Egy egész nagy doboza van tele különféle kártyákkal. Van közöttük Crowley-tarot?
Hogyne lenne, de azért azt tudnia kell, hogy Aleister Crowley a tarot hagyományos motívumkészletét és szellemiségét is teljesen átértelmezte. Külön jelzéseket használt, és egészen más jelentést adott egyes kártyalapoknak. Heroinfüggő volt és keresztényellenes, ezért vált hírhedtté. Saját magát a 20. század legnagyobb fekete mágusának kiáltotta ki, imádta a pozőrséget.
De nagyon nagy sztár lett! Valószínűleg a Rider–Waite-tarot mellett az ő kártyáját használják ma a legtöbbet.
Nem, ne higgye! Az a hagyományos tarot-kártya, ami a legkomplettebb, a marseille-i tarot, és annak nem is olyan egyszerű az eredete. Tessék, itt van a Crowley. Fogja meg!
Elég félelmetes.
Elég félelmetes, mondhatnám én is, meg hogy a barátaival együtt ezek mindenféle kóklerek voltak, szélhámosok, de azért az meglepő, hogy Carl Gustav Jung pszichoanalitikus is felhasználta az ábráit a személyiség meghatározásához.
Ezt az én pszichológusom is használja.
Úgy vélte, hogy ezek olyan ősképeket idéznek meg – ezzel egyet lehet érteni –, amelyek mélyen hozzátartoznak az emberi tudathoz. A beavatás királyi útjának nevezi. Úgy határozta meg, mint az egyénné válást, az öntudat kiterjesztését, a pszichikai fejlődés rendezett folyamatát, amely az élet növekvő teljességéhez vezet. Ez egyfajta beprogramozottság, úgy lehet mondani. A másik, aki nagyon érdekes, Hamvas Béla. Ő is nagyon komolyan vette ezt mint a hagyomány részét. Azt írja, a tarot kétségen kívül hermetikus, valószínűleg egyiptomi eredetű, bár mai formájában kabbalisztikus megfogalmazásban maradt ránk. Részletezi, hogy a tarot 22 kártyája meg a héber 22 betű hogyan tartozik össze, nagyon sokféle összefüggése van. Egy biztos, hogy ezek az emberek nagyon komolyan vették. Ha egy mód van rá, nem próbálok vele jósolni, csak ha valaki nagyon akarja, de azért van egy nagyon érdekes tapasztalatom. Ismerem a lapok összefüggéseit, és őszintén szólva nagyon sok embernél érdekel, hogy ő kicsoda, micsoda, hogy van, és a tarot egyszerűen segít nekem értelmezni őket. Vannak, akik kifejezetten megkérnek arra, hogy jósoljak nekik.
Itt vagyok én.
Szívesen, de előbb elmesélek magának egy történetet. A leendő apóstársam, a fiam menyasszonyának édesapja, váratlanul megkért arra, hogy jósoljak neki a tarot-ból. Vele akkor találkoztunk személyesen először. És egyszer csak azt látom, hogy ennek az embernek a múltjában van valami nagyon különös dolog, egy újjászületés, mintha kétszer született volna meg. Én erről mit se tudtam, csak mondom, hogy itt valami nagyon furcsa újjászületés, ami máig is, mint Damoklész kardja, lebeg a fejed fölött, ott volt valami fenyegetés vagy ilyesmi… Elmondta, hogy rákos volt, az arca egy részét megoperálták, élet-halál között volt, nem nagyon bíztak benne, hogy túléli a dolgot, de mégis úgy lett. Azóta is kell figyelnie ennek a jelzéseire, és orvoshoz jár. Egyszerűen ott volt az újjászületés lapja! Több ilyen eset volt, például az egyik barátommal, aki eljött hozzám, és kérte, hogy jósoljak a kártyából. Kiraktam, és a fő lap a Vándor volt, ami egy nagyon izgalmas lap, nincs önálló karaktere, ő csak a Vándor, a Bolond.
A Bolond első lap, vele kezdődik a Nagy Arcanum.
Hát úgy is lehet nézni, hogy vele kezdődik, de én nem így gondolom. Ez a nullás lap, a számozatlan. Magyarul: ez a tulajdonságok nélküli ember, aki Az ember tragédiájában kezdetben Ádám. Ő is a beavatás útját járja. Ott kezdem, hogy Madách Imre ezt soha nem szánta színpadra, mint ahogy Goethe Faustját vagy Dante Isteni színjátékát sem lehet rendesen színpadon megvalósítani, de ezt Paulay Edéék erőltették, és a színpad nagyon rosszul elviszi a dolgokat. Itt maga a szöveg nagyon érdekes. Tehát az, hogy Lucifert Major Tamás például egyértelműen az ördögként ábrázolta, nagyon félrevezető. Ha jól megnézzük, Lucifer és az Úr között egy sajátos munkamegosztás van. Ha durván fogalmazok, akkor az Úr adja Ádámot Lucifer kezére. Amikor azt kérdezi, hogy hol volt köröd, hol voltál előbb? Mire megkérdezi Lucifer, ezt joggal kérdezhetem én is tőled.
Egy kicsikét ez az egész történet olyan, hogy üvölt belőle a gnoszticizmus, a jó és a rossz egy olyan dichotómia, ami egymást inspirálja, mozgatja. Ugyanez a helyzet a Faust Mephistójával. Mephistónak is azt mondja az Úr, hogy tudod, hogy soha nem gyűlöltem a fajtádat, te mindig csak hajtasz, forgatsz, megindítod a dolgokat. Valójában egy motor, és pontosan erről van szó. Lucifer egy beavató mester. És ha megnézzük, itt van ez a tudatlan ifjú, Ádám, aki istenkirályként kezdi. Meglepő naivitással lát mindent. Aztán egyszerre csak egyre lejjebb száll a rangja színről színre. Győztes hadvezér, de már csak patrícius, később csupán turista, a londoni színben már csak egy nézelődő, aztán meg az eszkimó. Ahogy a külső ruhák, pozíciók, szerepek lefoszlanak róla, belül annál gazdagabbá válik. Az Úrnak az a végső szava, hogy „ember, küzdj és bízva bízzál!” De ezt megelőlegezi Ádám, aki már az előző színben elmondja, hogy „az élet küzdelem, / S az ember célja e küzdés maga”. Ez az egésznek az értelme.
De a francia színben is ott van ez, a francia színt Madách a magyar forradalomra emlékezve írta meg. Dantonra azt mondja a végén – ez egyébként a tarot Erő, Erősség lapja –, hogy „mi óriás volt bűne és erénye, / És mind a kettő mily bámúlatos”. Az Erő olyan csodálatos lap, az egyik kedvencem! Ez az oroszlánt megfékező női figura, a kalapja a végtelen jelét formázza, és ez nem a fizikai erő, hanem a belső erősség, ami a keresztény erények között is ott van. Na most, az az érdekes, hogy a gnoszticizmuson alapul ez az egész, és ez az Úr és Lucifer viszonyában tökéletesen kimutatható, bár Madách igen óvatosan ment bele ebbe a dologba. Krisztus neve egyszer fordul elő, amikor a londoni színben egy koldus kéreget: „Krisztusnak öt sebére, alamizsnát / A szenvedőnek, édes uraim!” Semmi más szerepe nincs. Nem ez a fő csapás, hanem egy sokkal mélyebb filozófia. Visszatérek erre a nullás lapra.
Tehát a nullás lap bármivé válhat, mint a jolly joker, merthogy ugyanarról van szó, bármit helyettesíthet, bárhol ott lehet, ő a mindenféle prekoncepció nélkül színre lépő naiv, tanulni vágyó ifjú. Ez Ádám, a mindenkori ember, a beavatásra váró ember, aki úgy megy végig az életen, mint például ahogy Lucifer végigvezeti Ádámot a történeti színeken, mintha egy szellemvasúton menne, és képeket, szerepeket foglalhat el, beszállhat az életképekbe, aztán megyünk tovább. A szellemvasút már csak azért is találó kifejezés, mert az emberi szellem fejlődése ez az út. Visszatérek erre a jóslásra.
Akkor hisz abban, hogy a jövő megmutatkozik?
Ezt logikailag soha nem próbáltam megfejteni. Én egyszerűen csak azt tapasztalom, hogy kivétel nélkül minden jóslásnak volt valami meglepő eredménye. Ez a fickó például, aki eljött hozzám, régi barátom volt, kemény ellenzéki figura, és a belügy felajánlott neki egy üzletet, hogy vagy méltóztatik három évet ülni izgatásért, vagy kap egy kivándorló-útlevelet, és soha többé nem jöhet ide vissza. Erre kérdezett rá, mert elhagyta Magyarországot, tehát a vándorrá vált. De az az érdekes, és erre akár irodalmi példákat is lehetne sorolni (Jókai, Verne stb.), hogy egyes emberek előre látnak bizonyos dolgokat. Ez az úgynevezett clairvoyance, a tisztánlátás képessége. Én azt mondom, hogy valami ilyesmi módon használható a kártya jóslásra. Tudniillik mindig megdöbbentő, mikor kiderültek nekem letagadhatatlan igazságok, ami furcsa volt, mint az előbb ugye, ez a régi rák… De ez valami olyasmi, amiről fogalmam sincs, hogyan működik, nem is érdekel a hogyanja. Egyet tudok, hogy működik. Erre azt mondhatják, hogy hihetetlen babonás, iszonyú buta ember vagyok.
Hogy Szemadám György milyen tarot-paklikat használ, hogyan használja őket és mikor, az kiderül a Magyar Kultúra magazin 2025/2. számából, ahol több más, a jövővel kapcsolatos írás is olvasható. A magazinról további információk itt érhetőek el.
Fotók forrása: Magyar Kultúra magazin