Tóth József Füles, a magyar reklámfotózás meghatározó alakjának több mint 60 retró fényképéből nyílik kiállítás pénteken a Klebelsberg Kultúrkúriában Legendás fotómodellek a XX. században címmel.

 

"Tóth Füles hallhatólag nagyon vicces, de látszólag nagyon komoly egy ember. Sokat beszél és gyorsan, mindenkit lenyom szédítő dumájával. De néha egyedül marad. Akkor fényképez. És ott nincs beszélgetés, adoma, történet. Invenció van, ötlet, profi szakmai tudás és güzülős alázat. Mindez évtizedek óta. Tanú erre mindmegannyi fotója, mely még most is itt elevenkedik a fejemben, vizuális emlékezetemben. A túrós, a cascós, a traubiszódás, az élmény az ágybanos reklámjait nem felejtem el, pedig már nincs olyan túró, csak műanyag zacskóba gyömöszölt nedves túrószerű anyag kapható, már évtizedek óta spórolok a casco mellőzésével, fogalmam sincs, van-e még traubi és hát az élmény az ágyban is... Szóval a dolgok múlandóak, Füles némely reklámjai meg nem" ­- írta róla Kincses Károly, a Magyar Fotótörténeti Múzeum alapítója.

 

Tóth József Füles az MTI Fotónál tanulta meg a szakmát, mesterei Zacsek Gyula és Németh József voltak. Negyven évig foglalkozott reklámfotózással, a kiállításra három generáció fotómodelljeinek a képeiből, az 1963 és 1990 között készült képekből válogatott, amelyek mind analóg technikával készültek. Átgondolt koncepció, szellemes ötletek, humor, a groteszkre való hajlam és látványos megjelenítés jellemezték munkáit.

"Nagyon változatos arcok voltak ebben a korszakban, manapság a reklámképeken inkább sablonarcok tűnnek fel, egyforma frizurával és sminkben, hogy nem is lehet őket megkülönböztetni" - mondta el a kiállítás sajtóbejárásán.

Manapság a reklám-és divatfotózáson több tucat ember dolgozik együtt. Van külön stylist és kellékes is. Tóth József Füles elmesélte: annak idején a fotós mindent egyedül csinált: a kompozíció mellett a díszletet, a kellékeket is ő találta ki, szerezte be és állította össze. A képek egyszerű körülmények között készültek: a háza pincéjében volt egy kicsi stúdiója, ahol csak két darab lámpa és egy háttértartó fért el. Tudatosan alkotott, kompozíciót előre kitalálta és vázlatszerűen lerajzolta. Példaként elmondta, Csák Csilla manöken fotójához például az előtérben látható növényt a feleségétől, a modellen látható kalapot pedig az egyik barátjától kapta kölcsön.

"Akkoriban nagy lehetőség volt az egyéni kibontakozásra, a megrendelő szabad kezet adott nekem, szabadon fantáziálhattam, ezért is tudtam több mint 300 plakátot elkészíteni" - mesélte. Elmondta azt is, hogy akkoriban a fotómodellek benne voltak a köztudatban, név szerint ismerte őket a közönség. Mindegyik modellnek volt bejelentett állása, a fotómodellség akkoriban még nem volt hivatásos szakma.

Pataki Ági egykori fotómodell elmondta, hogy ő például évekig spanyol tolmácsként volt bejelentve, de volt, aki divatcégnél dolgozott, vagy titkárnő volt, mert egyikőjük sem engedhette meg magának, hogy főállású fotómodellként keresse meg a kenyerét.

A március 3-ig nyitva tartó tárlat fotóin egykori fotómodellek, köztük Pataki Ági, Bíró Ica, Sütő Enikő, Patz Dóri, Szentpéteri Györgyi, Bálint Antónia, Fekete Klári és Kovács Valéria tűnik fel.

Fotók forrása: tothfules.blogspot.com