Meglepő az is, hogy a téma ennyire foglalkoztatja a frankofón filmeseket, s az is, hogy ugyanabban a témában két ennyire különböző film készül, gyakorlatilag egymással párhuzamosan. Az Oly sokáig szerettelek nem csak azért körözi le "párját", mert A másik orcádat - ahogy azt e hasábokon is kifejtettük - gyengére sikerült, hanem mert a témában nem sok ennél jobb film készült.
Nem csoda, hogy a legtöbben Kristin Scott Thomas egyszemélyes remekművének tarják az Oly sokáig szeretteleket (a színészek közül is őt jelölték BAFTA- s még vagy tucatnyi más díjra). A remek forgatókönyvnél is tízszer többet mond el az ő játéka, minden egyes perc, amit a vásznon tölt. A bűn nyoma cseppet sem halványult benne a börtön másfél évtizede alatt, csak keményebb lett s mélyebbre ült - olyan mélyre, amit kevés színész tud mégis ilyen hitelesen láthatóvá tenni. Ugyanakkor igazságtalanság volna pusztán vele magyarázni a film magas színvonalát. A Juliette húgát játszó, Kristin Scott Thomasnál alig valamivel kevesebb filmben játszott, mégis kevésbé ismert Elsa Zylberstein nélkül egész más lenne a film tónusa. A húg állandóan ragyogó mosolygása, határtalan és így testvérét megdöbbentő szeretete, naiv szenvedélye és palástolatlan érzelmei épp annyira figyelemre méltóak, mint a nővér melankóliája és zárkózottsága. Egy érzelmi skála két végpontjai ők, s a köztük lévő hatalmas távolság és annak leküzdése az, ami igazán érdekes.
S hogy a film ne váljon kétszereplős, szinte csak benső terekben mozgó melodrámává, megannyi más szál is színesíti a történetet. Végigível rajta a gyerekekhez való viszonyulás ilyen terhelt környezetben persze bonyolult kérdésköre; ahogy egyrészt megváltozik, másrészt a nézőben is átértékelődik Juliette viszonya unokahúgaihoz, s ahogy az egészségesen termékeny húg gyerekeket fogad örökbe, mert nővérének rémképként kísértő bűne miatt nem akar saját gyereket szülni. Mégis mintaanyaként szereti a két vietnami kicsit, mintegy kiállva ezzel a maga elé állított próbát. Megjelenik persze a bűn elfogadásának, a bűnös elutasításának több alternatívája - s mindez csak nagy ritkán merészkedik el a didaxis határáig (mindig innen maradva azon).