A koncerten a szerző egyik utolsó vonósnégyese hangzik el Gustav Mahler kamarazenekari átiratában (Schubert – Mahler: d-moll vonósnégyes – „A halál és a lányka” D. 810). A monumentális mű története, csakúgy, mint első alkalommal az Elszáradt virágoké, egy 1817-ben írt dallal kezdődik. Matthias Claudius német költő verse adta a szöveget a művészetben már a reneszánsz óta gyakran visszatérő témához.

A lírai mű egy fiatal lány párbeszéde a Halállal, benne rémület, tiltakozás és megnyugvás. Ez a dal adja az 1824-es vonósnégyes második, variációs tételének zenei témáját. Schubert betegsége az előző évben végzetesen súlyosra fordult, anyagi gondok és a halál közelsége gyötörték. A négytételes vonósnégyes a balladai tömörségű dal nagyszabású drámai kifejtése – mintha a zeneszerzőnek szüksége lenne erre a majdnem 40 percre, hogy elmondhassa még mindazt, amit közölni akar a halálról. Koncertmester: Pilz János, házigazda: Bősze Ádám zenetörténész.

A sorozat harmadik részének közvetítésére március 26-án, pénteken kerül sor. Ekkor a szonátairodalom egy igazán különleges gyöngyszeme, az Arpeggione-szonáta (D 821) hangzik el Krähling Dániel brácsaművész és a Budapesti Vonósok előadásában.

A Schubert közelében sorozat ingyenes közvetítései a Budapesti Vonósok online felületén lesznek elérhetők.

Nyitókép forrása: Budapesti Vonósok