Az 1870-es, majd 80-as években, amikor utazásai során a kiegyezés utáni Monarchiát is végigjárta, már annyira áthatotta a vélt magyar-tudat, hogy szinte hazalátogatott. Végigjárta az Alföldet, a Felvidéket, cigánytáborok népére csodálkozott rá és beleszeretett a magyar zenébe. Rajongása kicsit zavarba is ejti most a jószándékú tárlatlátogatót: miközben egy különleges művész legjobb alkotásaival szembesül, a ?magyar vonatkozás? láttán nem tudja, nevessen vagy sírjon.
Pornokrates, 1879 |
Aztán továbbment. Sajátos magánmitológiát formált, nem törődve a tényekkel. Kreált magának egy romantikus eredetet, nyugatra menekülő magyar ősöket, mert azt vallotta, hogy a zabolátlan keleti mentalitás csak a magyarokban őrződött meg egészen a modernitásig. Rops számára a puszta egyet jelentett a féktelen szabadságvággyal. Portrét rajzolt a gyermekét ölelő alföldi cigányasszonyról, és úgy állította be, mint egy antik hősnőt. Talált egy bajszos, kalapos, hosszú hajú, barázdált férfiarcot és lapjainak szélére mint valami szignót vetette oda: teljes művészi szabadságának névjegyeként. Neveket, személyiségeket őrzött meg a névtelen magyar pusztából, még a saját nevét is elferdítette, hogy magyarosabban hangozzék. Levelein elemi erejű szénrajzok jelennek meg, sőt egy magyar tárgyú albumot is szeretett volna összeállítani. A kiállítás címe ? Magyar Ropszódiák ? nem a XXI. századra jellemző bizarr nyelvi fejlemény, hanem Rops tervezett albumának címe.
Földi Eszter kurátor kötelességtudóan kitette a ?felnőtt tartalom? piktogramot a kiállítás elejére, kiemelte az erotikus, sőt pornográf műveket, de nem avatta üres szenzációvá. Jó ízléssel nyúlt az életműhöz, Rops jellegzetes stílusához írói nyelvezetének túlzó, dagályos, ugyanakkor szárnyaló részleteit fordította magyarra. A művekkel szemközti falon futó kronológia és idézettár józan történeti keretbe foglalja Rops szimbolizmusát, néhol szürrealista látomásait, egyház- és polgárellenes karcolatait, mitológiai vízióit, egyszerre nőellenes és nőimádó fantáziarajzait. A kisméretű grafikák sora koncentrált figyelmet kíván, a falakhoz odahajoló, részletekbe menő megértést, de a kiállítás designja és az egész felépítése segíti ezt a fajta viszonyulást.