Szikora Róbert punkzenekart szeretett volna, aztán az R-GO mellett döntött

Popkult

Miért döntött úgy, hogy sikerei csúcsán otthagyja a Hungáriát? Hány gida fordult meg az R-GO háza táján az elmúlt évtizedekben, és melyik slágerével üzent Szikora Róbert egykori zenésztársainak? Ezekről is mesél a PKÜ Hajógyár YouTube-csatornájának a Máté Péter- és eMeRTon-díjas énekes, dobos, dalszerző.

Édesanyja azt szerette volna, ha klarinétos lesz, nagyapja bokszolónak szánta, ő mégis inkább a dobfelszerelés mellett döntött – így indult Szikora Róbert zenei karrierje a ’60-as évek második felében. A PKÜ Hajógyár YouTube-csatorna Életút című interjúsorozatának legújabb részéből kiderül: a Máté Péter- és eMeRTon-díjas énekes, dobos, dalszerzőt már kisgyerekként vonzotta az a világ, amelyben táncdalénekes édesapja mozgott. Középiskolásként zenekart alapított, 15 évesen a One World zenekarban dobolt, majd a Ferm nevű formáció tagja lett.

1974. március 25-én aztán egy csapásra megváltozott az élete, amikor Fenyő Miklós felajánlotta neki a lehetőséget, csatlakozhat a Hungáriához. Hirtelen egy egészen más világban találta magát. „Addig én Csepelen, Tökölön játszottam, Dunaújváros volt a legtávolabbi pont, ahol felléptünk. Egy hónapra rá meg már mentem a Hungáriával a spanyol tévébe” – meséli az interjúban. Szikora Róbert több mint nyolc évig volt a Hungária dobosa-énekese, ebben az időszakban nyerték meg a Tánc- és popdalfesztivált Limbó hintó című legendás slágerükkel, és ekkor jelent meg Hotel Menthol című lemezük is.

1982 októberében viharos körülmények között hagyta el a Hungáriát. „A lemezgyár felkért, hogy írjak egy dalt Szűcs Judith készülő lemezére” – emlékszik vissza. Az első dala annyira megtetszett az énekesnőnek, hogy még egyet kért Szikorától, végül pedig egy egész lemezt rábíztak. A Hungária tagjai viszont kerek perec leszögezték: egy „rock and rollista” nem írhat dalokat a magyar diszkókirálynőnek.

Felesége fontos szerepet játszott abban, hogy otthagyta az együttest, ő ugyanis azt tanácsolta: ne engedje, hogy bármit megtiltsanak neki. Bár zenésztársai között volt, aki arra számított, hogy egy idő után visszatér majd a Hungáriába, nem így történt.

Szikora Róbert. Fotó: Hajógyár
Szikora Róbert. Fotó: Hajógyár

Az R-GO és a gidák

Ehelyett felhívta régi zenésztársát, Környei Attilát, hogy alapítsanak együttest, ám akkor még – meglepő módon – punkot akart játszani. 1982 végén már együtt zenéltek R-GO néven: az R betű utalás Szikora Róbert keresztnevére, amelyet az angol „go” szóval egészítettek ki. Végül messze kerültek a punktól, de a Hungáriára sem akartak hasonlítani, helyette olyan stílust szerettek volna, ami nem rock and roll, nem diszkó, nem rock, nem metál, nem country. Ez lett a csikidám.

Az R-GO persze nem lenne az igazi a „gidák” nélkül, akik közül az első a francia-vietnami származású Clavier Charlotte volt, ő a nyolcvanas években már sikeres modellnek számított itthon. Már az első televíziós felvételen kiderült, mekkora sikert arat háttértáncosként, így nemsokára egy második táncost is felvettek, azóta pedig körülbelül ötven „gida” fordult meg az R-GO-nál.

Újra együtt

„Mindig is úgy gondoltam, hogy egy dalnak legyen több olvasata. Egy, amit mindenki megért, egy második, amit már kevesebben, és legyen egy harmadik réteg is. Ki tudta például, hogy a Létezem – az első számunk, ami befutott – egy levél volt a Hungáriának?” – mondja Szikora Róbert, hozzátéve: a Hungáriából leginkább Fenyő Miklós hiányzott neki, akivel pár évvel később kibékültek. 1995-ben a Népstadionban 100 ezres közönség előtt léptek újra színpadra, idén nyáron pedig – egy nagykoncert erejéig – újra összeállt a Hungária.

Az interjúból az is kiderül, hol ismerte meg feleségét, akivel több mint ötven éve alkotnak egy párt és milyen élményekkel tért haza a Hungária külföldi turnéiról.

Az Életút sorozat előző részében Falusi Mariann pályáját és a Pa-Dö-Dő több mint három évtizedes történetét ismerhették meg a nézők.