Percről percre: az irodalom és a táncszínház találkozása

Egyéb

Az irodalom és a táncszínház találkozik Örkény István, L. Simon László művei és Egerházi Attila koreográfiái által a Székesfehérvári Balett Színház Percről percre című bemutatóján.

A Percről percre háromfelvonásos táncszínházi est programjában két egymástól különböző művészeti ág, az irodalom és a táncszínház találkozik egymással. Amíg az olvasás során magunkban vizualizáljuk a szövegben rejlő tartalmat, hősöket, karaktereket, addig a táncszínház a néző számára vizualizálja, azaz láthatóvá teszi a láthatatlant. Jelen esetben a felhasznált irodalmi szövegek üzenetét és a zenébe kódolt érzéseket, gondolatokat.

Örkény István szürreális, sok esetben abszurd és finom iróniával, szellemesen megrajzolt világa görbe tükröt tart az olvasó, sőt az egész társadalom elé. Egypercesek címet viselő kötetét nem kell bemutatnunk. Máig érvényes meglátásai révén önmagunk és az általunk teremtett világ ellentmondásaira ismerhetünk rá. A táncszínházi mű első felvonása, a Tilos a fűre lépni tilos! az örkényi látásmódot jeleníti meg és teszi láthatóvá. Egerházi Attila koreográfiája alatt a felhangzó szövegek maguk válnak zenévé, a táncosok ezekre táncolnak. A darabban – Sarádi Zsolt színművész tolmácsolásában – Örkény írásai mellett elhangzik L. Simon László Paprika koszorú című repetitív költeménye, amit Örkény Az élet értelme című egypercese ihletett.

Az est második felvonása, a Bla-bla-bla egy táncnovella. Irodalmi hasonlattal élve egyfajta örkényi egyperces, olyan görbe tükör, amely megmutatja korunk emberének kommunikációs zavarait. A humorba csomagolt, elgondolkodtató táncmű lényegében szatirikus kortárs balett. Nevessünk magunkon, szórakozzunk a problémáinkon, a viszonyaink bonyolultságán, és végül egyszerűsítsük le őket!

„Idézőjelek” címmel a kortárs író és költő, L. Simon László korábbi könyvének az alkotó által megszerkesztett részleteire készített koreográfiát Egerházi Attila. A koreográfia az író által kifejezésre juttatott megfoghatatlan, olykor szinte kimondhatatlan gondolatokat és érzéseket ragadja meg, teszi láthatóvá, miközben a szövegben rejlő kódolt üzenet a lélek számára letapogatható módon jelenik meg, és táncköltészetként kel életre. Csakúgy, mint az Örkény-balett esetében, a koreográfiában az irodalmi szöveg kap erőteljes hangsúlyt, s ezt egészítik ki a zenei betétek.

A premier 2022. október 27-én, csütörtökön 19 órakor Budapesten, a Nemzeti Színházban lesz, ezt követően az előadást október 31-én, hétfőn 19 órakor Székesfehérváron, a Vörösmarty Színházban láthatja a közönség.

További információ itt.

Nyitókép: a Székesfehérvári Balett Színház Percről percre című előadása. Fotó: Molnár Péter