Bonzsur Svajc_2.jpg

Svájc humorsereggel győzi le a világot

A megvalósult utópia büszke földjére beteszi lábát az ördög. Minden veszni látszik, de hát vannak még hősök ezen a világon – igaz, szuperejüket sokszor maguk is csak az események sodrában fedezik fel.

Sváb iskolatársamnak svájci volt az egyik nagybátyja, és egyszer, amikor látogatóba érkezett hozzájuk – mi mást? –, svájci bicskát hozott neki ajándékba. De nem ám csak odaadta, hanem utána hosszan, tudálékosan el is magyarázta, megmutogatta, mire jó, hogyan kell használni, szabályos svájcibicska-tanfolyamot tartott neki és öccsének (merthogy ketten kapták azt az egyet), szóval óriási ügyet csinált a dologból, mert úgy tűnt, kultúrmissziónak véli, hogy Svájc kvintesszenciájának rejtelmeibe a legrészletesebben be kell vezetnie bugris magyarországi unokaöccseit, akik vélhetőleg még szakócát sem láttak, nemhogy civilizációnknak ezt a végletekig kifinomult találmányát, amelyet csakis Svájc adhatott a világnak, és amely nélkül Európában létezni sem lehet (vagy ha lehet, nem érdemes).

Svájc bizonyos (szinte minden) értelemben valóban mintaország, amelynek jócskán van mire büszkének lennie, amelyet sokan – tegyük a szívünkre a kezünket: mi magunk is – rettenetesen irigyelnek, elérhetetlen ideálnak tartanak. A Bonzsúr, Svájc! alapján úgy tűnik, e pozíciójuk jelentős önbizalom alapjává vált arrafelé. Erre abból következtetek, amilyen humorral, szemlélettel a világ edukálásához a filmben hozzálátnak. Mert nyilvánvaló, hogy a cél ez: mindazok kiművelése, akik olyan szerencsétlenek voltak, hogy nem svájcinak születtek.

Az alkotók a blődli műfaját választották felvilágosító munkájuk eszközéül, a filmnek ennek következtében jó ideig egyetlen pillanatát sem lehet komolyan venni. Stílusának van valami retrós vonása: mintha mindenki évtizedekkel ezelőtti trendek szerint élne benne, minden lassabban működne, mint a mi hétköznapjainkban, és az lenne az alkotók alapfeltételezése, hogy a Benny Hill-show maskaráival és cselekményszövésével ma is minden további nélkül boldogulni lehet. Villámtréfák hangulatára is emlékeztet, amit látunk, és a standupnak az a tulajdonsága is jellemző rá, hogy minden egységnek meg kell állnia önmagában: fontos, hogy a kutyaeledel-vásárlásról szóló rész legalább akkorát üssön, mint a háziorvos által tévesen felírt gyógyszer esete, és a nézők legalább félpercenként mindenképpen nevessenek. Ez a Bonzsúr, Svájc! esetében így is történik, de közben végig az a benyomásunk, hogy valami egészen mást látunk, mint valódi filmet. Fokról fokra jövünk rá a megoldásra: egy film paródiájával állunk szemben, és úgy nagyjából mindenféle film paródiájáéval, például a krimikével, az akció- és kémfilmekével, valamint a politikai thrillerekével. A tanítás tehát szórakoztató formában valósul meg. Vérbő komédiázás tanúi vagyunk, de mintha az egész végtelenül súlytalan lenne – mintha világunk amúgy valóban rettentően siralmas állapotán reggeltől napestig a legkisebb lelkiismeret-furdalás nélkül hahotázhatnánk.

Erről egy régi irodalmi műsor jut eszembe, amely a svájci irodalomról szólt, és nagyjából arra jutott, hogy a svájci költők valósággal vadásznak a problémákra, annyira szeretnének valamin búsongani, de akárhogyan igyekeznek, csak üggyel-bajjal tudnak komolyabb társadalmi nyűgöt-bajt találni lamentálásuk alapanyagául. Hasonló a helyzet a Bonzsúr, Svájc! esetében: egy ország, amely – úgy tűnik – teljesen elégedett magával, eltöpreng azon, hogy mi történne, ha egy politikai szélhámos sikeresen élne vissza a népszavazás intézményével, és a négy helyett egynyelvűvé változtatná az országot, ahol ennek következtében a nemzetiségek egymásnak esnének, egy kantonja (Ticino/Tessin) pedig még el is akarna szakadni az országtól, és ennek érdekében terrorista akciótól sem riadna vissza. „Hát, igen – szólítanak meg bennünket a svájciak –, a világ már csak ilyen őrült, és mi most görbe tükröt mutatunk nektek arra vonatkozóan, hogy mi történne, ha mi, svájciak is hozzátok őrülnénk: csalnánk, ármánykodnánk, bomlasztanánk, és nem tisztelnénk egymást: a többiek nyelvét, szokásait. Nem tekintenénk természetesnek, hogy Svájc a különbségek egysége, és éppen azért olyan jó ország, mert egyik népcsoportnak sincs több joga a többieknél, meg mert amit csak lehet, népszavazások útján döntünk el.”

Némi öniróniát azért felmutat a film olyan (szintén humoros) részletekkel, amelyek alapján nyilvánvaló, hogy a svájci munkahelyeken a négynyelvűségből következően gyakoriak a kisebb-nagyobb nehézségek, félreértések, és szívesen csipkelődnek a többségétől eltérő nyelvet beszélő kollégákkal. De az igazán ijesztő az, amit e téren a meghekkelt népszavazás után tapasztalunk: hogy mindenki egyetlen pillanat alatt válik páriává, akik a franciát nem beszéli, vagy az elsajátításával nem halad elég jól. Ezek a fasiszta disztópiát idéző jelenetek mintha arra utalnának, hogy a felszín alatt azért sok minden fortyog Svájcban is – de a hirtelen változás, a gyengébbek kíméletlen kicsinálásának esetei szintén az abszurd humor kategóriájába esnek: olyan példák, amik kizárólag az elrettentést szolgálják, és a tökéletes lehetetlenségükben van az erejük.

A film főhőse sem tud franciául, ezért az állástalanság rémével néz szembe, de kapaszkodik a székébe, mert máshol sem igen tudna elhelyezkedni. Karaktere telitalálat (Beat Schlatter kettős szerepben: ő a főgonosz is): tipikus pechvogel, és bizonyos jelekből ítélve nyomozónak sem túl fényes. Az a kisember, aki semmihez sem ért úgy igazán, de nincsenek is különösebb ambíciói, és már attól is boldog, ha békén hagyják. Ám nem hagyják. Az új helyzetben bizonyítania kell, ezért a forrongó Tessinbe indul, hogy leleplezze az ottani, elszakadáspárti terroristákat, a francia mint hivatalos nyelv ádáz ellenségeit. Ez az egész így maga a tökéletes abszurd, de van benne egy csavar. Mégpedig az, hogy míg Svájcban csakugyan abszurd lenne, a világ összes többi táján korántsem lehetetlen, sőt néhol a napi rutin része. Így aztán – mint már írtam – ez a film az öntömjénezés minősített esete. És mégsem tudunk miatta igazán haragudni. Hogy ennek mi a titka, azt nehéz megmagyarázni. Talán a konfliktus, a poénok, a gesztusok, a figurák gyermekdedsége, kedvessége; a naivitás, és a babaházi báj, amellyel az  alkotók az összes jópofizás ellenére armageddoninak szánt történetüket elővezetik. Egy azonban biztos: bevonódunk. Valami átkapcsol bennünk. Egyszer csak elfogadjuk a kínált keretet, és végre megértjük A kis herceg nagy tanulságát, hogy semmi sem lehet fontosabb, mint hogy a kisbolygó rózsája kap-e védőbúrát, vagy hogy a lelegelését egyéb módon, például bárányszájkosárral meg lehet-e akadályozni. Mert a világ tele van ugyan okossággal, mégis csak kevesen, közük Svájc tudott kimaradni a világháborúiból és egyéb, nagyrészt borzalmas vircsaftjaiból, konok módon járva a maga útját. Zárványként, a mainstreamtől büszkén különbözve.

Paródia, irónia, önirónia és abszurd. Örkény azt írja, hogy lehajolva, a lábunk között tekintsünk rá a világra, ha a megfelelő nézőpontot keressük. Meg hogy a visegrádi cukrászdában egyszer háború lesz a neve a vaníliafagyinak, annyira feledésbe merül addigra a szó eredeti jelentése. Korunk állapotai gyakran indokolják, hogy a jövőre nála sokkal borúsabban tekintsünk. A Bonzsúr, Svájc! képtelen derűjével, mérhetetlen optimizmusával, bumfordiságával reményt csepegtet belénk, bár más szempontból meg kegyeletsértőnek és kárörvendőnek tűnik. Ha a két lábunk közül, fejjel lefelé figyelünk egy temetést, a rögök felfelé repülnek, és ez minden résztvevőt jókedvre hangol, írja Örkény. Hát még az, ha Svájc egy gondolatkísérlet erejéig banánköztársaságként próbál szerencsét. Olyasmi ez, mint amikor a szolid férj falurosszát játszik, vagy egy csupa erény kutya bokák után kapkodó csibészt. Lenyűgözve figyeljük ezt a szerepjátékot, és végül még meg is hatódunk. Észrevesszük ugyanis, hogy az ördögálarc mögül egy olyan gyerek tekint ránk, akit nem fertőzött meg a világ romlottsága, és  amikor rémdrámát kreál, csak azért teszi, hogy utána sokkal jobban örüljünk mindennek, ami tiszta, demokratikus, mások megértésére törekvő és reményteljes körülöttünk.

Fotó: Uránia Film

Ez is érdekelheti

Svájcban receptre írhatják a múzeumlátogatást az orvosok

Egy svájci városban kísérleti projekt indult, amelyben az orvosok múzeumlátogatást és közparkban tett sétát is felírhatnak receptre mentális problémával küzdő vagy krónikus betegségben szenvedő pácienseik számára.

Svájci múzeumokba menekítették a kijevi nemzeti galéria festményeit

Az Ukrajna elleni orosz támadás egy évvel ezelőtti kezdete után néhány hónappal svájci múzeumokba menekítették a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria festményeit, ennek viszontagságairól Jurij Vakulenko igazgató csütörtökön számolt be a Reuters hírügynökségnek.

Stand-up-komikusból lett színész, de a vásznon sem veszítette el a humorát

Augusztus 14-én ünnepli nyolcvanadik születésnapját Steve Martin amerikai filmszínész, akit többek között Az örömapa, az Agyban nagy, A Riviéra vadorzói, A rózsaszín párduc és a Halott férfi nem hord zakót című mozikban láthattunk, és aki 2013-ban életművéért kapta meg az Oscar-díjat.