső helyekre. 15 évesen elkezdtem az Érsekújvári Rockszínpad társulatába járni és Komáromba Mokos Attilához verset mondani. A szüleim önállóságra neveltek: mindig egyedül utaztam és szerveztem a dolgaimat. Egyszer el akartak tiltani a rockszínpadtól, mert kiszöktem a házból éjszaka, de ügyetlen módon zártam rá anyámra a házat, és kb. húsz perc után lebuktam. E ballépésem összes következményét elfogadtam, csak azt nem, hogy ne mehessek el Érsekújvárba azon a héten is. Így is lett: jól leszidtak ugyan, de a próbákra elengedtek.

Az első évben az utolsó sorokban táncoltam a Mamma mia! című musicalben. A mozgáskultúrám elég jellegzetes volt… Már lemondtam arról, hogy valaha is jobban fog menni, és ott akartam hagyni a színpadot, de akkor kiderült, hogy tudok énekelni. Én ezt ott nem hangoztattam, de egy stúdiófelvétel alapján megtudták. Ennek köszönhetően lettem Júlia. A jazz felé fordulás nálam – hiszen egy csomó jazzstandard régi Broadway-musical-betét volt – a musicalből következett. És egy találkozásból, amely új fázist indított el az életemben. A középiskola utolsó évében Párkányból a váci Pikéthy konziba mentem át jazzének szakra, Kovács Linda volt az énektanárom. Ott éreztem először, hogy megtaláltam a helyemet: megváltás volt. A konzi adott perspektívát és tette rendbe a dolgaimat. A jazzénekből következett a bőgőzés, amely a zene értelmezéséhez vitt közelebb. 

Végül is minden, ami ettől kezdve történt, már egy irányba vezetett. Szerettem volna a  Színház- és Filmművészeti Egyetemre járni, mert a színház foglalja magában mindazt, ami érdekel. Kis ideig eltartott, amíg rájöttem, hogy a színházban pontosan milyen szakmák vannak, és melyiket tudom majd a legönazonosabban csinálni. Először zenés színész szakra jelentkeztem, és a harmadrostáig jutottam. Nagy élmény volt a felvételi, de akkor már kezdett bennem megfogalmazódni, hogy talán nem színészalkat vagyok. Aztán egy meghatározó skandináv színházi tapasztalatgyűjtő év után, 2017-ben felvettek bábrendező szakra. 

Éppen a viszontagságos években jártál az SZFE-re…

Nagy nyomás volt rajtunk. Az én osztályomat negyedik évében érte a modellváltás. Svájcban, az Accademeia Dimitrin kaptam a diplomámat. Hálás vagyok azért, hogy még tanulhattunk Székely Gábortól, Nánay Istvántól, Csanádi Judittól. Csizmadia Tibor – az osztályvezető tanárom – mindent megtett azért, hogy legyen munkánk. 

Érdekes, hogy nem bábelőadásokat rendezel.

Miért? A zenés rendező csak operákat rendez, a színész csak színészként lehet jelen a színházban? Szerintem mindegyik előadásomban fellelhető a bábos gondolkodás, amely számomra a vizualitás hangsúlyosságát és bizonyos jelek használatát jelenti. Szabadságot. A vizualitáshoz számomra sok minden hozzátartozik: a tárgyak, a bábok, a metaforák.

Nemrég mutattátok be az orosz folklór egyik gyöngyszemét, A katona történetét a Trafóban. Hogyan született az előadás?

Dubóczky Gergely karmester keresett meg. Eredetileg utazó előadásnak készítették, amelyet minél különbözőbb közegekbe próbáltak elvinni. Vásári játék klasszikus zenei formációval. Az utca közegét és hangulatát, a koszt mutatja be – metaforikus értelemben... Mácsai Pál az Ördögöt, Bartha Bendegúz a Katonát, Hevesi László, Hrisztov Toma, Lestyán Attila és L. Nagy Attila pedig a négy mesélőt játssza. Nagyon szerettem a próbafolyamatot: a kevés idő ellenére kreatív és egymásra nyitott légkört hoztunk létre.

A katona történetét valószínűleg csak kétszer játszhattátok, és nemsokára a Pisti a vérzivatarban is lekerül a műsorról.

Ezeket a produkciókat nagyon nehéz életben tartani. A Pisti a vérzivatarban teljesen önszerveződő; szinte csoda, hogy ennyit is tudtuk játszani. Május 29-én és júniusban lesz még egy előadásunk, és beválogatták a Thealterre, így talán nyáron is előadhatjuk még. A katona történetének utóéletét pedig a költségek teszik nehézzé.

Örkény, a szerzője ezt írta a Pisti a vérzivatarbanról: „Vagy betiltják, vagy mennybe megyek. Nincs harmadik eset. Illetve van: hogy le se szarnak. Talán ez a legjobb.”

A darab témája nagyon erősen megfogott. Az, hogy újra és újra hasonló problémákkal találja magát szemben a fiatalság: mindig ugyanabba „hal bele”. A Pisti a magyar lélek nagyon pontos megnyilvánulása. Az időhöz, a változáshoz és a szabadsághoz való hozzáállás lenyomata. Izzó, energiával teli kilátástalanság és abszurd. Bizonyos dolgokon már csak sírni vagy röhögni lehet, vagy egyszerre mindkettőt.

Milyen a számodra ideális színházi közeg?

Az SZFE-n eléggé otthon éreztem magam ahhoz, hogy fel tudjak szabadulni, és ne szorongjak, amikor kommunikálni kell. Most hozzá kell szoknom a szabadúszáshoz. A kőszínházaktól kicsit félek még, hiszen ott mindig adott egy összeszokott, viszont a rendező számára idegen csapat, amelybe vendégként be kell illeszkedni. Ahhoz, hogy jól tudjunk együtt dolgozni, elengedhetetlen, hogy megtanuljuk egymás nyelvét és gondolkodását. Ezért szeretnék társulathoz tartozni. A személyiségemhez az passzolna a legjobban.

Többnyire társadalmi kérdésekre, aktuális közéleti problémákra reagálnak az előadásaid. Ilyen a most is repertoáron lévő K utazásai a Vígszínházban, amely egy kokainszállítmány útját és hatását követi nyomon Dél-Amerikától Erdélyig. Most milyen társadalmi kérdés foglalkoztat?

Workshopra készülünk egy cseh és egy szlovák alkotóval. Olyan, többnyelvű hepeninget szeretnénk létrehozni, amely különböző nemzetiségű emberekről, rólunk mesél a tárgyaink felhasználásával. A projekt munkacíme Porcelán Ház. Egy lakótelep szinte ugyanolyan Budapesten, Pozsonyban és Prágában. Természetesen vannak építészeti különbségek, de a bennük zajló élet nem különbözik annyira, mint hinnénk. Az ott élők identitására nem lehet kizárólag egy szemszögből tekinteni. A közös pontokat keressük a tárgyainkban, a történeteinkben, a kultúránkban.

Szoktál még énekelni, zenélni? 

Nyaranta Szlovéniában egy roma jazzbanddel szoktam énekelni. Az együttesben ügyvéd, filozófus, postás, tolmács és fizikus is van. Hét éve Kolozsváron találtunk egymásra egy Kárpát-medencei fesztiválon. Azóta hagyománnyá lettek a találkozásaink. Évente kétszer-háromszor zenélünk együtt. Nyáron Ljubljanában és Lendván adunk majd koncertet, Koperben pedig kalapozni fogunk. 

Mi lenne a karriered csúcsa?

Mivel vannak visszatérő, nagyon fontos emberek a munkáimban, kicsit olyan, mintha társulatban dolgoznék velük. Nagyon örülnék, ha egyszer ez tényleg megvalósulhatna, és a számunkra fontos darabokban rendszeresen együtt alkothatnánk.

A legfontosabb zene számodra:
Charles Mingus nagybőgős-zeneszerző zenéi.
A hely, ahol szívesen eltöltenél néhány évet:
A lisszaboni Tarumba – Teatro de Marionetas. 
A rendező, akivel meginnál egy kávét:
Peter Brookkal. Egy párhuzamos univerzumban megkérdezném tőle, hogyan hozta össze nemzetközi csapatát (mindenki más nyelvet beszélt), hogyan értették meg egymást.
A film, amit sokszor láttál:
Az élet értelme, a Monty Python filmje.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

#pénteki kultúrrandi