Száz év magány Netflix.jpg

Ilyen kompromisszumokat kötött a Száz év magány forgatókönyvírója

A Márquez regényéből készített sorozat első nyolc része már látható a Netflixen. Jose Rivera forgatókönyvíró a kultikus mű adaptálásának nehézségeiről is beszélt.

A forgatókönyv írása közben melyek voltak a legnehezebb kompromisszumok, amelyeket meg kellett hozni? És egyébként, hogyha már kompromisszumokról beszélünk, a Netflix, de úgy önmagában is a mai filmipar érezhetően igyekszik a mai társadalom elvárásainak megfelelni, a mai irányelveket figyelembe venni. Ez milyen módon befolyásolta a munkát?

Természetesen voltak kompromisszumok, amelyeket a televíziós környezet igényelt. A legnagyobb kompromisszumnak az bizonyult, hogy maga a regény rendkívül nonlineáris, azaz folyamatosan ugrál az időben, amit a tévé előtt ülő közönség nem tudna követni, ha pontosan úgy adaptálnánk, ahogy a regényben megírta Marquez. Ezért úgy döntöttem, hogy a történetet időrendben, lineáris módon mesélem el az elejétől a végéig – ez volt talán a legnagyobb kompromisszum, amit meg kellett hozni, hiszen határozottan teljességgel eltér a könyvtől.

Ezen túl természetesen további változtatások is voltak. Például az egyik fő karakter a regényben beleszeret egy 9 éves kislányba (Remedios Moscote), és feleségül veszi, amikor a lány betölti a 13. életévét. Erről határozottan azt gondoltam, hogy: tudják mit, ez 2024-ben teljesen biztos, hogy nem fog működni! Ezért megváltoztattam a nő életkorát, így amikor találkoznak, a lány 13 éves, amikor pedig összeházasodnak, akkor már 17 éves. Emellett a regényben van néhány társadalmilag és erkölcsileg nem elfogadott, szexuális töltetű csábításjelenet, amelyet nem hagytam el teljesen, nem vettem ki őket, de erősen visszafogtam. Sokkal kifinomultabbak a sorozatban, mint ahogyan a könyvben megjelennek. Az ilyen kreatív kompromisszumokat szükségesnek éreztem a mai televíziós közönség számára.

A Jose Riverával, a Száz év magány sorozat forgatókönyvírójával készített teljes interjú a Székelyhon portálon olvasható.

Ez is érdekelheti

Április 17-én történt

„Mindig is úgy hittem, hogy mi, írók, nem a tehetségünk miatt lettünk írókká, hanem annál a szerencsétlen körülménynél fogva, hogy nem lehetünk mások, mint amik vagyunk, és hogy magányos munkánk se több viszonzást, se több előjogot nem érdemel, mint amennyit a suszter kap azért, hogy cipőt csinál” – vélte a 2014-ben ezen a napon elhunyt Gabriel García Márquez Nobel-díjas kolumbiai író.

Március 6-án történt

1967-ben ezen a napon halt meg Kodály Zoltán háromszoros Kossuth-díjas zeneszerző, zenetudós, zeneoktató és népzenekutató, aki Bartók Bélával megteremtette a népzenéből táplálkozó, európai színvonalú, 20. századi modern magyar zenét. Legismertebb művei között van a Háry János, a Székely fonó és a Czinka Panna balladája, a róla elnevezett zenepedagógiai módszer szerte a világon ismertté tette nevét.

Különleges kiállításkoncert a Száz év magány bűvöletében

A szavak, a zene és képek ötvözetéből született meg Óscar Perfer kolumbiai fotóművész és María José de Bustos zongoraművész közös alkotása, a Macondói reflexiók, amely március 14-én az Eiffel Műhelyház Bánffy termében ígér álomszerű utazást Gabriel García Márquez leghíresebb regényének mágikus realista világába.

A Netflix végre igazságot szolgáltatott a Száz év magánynak

Nagyot kockáztatott a Netflix a Száz év magány adaptálásával, ám a sorozat végül nem csupán igazságot szolgáltatott a világirodalom nagy klasszikusának, de Gabriel García Márquez elvárásainak is megfelelt.