Szeptemberben átadják a Liget nagyjátszóterét, amely csaknem 13 ezer négyzetméteren kínál attrakciókat a különböző korú gyerekeknek. A tervek szerint egy applikációval követhetjük majd, hogy épp’ hányan használják a Liget kínálta lehetőségeket. Az építkezések ütemezéséről, a kutyás élménypark felújításáról és az autók kitiltásáról is kérdeztük Gyorgyevics Benedeket, a Városliget Zrt. vezérigazgatóját.

Átadták az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) épületét, ám a megfelelő körülmények belső kialakítása még időt vesz igénybe. Melyek a további feladatok?

Az épület átadása után már a három közgyűjtemény: a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum és a Néprajzi Múzeum dolgozik tovább a belső terek kialakításán. Többrétű a feladat: az üzemeltetés csak az egyik szegmens, még vár ránk a több mint 300 ezer, itt tárolandó műtárgy költöztetése, ami rendkívüli körültekintést igényel.


omrrk_11_600x337.png
Az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ
Forrás: ligetbudapest.hu

A műtárgyak egy része külső raktárakban van, másik része pedig a múzeumok épületeiben. A legtöbb anyag szállítása természetesen nem okoz nehézséget, ám akadnak különleges darabok, például a Galériában őrzött barokk szárnyas oltárok, amelyeknek a szét- illetve összeszerelése is restaurátori munkát és heteket igényel.


omrk_3.jpg
Az épület egyik belső tere
 

Van ebben praxisunk, hiszen a régi Közlekedési Múzeum tárgyait is mi szállítottuk az ideiglenes raktárakba, de ez most komolyabb feladat lesz. Terveink szerint egy évet vesz igénybe a tárgyak teljes körű beköltöztetése

A Közlekedési Múzeum új épülete Kőbányán lesz. A beruházás tehát kikerült a Liget Budapest Projektből?

Nem került ki egészen, hiszen a múzeum egyik fontos filiáléja lesz a Pfaff Ferenc eredeti tervei alapján a Ligetben újraépülő Magyar Innováció Háza. Ez funkcióját tekintve egy 21. századi science center lesz, amely a Magyar Műszaki Múzeum gyűjteményére építve modern eszközökkel, izgalmas, interaktív kiállításokon mutatja be a magyar tudományos vívmányokat.

Ne felejtse el, hogy ezek az intézmények nem egymással, hanem a teljes digitális világ kínálta lehetőségekkel versenyeznek. Gyerekeket kell a PlayStation elől elcsábítanunk a múzeumba, és ehhez nem elég annyi, hogy QR-kódokkal látjuk el a kiállított műtárgyakat. Ennél sokkal komplexebb, lenyűgözőbb tartalmat kell kínálnunk.

Részletekbe menően ismeri az épületek tartalmi kérdéseit. A Városliget Zrt. nem pusztán a beruházásokért, hanem a funkciókért is felel?

Három fő feladatcsoportot látunk el. Egyrészt ingatlanfejlesztési és kivitelezési feladatokat: kiváló szakembereket alkalmazunk erre, és komoly rutinra tettünk szert az elmúlt években.

Másrészt felelünk a tartalomfejlesztésért. Meg kell terveznünk, hogy mitől válhat a Liget projekt egy olyan kulturális központtá, amely a magyar és a nemzetközi közönség számára is vonzó. Igyekszünk az intézmények elképzeléseit megvalósítható formai igényekre lefordítani. Múzeumok esetében ugyanúgy, akár a Városligeti Színháznál.

Harmadrészt pedig üzemeltetési feladataink vannak, hiszen az elkészült park fenntartásáért, állagának megőrzéséért, az épületek üzemeltetéséért 99 évig a Várolsiget Zrt. felel.

Az ifjúsági színház tervei is készen vannak?

Már a kiviteli terveknél tartunk. Mint ismeretes, 1951-ben azért bontották el a századelőn felhúzott szecessziós épületet, hogy a harci járművek könnyebben befordulhassanak az Ajtósi Dürer sorról a Felvonulás térre.


gyorgyevics_benedek_600x337.png
Gyorgyevics Benedek  

Az eredeti tervek alapján épül újra?

Lényegében igen, de természetesen a modern igényeknek megfelelőn akadnak módosítások, például a 21. századi színpadtechnika tágasabb kiszolgáló tereket igényel. Az új Nemzeti Színházban építettek hasonlót, és a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületénél - amelyet a kormány nemrég a Városliget Zrt. hatáskörébe utalt - is ilyen különleges technikai elemekre van szükség.

Az Operaház felújításával kapcsolatban megszületett már a döntés, hogy az átfogóbb rekonstrukciót vagy a visszafogottabb felújítást támogatja a kormány?

Nagyon világos a kormány elképzelése ebben a kérdésben: a cél a történelmi rekonstrukció. Az eredeti Ybl-tervek megvalósítása racionális költségvetési kerettel. Az opera játszóhely-gondjait pedig valamelyest enyhítette az Eiffel Műhelyház átadása a kőbányai Északi Járműjavító területén.

Bár a Bánffy-terem színpada az opera színpadával azonos méretű, a játszóhely kisebb, és nagyon messze van a belvárostól.

A kormány elképzelése szerint ez hamarosan Pest egyik pezsgő, új kulturális színtere lesz a mellette megépülő Közlekedési Múzeummal.

Említette, hogy az üzemeltetés is a Városliget Zrt. feladata. Ez miért alakult így?

Mert ezek az intézmények nem profi ingatlankezelők.

Akkor Önöket kell majd felhívni például a Magyar Zene Házából, ha az egyik mosdóban csöpög a csap?

Nem kell felhívni, mert ott leszünk. Nekik nem lesz szükségük egy több tíz fős technikus gárda fenntartására azért, hogy a pincehelyiségben egy padnál esztergáljanak egy fém sarokmerevítőt, mert mindezt - professzionális formában - megkapják tőlünk.

A parkot is Önök üzemeltetik?

Mind a 99 hektárt. A mi feladatunk, hogy ápoljuk a Liget zöldfelületeit, le legyen nyírva a fű, levágjuk az elkorhadt gallyakat, kicseréljük a leszakadt hintát, egyszóval gondoskodunk arról, hogy a felújított állapotokat megőrizzük.

Ötödik éve, hogy ezeket a feladatokat átvettük a fővárostól. A kutyás élményparknál például azonnal nekiláttunk a nagy igénybevételből eredő amortizáció kijavításának, és az újrafüvesítésről is gondoskodtunk.

Akad, aki szerint ez nem sikerült maradéktalanul.

A kutyás élménypark rendkívül népszerű, mi magunk sem számítottunk erre. Egy melegebb nyári napon nyolc-kilencszáz kutya is megfordult ezen az ötezer négyzetméteren. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy sűrűbben kell ütemeznünk a karbantartást, felújítást, és hozzá is láttunk ezekhez a munkálatokhoz. A terhelés enyhülni fog, hiszen még egy hasonló kutyás élménypark épül majd a Ligetben, de természetesen meghagyjuk a szabad kutyázás lehetőségét is a parkban.

A park egyik legnagyobb attrakciója lesz a tervezett 13 ezer négyzetméteres, korosztályokra bontott játszótér. Mikorra készül el?

Szeptemberben átadjuk. Hét játszótér lesz összesen a Ligetben, ebből ez lesz a leglátványosabb. Központi eleme a Szinyei Merse Pál festményén látható léghajó ihlette, 16 méter magas mászóka lesz.

Nehéz megtalálni az egyensúlyt: nem kalandparkot szeretnénk létrehozni, ugyanakkor olyan játszóteret álmodtunk, amiért kimondottan ide jönnek a családok akár a város másik végéből is.

Korosztályonként differenciált játszótérről van szó, ahol a totyogó kisgyerekektől a kamaszokig mindenki talál kedvére való mulatságot. Nagy dilemma, hogy miként tegyük népszerűvé, ugyanakkor gátat szabjunk a kezdeti időszak várható túlterheltségének.

A Liget egészében törekszünk különböző smart megoldások beépítésére, amelyek lehetővé teszik, hogy mérjük az egyes attrakciók forgalmát. Innen tudtam Önnek pontos adatot említeni a kutyás élményparkról is. A játszótereken animátorokat szeretnénk alkalmazni, akik nem avatkoznak be a játékba, de ügyelnek arra, hogy minden megfelelően menjen.

Tervezzük, hogy a Városliget honlapján láthatóvá tesszük a forgalmat, így mindenki otthon megnézheti, mielőtt útnak indul, hogy épp' milyen telítettséggel működik egy-egy attrakció. A másik szeptemberi újdonság az egykori Olof Palme Ház, új nevén Millennium Háza megnyitása lesz.

Milyen funkciókkal várja majd a közönséget?

Kiállítóhely és egy millenniumi hangulatú kávéház is helyet kap az épületben. Az első időszaki kiállítás a Városliget történetét dolgozza fel. Igyekszünk itt is digitális technológiával támogatott élmény nyújtani, amely a fiatalokat, gyerekeket is leköti.

Például elkészítettük a Hősök terén látható Gábriel arkangyal szobrának valós méretű másolatát, amelynél olyan szelfit készíthetnek az erre kitalált applikációval, ami azt az érzetet kelti, mintha az obeliszk tetejére felmászva fotózták volna. Kiállítjuk majd az első millenniumi földalatti egyik kocsiját, ahol a kapaszkodók helyére szerelt iPadeken a város története elevenedik meg. Nagyjából egy évvel később pedig egy Budapest aranykorát bemutató állandó kiállítás nyílik majd az intézményben. Úgy hiszem, most egy újabb aranykorért dolgozunk itt a Ligetben.

Az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ átadásán a miniszterelnök azt mondta: a Liget gazdaságilag megtérülő beruházás. Ez reális vágy? 

Abszolút! Már a kezdeti hatástanulmányokban is 15 éves megtérülési idővel számoltak. Nehéz beárazni a kulturális többletet, de bizonyos dolgokat számszerűsíteni tudunk. Ma a Ligetnek csaknem négy és fél millió egyedi látogatója van: egymillióan jönnek az állatkertbe, egymillióan a Széchenyi fürdőbe, ötszázezren a Szépművészeti Múzeumba, aztán itt a Vajdahunyad vár, a Műcsarnok, a jégpálya...

Konzervatív becslések is úgy számolnak, hogy ez a látogatószám hat és fél-, hétmillióra emelkedik majd. A megtérülést segíti még a fővárosi belföldi és külföldi turizmusra gyakorolt pozitív hatás, s ezzel együtt a vendégéjszakák számának a növekedése. Abban bízunk, hogy a Liget szezonalitása is csökken: korábban télen jellemzően kiürült, mi viszont egész évben színes programokkal szeretnénk megtölteni.


eepul_a_magyar_zene_haza_600x449.png
Épül a Magyar Zene Háza

Hol tart a Néprajzi Múzeum építése?

Befejeződtek a mélyépítési munkálatok. A Néprajzi Múzeum esetében ezek különösen sok időt vettek igénybe, hiszen a 235 méter hosszú épület több mint hatvan százaléka a föld alatt lesz. Ezzel párhuzamosan épül a Magyar Zene Háza, amely - lévén, hogy jóval kisebb épületről van szó - nagyjából hasonló ütemben halad, és a nyolcszáz fős mélygarázs kivitelezési munkálatai is jól állnak. Az előbb említett két épület terveink szerint 2021 végére elkészül.

Mikor indulhat el az új Nemzeti Galéria építése?

Még az idén szeretnénk a Galéria és a Magyar Innováció Háza építését is elkezdeni.

Régóta szó van arról, hogy a projekt részeként kitiltják az autókat a Ligetből.

A tervek szerint lezárjuk a forgalom elől a Kós Károly sétányt, és az autóforgalmat elvezetjük. Ebből következik, hogy a Hősök terén nem lesz szükség a középső rész körül futó sávokra, így a - valaha zöld szigetekkel borított - tér összképének újragondolása a következő feladat.