(MTI) - A "színvonalas kulturális aktivitás" a 18 éven felüli felnőttek körében 2002 és 2008 között komoly visszaesést mutat, ám a 25 évvel ezelőtti szinthez képest még nagyobb a zuhanás. A tanulmány szerint az érdeklődés visszaesése minden művészeti ágban, minden életkori és műveltségi csoportban tetten érhető.
Joan Shigekawa, a NEA elnökhelyettese az okok között említette az internet elterjedését, a kevesebb szabadidőt és a művészeti oktatás visszaszorítását. "Ezek a számok egyértelműen jelzik a problémát" - mondta Shigekwa.
Ilyen felmérést először 1982-ben készített a NEA. Akkor a felnőttek 39 százaléka vett részt a megelőző évben legalább egyszer valamely "színvonalas művészethez köthető tevékenységben". Az arány 1992-ben jutott a legmagasabbra 42 százalékkal, ám az internetkorszak beköszöntével, 2008-ra már 34,6 százalékra esett vissza.
A mozibajárás 2002 és 2008 között 60 százalékról 53,3 százalékra csúszott, a jazzkoncertek közönsége 10,8 százalékról 7,8 százalékra esett vissza, a múzeumok és galériák látogatottsága pedig 26,5 százalékról 22,7 százalékra csökkent. De a balett, az opera, a musical, a prózai színház, a művészeti vásárok és fesztiválok iránt is kisebb az érdeklődés.
Egyedül az olvasás kivétel: az egy kalap alá vett színdarabok, költemények, regények és novellák iráni érdeklődés 46,7 százalékról 50,2 százalékra nőtt. A kutatók ezt legalább részben az online olvasás előretörésével magyarázzák. A hanyatlást azonban az internet sem tudta megállítani: az iskolában vagy munkához nem kötelező olvasmányokon kívüli bármiféle olvasás 56 százalékról 54 százalékra esett vissza.
Jesse Rosen, az Amerikai Zenekarok Szövetségének elnöke úgy vélte: a számok az életünkben bekövetkezett alapvető változásokat jelzik. Szerinte a művészeti életben való részvétel fogalmának új meghatározására van szükség.
"Az a feladat, hogy megtudjuk, hol a közönség, megfogjuk és alkalmazkodjunk hozzá" - szögezte le Rosen. Mint kifejtette: egy csomó koncert ugyanolyan alapvető fontosságú maradt és ennek nem mond ellent, ha a közönség a bekapcsolódás új útjai iránt érdeklődik. Ugyanakkor szükség van a "trükkök" tárházának gazdagítására, amivel meg lehet fogni a hallgatóságot.