Pszichológiai, virtuális és fizikális tájak a debreceni MODEM-ben

Egyéb


modembonnie_250x250.png
Bonnie Baxter: Délnyugat I.-III. (részlet), 2008, digitális nyomat ,PVC

Az Újvilág címet viselő kiállításon Kanada tizenegy prominens művészének alkotásai tekinthetőek meg, amelyek nemzeti tradíciókat, személyes élményeket, kollektív és saját értékeket vesznek górcső alá, és értékelnek újra, ehhez pedig a kortárs művészet legprogresszívebb kifejezésmódjait és eszközeit használják. ?A kiállítás témája a tájjal való kapcsolatunkat reprezentálja. Kanada, mint egy határmezsgye mutatja be a hazai és más országok tájait, a fizikális értelemben vett tájat, a pszichológiait és a virtuálist? ? fejtette ki Derek Michael Besant a tárlat kurátora, a Caligary-ban alapított Albertai Művészeti és Design Főiskola Szépművészeti Tanszékének professzora a Kultúra.hu-nak.

 

A kurátor elmondása szerint a munkákat olyan printművészek készítették, akik mind a printkészítés tradicionális módszereit tanulták eredetileg. A kiállításban mégis kilépnek a tradíciók kereteiből: változik a méret, a technika, amely hol vegyes, hol digitális, máskor pedig videót és hanginstallációt ötvöz.  ?Minden művész másként értelmezi és használja fel a technikákat. Az volt a célom, hogy a művészek olyan alkotásokat hozzanak létre, amelyet már rég szerettek volna megvalósítani, de még nem volt rá lehetőségük?? mondta el Derek Michael Besant. A művész nemcsak kurátorként, a tárlat megálmodójaként is kötődik az Új világhoz: az ő ötlete volt, hogy összehozza más egyetemeken dolgozó, Kanada különböző pontjain tevékenykedő kollegáit egy közös kiállításra, akik az alkotásokat kimondottan a debreceni tárlatra készítették.

 

Derek Michael Besant 2007-2008-ban részt vett a Győri Városi Múzeum két rezidens programjában, és az innen eredő tapasztalatok indították el benne a jelenlegi tárlat ötletét.  ?A programokban szerzett tapasztalatokat felhasználva úgy láttam, hogy a két ország között geográfiai és kulturális különbség nagyszerű lehetőséget kínál egy dialógus, egy építő jellegű vita elindításában.  A MODEM minden feltételnek megfelelt technikai értelemben, és nagyon nyitottak voltak arra, hogy együtt dolgozhassunk ezen az ügyön, nagyon örölünk, hogy közösen kelthetjük életre ezt a projektet? ? számolt be Derek Michael Besant, akinek A nyelv vége címmel egy külön szekcióban látható saját kiállítása.

A sorozat a globalizálódó világ új képigényére reagálva az arc és a tekintet narratív és kommunikatív sajátosságait vizsgálja. A textilre nyomott, komputerrel alkotott, fotó alapú képeken elmosódott arcok és személyes sorsot, világlátást kifejező mondatok jelennek meg. Minden embernek saját története van, melyről az arc önkéntelenül árulkodik. A képek érdekessége, hogy a portrékat csak akkor látjuk rendesen, ha messziről nézzük őket, a megértést segítő szövegeket pedig csak akkor tudjuk elolvasni, ha egészen közel megyünk hozzájuk.