Formas Breves (Rövid formák) /tánc

Színpad

Az Építészet Hónapja keretében a Trafó bemutatja:

Lia Rodrigues Companhia de Danças (Brazília):

Formas Breves (Rövid formák) /tánc

2006. október 28. (Sz) 20h

Jegyár?: 1500 Ft, diákjegy: 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes!

Brazília egyik meghatározó koreográfusegyénisége először Magyarországon!

Lia Rodrigues és társulata két koreográfiával érkezik a Trafóba. A második, Formas Breves című előadás Oskar Schlemmernek, a Bauhaus meghatározó alakjának állít emléket letisztult formavilágával és minimalizmusával. Egy pillanatra sem próbálja Schlemmer újító színpadi megoldásait imitálni, ehelyett saját szemszögéből fogalmazza meg, mit jelent számára a korszakalkotó német művész munkássága. Az eredmény egy letisztult, ?rövid formákkal? dolgozó koreográfia.

A Formas Breves-ben meghatározó, hogy a koreográfus a testet és a bőrt tömegként, illetve felületként kezeli, és ezért a meztelenség funkcionálissá és adott esetben elengedhetetlenné válik. Egyben áthatja az a szigor, visszafogottság, tisztaság, és nem utolsósorban a humor, mely Schlemmer munkáit is jellemezte. Egyes jelenetekben egyértelműen felfedezhetők a Bauhaus-előadásokra tett utalások, de mégsem a múltból táplálkozik az előadás, hanem sokkal inkább előremutat és segít a jelenben értelmezni egy történelmi jelentőségű irányzat eredményeit.

Oskar Schlemmer ? festő, szobrász, díszlettervező koreográfus

A dessau-i Bauhaus Színpadot vezette az 1920-as években, újító tevékenysége nagymértékben meghatározta a német performansz kialakulását és fejlődését. Schlemmer szerint a Bauhaus megalakulásától fogva a kreatív színházcsinálásra, a játékosságra ösztökélt, ez fejeződött ki a fékeveszett ünnepségekben, az improvizációkban, az elrugaszkodott maszkokban és jelmezekben. A szatirikus és gyakran abszurdba hajló performanszokkal párhuzamosan Schlemmer elméleti tevékenysége, teóriái jelentősen hozzájárultak az irányzat továbbgondolásához.

Képzőművészként és színházi alkotóként egyaránt a tér kutatása foglalkoztatta. A festményein két dimenzióban feszegette ezt a kérdést, míg a színpadon a tér ?megtapasztalására? összpontosított. Az ember és gép, a művészet és a technológia kapcsolata a Bauhaus-irányzat képviselői számára is kulcsfontosságú volt, akárcsak az orosz konstruktivizmus és az olasz futurizmus esetében. Ebben az időben ?mechanikus balettek? (Oskar Schlemmer, Kurt Schmidt, Xanti Schawinsky) sora született.

Schlemmer munkássága csúcspontjának a Triadikus Balettet tekintik, amely a performansszal kapcsolatos nézeteit összesíti. A tánc, a kosztüm és a zene fúziója, egy ?metafizikai tanulmány?, melyben három táncos tizenkét koreográfiában tizennyolc jelmezt használ. Lia Rodrigues erre a munkájára is utal a Formas Breves-ben, noha nem a megszokott módon, hiszen Schlemmer képi világa felidézése helyett a szigorúságát, a tisztaságát, és nem utolsó sorban a humorát őrizte meg és ötvözte saját eszköztárával.

A koreográfia a Culturgest (Lisszabon) felkérésére készült - a francia származású Catherine Diverrés San című munkájával együtt ? Oskar Schlemmer emlékére.

Október 28-án a Formas Breves bemutatója előtt, 18 órától Beke László művészettörténész tart előadást a Bauhaus és Oskar Schlemmer színházáról!

Formas Breves (Brief Forms) is a new phase of research developed by Lia Rodrigues Companhia de Danças that honors the Bauhaus artist Oskar Schlemmer.
?The various sequences in this piece feature a perfect balance between rest and movement and, despite the nudity, they practically do not denote eroticism nor the least sordidness: what is at stake is an overwhelming and possibly unrepeatable demonstration of what the body is and what it is capable of. Lia Rodrigues remains very close to Oskar Schlemmer thanks to the rigour, the reserve and the clarity of her ?formas breves?, and would remain so even if one of her dancers did not utter the words ?man ? nature ? art?.?
(Jochen Schmidt, Frankfurter Allgemeine Zeitung)

Lia Rodrigues (Brazil) graduated in classical ballet at the Escola de Bailado in Sao Paulo. In 1977 she founded the Grupo Andança which, in the following year, received the Arts Critics Association of Sao Paulo award for "Best New Company". In the 'eighties she moved to Europe where she worked and danced with Compagnie Maguy Marin. In 1990 she returned to Brazil, settled in Rio de Janeiro and established the Lia Rodrigues Companhia de Danças. In Brazil she has received numerous awards and is today considered one of the country's most accomplished avant-garde, innovative choreographers. Lia Rodrigues is also a founder and the artistic director of the Rio international contemporary dance festival Panorama RioArte Danca.

Formas Breves is a co-production with Culturgest/Caixa Geral de Depósitos. Brasil Telecom and Brazilian Ministry of Culture sponsor Lia Rodrigues Companhia de Danças.

Rendezés és koreográfia/Direction and Choreography: Lia Rodrigues
Dramaturg/Dramatics : Silvia Soter
Rendezőasszisztens/Co-direction: Marcela Levi
Alkotók és előadók/Choreography and Interpretation: Micheline Torres, Jamil Cardoso, Marcele Sampaio, Amália Lima, Thiago Granato, Sandro Amaral, Celina Portella, Francini Barros.
Fényterv/Lighting Designer: Milton Giglio
Zene/Music: "Fahrenheit 303" ? Orbital
Fotó/Photos: Lucia Helena Zaremba
Koprodukció/Co-Production: Culturgest/Caixa Geral de Depósitos, Lisboa, 2002
Produkció/Production: Rodrigues & Assumpç?o Produçőes Artísticas

Támogatók/Supported by: Nemzeti Kulturális Alapprogram, Építészet Hónapja