Plan B a Mélycsarnokban

Egyéb

Duliskovich Bazilnak a Műcsarnok mélyföldszinti projektgalériájában látható projektje a művész új technikák iránti érdeklődésének eredménye, a közönség így öt, sötétben kibomló, egymástól különböző karakterű videomunkával és egy táblaképpel találkozhat a 2014. január 26-ig látogatható tárlaton - mondta a pénteki sajtóvezetésen Zsinka Gabriella kurátor.

Duliskovich Bazil kifejtette: eddig is törekedett a táblaképfestészet határainak kitágítására, így festményinstallációkat, üvegfestményeket, könyv- és dobozműveket is készített, videoalapú munkákkal azonban mindeddig nem kísérletezett. Művészi útkeresése szerencsésen találkozott a Műcsarnok felkérésével, ennek eredményeképpen készültek a videomunkák az elmúlt fél év során kimondottan a projektgaléria tereibe.

Az Egyszerű kérdések című installáció gipsztányérokra vetítve mutatja be a művész barátait, amint három rövid kérdésre válaszolnak, a mozgóképes portrékhoz azonban csak zene társul, a közönség így az arcmimikára hagyatkozva következtethet a kérdések és válaszok tartalmára. A különbözőképpen, de egymás mellett reagáló több tucatnyi arc közösségi tapasztalatot jelez, ezt azonban fragmentálják a különálló felületek.

Egyfajta "werkfilmen" mutatja be A festészet allegóriája című táblaképének elkészítését a festés különböző fázisait részletesen dokumentálva Duliskovich Bazil, aki a képernyőt üveg mögött, keretbe helyezve installálta. A fal túloldalán a maga fizikai valóságában is látható kép egy nagyrészt meztelen, már nem fiatal nőt örökít meg arc nélkül, gyertyaállásban, újragondolva a művészettörténetben gyakran felbukkanó témát.

Szintén az időbeliség változásaira épít az Egy darab kontroll című videó, amelyen a kisújbányai táj ismerhető fel különböző napszakokban, egy különlegesen formált gipszreliefre vetítve, így háromdimenziós hatást keltve.

Másfajta vizuális játékkal kísérletezik Duliskovich Art Lover című dobozmunkájában. A fekete ládában futó, apró lyukon át megtekinthető videón egy ruhátlan nő szemléli diákon a művészettörténet híres aktjait. A meztelen nők jelenlétét némileg tárgyiasítja, hogy egyikük arca sem látható, de ezt a hatást oldja, hogy magukat az aktokat is egy akt szemléli.

Három tornagyakorlat a jobb művészetért című munkájában maga Duliskovich jelenik meg, amint egyszerű testmozgásokat végez mindennapi öltözetben, nem vállalva így teljesen sem a művészi, sem a sportolói attitűdöt - mondta el a 2014. január 26-ig látogatható tárlat sajtóvezetésén Zsinka Gabriella.

Duliskovich Bazil 1969-ben született a kárpátaljai Nagyszőlősön. Az Ungvári Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola elvégzése, majd rigai tanulmányútja után a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán tanult, és részt vett az egyetem posztgraduális képzésén. 1991 óta Budapesten él és dolgozik. Műveit számos egyéni és csoportos tárlaton, többek között Rómában, Bécsben, Berlinben, Stuttgartban, Párizsban és Moszkvában is kiállították.