Társadalmi vállalkozás a kifutón

Egyéb

A Varga Erika által 2010-ben alapított divatstúdió nem hagyományos eszközökkel vagy bevett sémákkal küzd a romákat érintő negatív diszkrimináció ellen. A Romani Design egy történetet mesél el a divat segítségével, színpompás designer ruháin és kiegészítőin keresztül mutatja be a roma kultúrát, annak sokrétűségét, szépségeit, szerethetőségét. A vállalkozás az évek alatt újabb és újabb kollekcióival lépésről-lépésre nyitotta meg a szíveket, és döntött le képzeletbeli falakat. Mindeközben pedig méltán keltette fel a divatrajongók és a szakma figyelmét. A Marie Claire nemcsak a divat, hanem a társadalmi felelősségvállalás elkötelezettje is, ezért a Romani Design kétszeres indokkal kapott meghívást a főszerkesztőtől, László Krisztinától és mutathatta be 2015-ös kollekcióját a Marie Claire Fashion Days-en vasárnap este. A Romani Design innentől már nemcsak egy nagyszerű

kezdeményezés nagykövete, hanem a divatvilág egyik karakteres szereplője, akivel a jövőben mindenképpen számolni kell.

 

A Romani Design formabontó ?My Identity-My Freedom? kollekcióját a roma női viselet egyik jellegzetes darabja, a kötény, azaz kretinca ihlette. A kretinca formája, zsebének vonala, cakkos díszítőmotívumai a bemutatott kreációk szinte mindegyikén visszaköszönnek. A kretinca viselete generációkon átívelő jelentőséggel bírt: anyáról lányra hagyományozódott és az anya által megkezdett hímzéseket a lány tovább díszítette, varratta, így gazdagítva tovább annak motívumkincsét.

 

A Varga Erika által megálmodott ruhákat Diós Gabriella iparművész porcelán ékszerei és Varga Helena táskái egészítették ki. A táskák kézműves technológiával, bőr, textil, kasmír és selyem anyagok ötvözésével, kézzel készültek. Az ékszereket hímzett tűzrózsa virágmotívumok ihlették, melyeket Varga Erika tervezett. Színviláguk, festményszerű ábrázolásmódjuk harmonikus kiegészítői a ruháknak.

 

Romani Design

A Romani Design márkanevet 2010-ben egy Akácfa utcai varrodából indította útjára Varga Erika tervező azzal a céllal, hogy a roma viseleti kultúra szépségeit és értékeit beemelje a kortárs ruhatervezés világába. Az eltelt négy év alatt a Romani Design bátor színvilágú ruhái és egyedi kiegészítői befogadó közegre találtak a roma és nem roma társadalomban egyaránt, s ma már egyet jelentenek az elfogadással, nyitottsággal, sokszínűséggel. A Romani Design több mint egy hagyományos divatcég. Szemléletformáló, értékközvetítő és értékteremtő szerepe oktatási tevékenységében is megnyilvánul: kreatív foglalkozások, tanfolyamok keretében oktatnak roma és mélyszegénységben élő fiatalokat.

 

Roma Partnership Program

A Romani Design a Roma Partnership program része. A programot az ERSTE Alapítvány hozta létre azzal a céllal, hogy összefogja a roma közösségek életminőségének javítását segítő civil szervezetek munkáját Közép- és Dél-Kelet-Európában. Az együttműködés célja, hogy közösségi szinten támogassa a társadalmi vállalkozások fejlesztését roma és nem roma együttműködők bevonásával és hozzájáruljon olyan kezdeményezésekhez, amelyek munkahelyeket és bevételi lehetőségeket teremtenek a közösségeknek, amelyek így önfenntartóvá válhatnak. Az ERSTE Alapítvány Roma Partnership programja egy olyan platform, ahol civil szervezetek, innovatív társadalmi vállalkozások, technológiatranszfer szervezetek és nemzetközi szakértők gyűlnek össze azért, hogy ezeknek a projekteknek a hatékonyságát javítsák.