Jan Fabre "tolerancia-orgiája" Párizsban

Színpad

(MTI) - A Theatre de la Ville-ben színre vitt, a Le Nouvel Observateur jellemzése szerint "pokoli ritmusú" előadásnak már a címe is provokáló: A tolerancia orgiája. Bár a mű egyebek között azt ostorozza, hogy a világ a profit érdekében mindent eltűr, valójában az orgia alaposan próbára teszi a nézőt, ha tolerálni próbálja a flamand mester által rendezett előadást.
 
 
A célpont a fogyasztói társadalom, a konzumizmus és a verseny, amely még a szexuális teljesítményre is kiterjed. A francia hetilap szerint az még humorosnak tekinthető, amikor három szülő nőt tolnak be áruházi bevásárló kocsin a színre, hogy aztán a legkülönbözőbb előre gyártott ételeket hozzák a világra (amelyeket aztán rögtön fel is falnak). Ezután azonban Fabre "mindenre tüzet nyit, ami mozog": kigúnyolja a pedofil papokat, a muzulmánokat, az arabokat, a kortárs építészeket, az amerikaiakat, a legkülönbözőbb szélsőségeseket, a szélsőjobb híveit, a homoszexuális fesztiválok igazgatóit, majd magát a közönséget, sőt önmagát is - közben a színészek rasszista és szexista káromkodásokat üvöltenek, úgymond kigúnyolva a rasszistákat és szexistákat.
 
A Theatre de la Ville színpadán az unalomig ismétlődnek az egyébként szellemesen megrendezett és humoros kollektív önkielégítési és szodómia-jelenetek, a legvadabb imitált szexuális játékok, amelyek ugyan azt voltak hivatottak leleplezni, hogy az önmagáért felturbózott szexuális teljesítmény megöli a gyönyört, ám maguk is erősen kereskedelmi jellegű exhibicionizmusnak voltak tekinthetők. A folyamatos őrjöngés közepette feltűnt egy Krisztus-figura is - barátnőjével, aki a Ku-Klux-Klan csuklyáját viselte.
 
A Le Nouvel Observateur feltette a kérdést, hogyan vehettek részt maguk a színészek a nem egyszer megalázó, obszcén meztelen jelenetekben. Jan Fabre, írta a lap, hevesen ostorozza a minden perverziót elfogadó rendszert, de annak maga is része.