Az ausztrál műtárgypiac, valamint a alkotó esetében is aukciós rekordot jelentő 6,25 millió ausztrál dollárért (1,4 milliárd forint) talált új gazdára Brett Whiteley ausztrál művész (1939-1992) egy festménye egy csütörtöki aukción.

Az 1974-75-ben készült Henri’s Armchair a sydney-i kikötő kaotikus látképe Whiteley otthonának ablakaiból.

A művet maga Whiteley adta el Clive Evatt ügyvédnek az 1970-es években, miután a művész nem volt hajlandó eleget tenni a festményt eredetileg megrendelő galéria azon kérésének, hogy fesse át a droghasználatra utaló gyufásdobozt és egyéb kellékeket a képen.

A Menzies Art Brands aukciósház szerint a festmény leütési ára, amely majdnem egymillió ausztrál dollárral haladja meg a korábbi aukciós rekordot, azt mutatja, hogy, akiknek van elköltenivaló pénzük, azok számára a luxustárgyak biztonságos befektetést jelentenek az utazási és érintkezési korlátozások idején.

A csütörtöki aukción nagyjából húszan vettek részt személyesen, de a győztes ajánlat egy telefonon licitáló magángyűjtőtől érkezett, aki nem fedte fel személyazonosságát.

A képet Clive Evatt özvegye bocsátotta árverésre, aki maga is jelen volt az aukción. Az asszony felidézte, hogy néhai férje a lóversenypályáról hazatérve tudta meg Whiteleytől, hogy a művész képét elutasította a galéria.

Evatt a csomagtartójában lévő nyereményéből fizette ki a festményt. Amikor a galéria képviselője visszatért és jelezte, hogy mégis igényt tartanak a képre, a művész csak annyit mondott, hogy „annak már annyi, cimbora”.

Nyitókép: Brett Whiteley festményének részlete, forrás: limelightmagazine.com.au