Szalay Lajos grafikái a Jangce partján

Egyéb

Szalay Lajos minden bizonnyal nemcsak a magyar, hanem az egyetemes rajzművészetnek is egyik legkiemelkedőbb alakja. Nem véletlen, hogy maga Pablo Picasso, a 20. század talán legellentmondásosabb művészegyénisége, a világ legnagyszerűbb grafikusának nevezte ? természetesen csak önmaga után. Argentínában pedig, ahol több mint egy évtizeden át tanított Buenos Airesben és Tucuman-ban, a mai napig él egy olyan művészettörténeti korszakolás, hogy az argentin rajzművészetnek létezik egy ?Szalay előtti? és egy ?Szalay utáni? periódusa, amely szemléletesen mutatja, milyen jelentős volt munkásságának hatása az ottani fiatal grafikusokra.

 

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány gyűjteménye több mint hatszáz darabot őriz Szalay Lajos grafikáiból, és jelenleg ez a kollekció adja a legteljesebb áttekintést a művész munkásságáról. Külön értéke a gyűjteménynek az a félezer rajz, amely a közelmúltban került elő a művész hagyatékából, melyet leánya őrzött meg San Diegó-i otthonában. Minden bizonnyal maga a mester is nagyon fontosnak tartotta e lapokat, hiszen ?vándorlásai során mindenfelé magával vitte őket, mint életének nélkülözhetetlen ?dokumentumait?. Így járták végig a rajzok is a Budapest ? Párizs ? Buenos Aires ? New York útvonalat egyre gyarapodva, hogy a mester születésének 100. évfordulója alkalmából, 2009-ben rendezett gyűjteményes kiállításra végül hazatérjenek Budapestre.

 

?Az Alapítvány néhány hónap leforgása alatt már a harmadik külföldi kiállítását nyitja ? mondta Fertőszögi Péter, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kuratóriumának elnöke. - Fontos küldetésünknek tekintjük, hogy nemzetközi viszonylatban is jegyzett gyűjteményeinket, az általunk gondozott hagyatékokat minél szélesebb körben tegyük elérhetővé. Néhány nappal ezelőtt ért véget a Csernus Tibor munkásságát nagy sikerrel bemutató kiállításunk Nyizsnyij Novgorodban, most pedig a Szalay anyaggal utazunk Kínába?.

 

A KOGART Szalay Lajos kiállítása május 18-tól látható a csunkingi Három-szoros Múzeumában.