A Beethoven-műveket kínáló első részben ismert hangszeres darabok fognak közre rövid kantátakülönlegességeket – az öt Beethoven-mű közül három esetében lényeges a német irodalom inspiráló szerepe. Brahms utolsó szimfóniája egyszerre modern és múltba forduló. A koncert szólistája a fiatal hazai hegedűsnemzedék kiválósága, Pusker Júlia, a jeles kanadai karmesternő, Keri-Lynn Wilson pedig az NFZ visszatérő vendége.

Pusker Júlia. Fotó: Aiga Ozolina

Az Egmont-nyitány Goethe-dráma kísérőzenéjéhez készült, a ritkán hallható Elégikus ének Johann Christoph Friedrich Haug versét zenésíti meg, maga a rövid vers pedig egy régebbi költő, Johann Georg Jacobi haláláról emlékezik meg. Goethéhez tér vissza a műsor másik kantátaritkasága, a Szélcsend és szerencsés hajózás, amely a költőfejedelem két versét foglalja zenébe – később ugyanez a két vers Mendelssohnt koncertnyitány komponálására ihlette. A vokális művekkel ellentétben a két hegedűrománc abszolút zene, irodalmi háttér nélkül. Érdekességük, hogy Beethoven termésének legszelídebb részéhez tartoznak: egyikben sincs küzdelem, szenvedély – csak a hegedű átszellemült dalolása. Brahms IV. szimfóniája izgalmasan modern vonásai mellett a negyedik tétel passacagliájával a barokk kor komolyságába réved vissza.

Pusker Júlia a londoni Royal Academy of Music neveltje, többek közt Pauk György tanítványa. A koncert karmestere, a kanadai Keri-Lynn Wilson a New York-i Juilliard School of Music falai között szerezte tudását. Mára Amerikán kívül Európában is megbecsült interpretátora mind a koncertrepertoár, mind az operairodalom remekeinek.

Nyitókép: Keri-Lynn Wilson. Fotó: Müpa/Olivia Kahler