Az Újvilág címet viselő kiállításon Kanada tizenegy prominens művészének alkotásai tekinthetőek meg, amelyek nemzeti tradíciókat, személyes élményeket, kollektív és saját értékeket vesznek górcső alá, és értékelnek újra, ehhez pedig a kortárs művészet legprogresszívebb kifejezésmódjait és eszközeit használják. ?A kiállítás témája a tájjal való kapcsolatunkat reprezentálja. Kanada, mint egy határmezsgye mutatja be a hazai és más országok tájait, a fizikális értelemben vett tájat, a pszichológiait és a virtuálist? ? fejtette ki Derek Michael Besant a tárlat kurátora, a Caligary-ban alapított Albertai Művészeti és Design Főiskola Szépművészeti Tanszékének professzora a Kultúra.hu-nak.
A kurátor elmondása szerint a munkákat olyan printművészek készítették, akik mind a printkészítés tradicionális módszereit tanulták eredetileg. A kiállításban mégis kilépnek a tradíciók kereteiből: változik a méret, a technika, amely hol vegyes, hol digitális, máskor pedig videót és hanginstallációt ötvöz. ?Minden művész másként értelmezi és használja fel a technikákat. Az volt a célom, hogy a művészek olyan alkotásokat hozzanak létre, amelyet már rég szerettek volna megvalósítani, de még nem volt rá lehetőségük?? mondta el Derek Michael Besant. A művész nemcsak kurátorként, a tárlat megálmodójaként is kötődik az Új világhoz: az ő ötlete volt, hogy összehozza más egyetemeken dolgozó, Kanada különböző pontjain tevékenykedő kollegáit egy közös kiállításra, akik az alkotásokat kimondottan a debreceni tárlatra készítették.
Derek Michael Besant 2007-2008-ban részt vett a Győri Városi Múzeum két rezidens programjában, és az innen eredő tapasztalatok indították el benne a jelenlegi tárlat ötletét. ?A programokban szerzett tapasztalatokat felhasználva úgy láttam, hogy a két ország között geográfiai és kulturális különbség nagyszerű lehetőséget kínál egy dialógus, egy építő jellegű vita elindításában. A MODEM minden feltételnek megfelelt technikai értelemben, és nagyon nyitottak voltak arra, hogy együtt dolgozhassunk ezen az ügyön, nagyon örölünk, hogy közösen kelthetjük életre ezt a projektet? ? számolt be Derek Michael Besant, akinek A nyelv vége címmel egy külön szekcióban látható saját kiállítása.
A sorozat a globalizálódó világ új képigényére reagálva az arc és a tekintet narratív és kommunikatív sajátosságait vizsgálja. A textilre nyomott, komputerrel alkotott, fotó alapú képeken elmosódott arcok és személyes sorsot, világlátást kifejező mondatok jelennek meg. Minden embernek saját története van, melyről az arc önkéntelenül árulkodik. A képek érdekessége, hogy a portrékat csak akkor látjuk rendesen, ha messziről nézzük őket, a megértést segítő szövegeket pedig csak akkor tudjuk elolvasni, ha egészen közel megyünk hozzájuk.