Mars cím nélkül a Nemzetiben

Színpad


untitledmars_2.jpg
Untitled Mars

Tudomány kontra fikció - ez a témája az amerikai-magyar koprodukcióban készült előadásnak, melynek gerincét egyfelől Philip K. Dick Időugrás a Marson című 1964-es, az elképzelt Marson játszódó regénye adja, másfelől az MIT fizikus és kutató hallgatóival és professzoraival, illetve magyar kollégáikkal készült - harminc órányi anyagnál gazdagabb - interjúk.

 
Az előadásban élő kapcsolásban jelentkezik az MIT Mars-kutató csoportjából Zarah Kahn és Phillip Cunio. A Mars cím nélkül a szigorú tudomány és az előadást részben ihlető science fiction keveréke egy olyan témáról, amely egyre inkább lázba hozza a világ polgárait. A homo sapiens egyik legsajátabb jellemzője a nem lankadó kíváncsiság, amiből a Mars feltérképezésének szándéka is táplálkozik és ez mozgatja  az alapvetően magyar-amerikai, ám négy másik ország művészeit is integráló produkciót.
 
Az elmúlt öt évben az egyik legsikeresebb fiatal amerikai rendező, Jay Scheib munkáiban transzdiszciplináris műfajokra összpontosított. A Merényi Anna dramaturg közvetítésével létrejött magyarországi munkái során a Pont Műhellyel, illetve a Krétakör Színházzal két élő film-színházat állított színpadra.
 
A Mars cím nélkül magyar (Gryllus Dorka, Keszég László, Vajna Balázs) és amerikai (Natalie Thomas, Tanya Selvaratnam, Caleb Hammond, April Sweeney, Laine Rettmer) színházművészek és intézmények közötti földrajzi határokat és műfajokat feszegető koprodukció, melynek során Jay Scheib és Merényi Anna, illetve a Pont Műhely két budapesti produkció után először készített előadást az Egyesült Államokban. Eredeti helyszínén, a rangos New York-i Performance Space 122-ban három hétig volt műsoron az Untitled Mars.
 
Jay Scheib összművészeti színházában különlegesen fontos szerepet játszanak európai tapasztalatai, ahogyan amerikai gyökerei is. A fiatal rendező két európai színművészeti egyetem állandó vendégoktatója (a legendás salzburgi Mozarteum és a norvég Fredrikstadi, többek között Robert Wilson és Anna Viebrock nevével fémjelzett Színművészeti Főiskola), továbbá az MIT docense. Évente többször rendez európai színházakban, köztük a berlini Volksbühnén, a Saarbrückeni Staatstheaterben, de Belgrádban és Bolognában éppúgy visszatérő vendég, mint New Yorkban és Bostonban.
 
A magyar színházi hagyományok tükrében még mindig szinte forradalminak ható színpadi nyelvezete és látványvilága, a térre való különös érzékenysége, a magyar abszurd hagyományaival ötvözve mindig egyedi és izgalmas eredményt hozott. A közönség és a kritikusok egyaránt nagyra tartják munkáit.
 
A Mars cím nélkül a Nemzeti Gobbi Hilda Színpadán látható péntek és szombat este.
KÖZLEMÉNY 
A szervezőség cikkünk megjelenése óta tájékoztatta szerkesztőségünket, miszerint a szombat délután három órára meghirdetett előadás elmarad, a péntek és szombat este hét órás előadásokat azonban változatlanul megtartják.
Korábban: