Múzeumba járni jó, de a múzeumból kiszabadulni is legalább ugyanakkora élmény lehet, mint bejutni. Nem véletlen, hogy egyre több intézmény készít a kiállításai mellett szabadulószobát is, ami még vonzóbbá, szórakoztatóbbá teheti a múzeumlátogatást. A teljesség igénye nélkül bemutatunk néhány múzeumi szabadulószobát.

Élve eltemetve. Magyar Természettudományi Múzeum, Budapest

A játék egy ódon családi kriptában játszódik, ahol valódi emberi maradványok között zajlik a történet. A résztvevők a XVIII. századba repülnek; abba az időbe, amikor még gyerekcipőben járt az orvostudomány, és sokszor előfordult, hogy halottnak vélt, ám még élő embereket temettek el. A játék is egy ilyen, valóban megtörtént – és szomorúan végződött – váci eseten alapul. Ha sikerül megfejteni a rejtélyeket, akkor a csapat még időben megmentheti a tetszhalottat a szörnyű kínhaláltól. A szoba egyik falán hatalmas családfa szerepel, amelyből sorra ki kell húzni annak a nevét, aki biztosan nem a koporsóban rekedt személy. Ehhez különféle antropológiai vizsgálatokat kell végezni.

Játékosok száma26 fő
Időtartam60 perc
Korhatár15 év felett

További információ: itt

A tudós dolgozószobája. Magyar Természettudományi Múzeum, Budapest

A játék során XIX. századi fiatal kutatók bőrébe bújhatunk, akik rejtélyes meghívást kapnak levélben Roberttől, a híres tudóstól. Robert azt állítja, hogy megfejtette az élet legnagyobb rejtélyét. Minket pedig arra kér, hogy oldjuk meg a felfedezéshez vezető rejtvényeket. Ha sikerül, együtt tárhatjuk az eredményeket a világ elé. A játék valódi állat- és növénypreparátumok, geológiai kincsek és ősmaradványok között zajlik. A feladványok között egyebek mellett képzeletbeli utazás, rovarok azonosítása, kőzetvizsgálat, növények meghatározása, XIX. századi stílusú, kalligrafikus betűkkel írt levelek értő olvasása, lakatnyitogatás szerepel.

Játékosok száma 26 fő
Időtartam 60 perc
Korhatárnincs megadva

További információ: itt

A várbörtön legendája. Várbörtön, Tata

Tatán a várban, a Kuny Domokos Múzeumhoz tartozó várbörtönben s annak kertjében zajlik a játék, ami azáltal lesz igazán vonzó, hogy a helyszín egy eredeti, az 1800-as évekig használt, borzongásra alkalmas várbörtön. A játékélményt fokozza, hogy semmiféle átalakítást nem végeztek a belső és a külső tereken, minden eredeti állapotában várja a kalandra éhezőket. A játék során egy rejtélyes legenda nyomába eredhetünk. A játék lineáris, a feladatok egymásra épülnek. Kulcsokat kell keresni, zárakat kinyitni különböző feladványok megfejtésével. A cél a kiszabadulás a börtönből. Segítségként jár egy stopperóra, amin a kiszabadulás idejét lehet mérni, egy walkie-talkie, amelyen keresztül lehet segítséget kérhetünk, ha szükség van rá, valamint egy elemlámpa és egy papirusz is. 

Játékosok száma 46 fő
Időtartam 60, maximálisan 75 perc
Korhatár 14 év felett, ajánlott életkor: 18 év felett

További információ: itt

Szabotázs a bányaüzemben. Bányászati Múzeum, Oroszlány

Az Oroszlányi Bányászati Múzeum Szabotázs a bányaüzemben című játékában is nagyon autentikus a tér: az egykori aknafűtő berendezés gépházából kell kijutni. A feladványok megoldásával egy üzemi problémát kell elhárítani, hogy kiszabadulhassunk. Segítségként itt is walkie-talkie-t kapunk, ha elakadnánk, amit érdemes is használni, hiszen a játék lineáris, tehát csak akkor lehet a következő feladványra ugorni, ha az előzőt megoldottuk.

Játékosok száma 26 fő
Időtartam 60 perc
Korhatár nincs megadva

További információ itt. 

Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeum, Hatvan

Afrika, 1929. április. Nemsokára indul a hajó a kilindini kikötőből, de Széchenyi Zsigmond nem találja az útlevelét. 45 percük van a csapatoknak arra, hogy a kikötői forgatagban segítsék megkeresni. A játékban számos izgalmas kaland, rejtvény és borzongató élmény várja a bátor jelentkezőket.

Játékosok száma max. 5 fő
Időtartam 60 perc
Korhatár nincs megadva

További információ itt

Festetics szabadulószoba, Balatoni Múzeum

A második világháború végnapjaiban vagyunk. A Festetics-kastély utolsó úrnője, özvegy Haugwitz Mária grófnő a gyermek Festetics (IV.) Györggyel – a hercegi cím örökösével – hónapokkal ezelőtt, 1944 szeptemberében elhagyta a várost és az országot. A szovjet csapatok 1945 márciusában érik el Keszthelyt. A front elvonulása után kifosztják a Festetics-kastélyt, ám csodával határos módon a kincsek egy része megmenekül. A városparancsnok, Ilja Illarinovics Sevcsenko a fosztogatásokat megelőzendő lefalaztatta a könyvtári szárnyat az oda elrejtett értékekkel együtt. A csapat küldetése, hogy megtalálja a titkos átjárót, és megmentse a pusztulástól a Festeticsek örökségét. Az idő rövid, mert a fosztogatók bármikor visszatérhetnek! A csapattagoknak több érzékszervüket is használniuk kell: látás, hallás, tapintás. Itt minden jelnek, kattanásnak jelentése van…

Részletek itt.

Játékosok száma maximum 7 fő
Időtartam 60 perc
Korhatárnincs megadva

Akit érdekel ez a téma, annak érdemes folyamatosan követnie kedvenc múzeumainak aktuális programjait, mivel jó pár olyan intézmény van, ahol időszakosan vagy egy-egy alkalommal is szerveznek szabadulós játékokat.

Nyitókép forrása: Iparművészeti Múzeum