|
A fővárosba érkező férfit megtámadják a parkban, és csúnyán helybenhagyják. A fejére mért hatalmas ütéstől elveszti emlékezetét és egész addigi életét. Miután beviszik a kórházba, a férfi szívműködése leáll, az orvos megállapítja a halál beálltát. Miután a nővér is elhagyja a kórtermet, a férfi hirtelen felül, letépi magáról a drótokat, a tükörhöz lép és határozottan helyére igazítja szétlapított orrát. Talán ez a momentum a legelgondolkodtatóbb az egész filmben. A halál, talán a társadalom fogaskerekei közül a semmibe hulló ember kilépését szimbolizálja valamiképpen, hiszen, ahogy az orvos is mondja: jobb meghalni, mint emlékek nélkül élni. Pedig, ami ezután történik, mintha maga az újjászületés lenne. Az önállósodott élőhalott a kikötő mellett élő csavargók és munkanélküliek között lel menedékre. A borzasztó szegénység ellenére, ezek az emberek igazán Emberi módon bánnak az elesett jövevénnyel, megetetik, ápolják, szereznek neki állást és otthont is. Főhősünk így lassan talpra áll, és új életét megpróbálja jobban megbecsülni, mint az előzőt, melyet valószínűleg ugyanúgy eltékozolt, mint mindenki. Terveket szövöget, melyben nagy szerepet kap az üdvhadsereg egyik nővérkéje, akibe a férfi első pillantásra beleszeret. Munkát keres és megpróbál normálisan élni, szerényen, de boldogan. A legnagyobb lökést talán az emberek adják ehhez a gyökeres változáshoz, hiszen mindenki kedves, egyenes és optimista errefelé, legalábbis így tűnik a filmből. Finnország lehet, hogy megőrzött valamit, amit más országok már elveszítettek: az emberek egymás iránti tiszteletét, figyelmét és a becsületet. Van még szívük megszánni egymást, megállni beszélgetni, megbízni egy ismeretlenben. A bizalom az, ami megdöbbentő számomra, mert ezt már nem nagyon ismerjük errefelé. A filmet nézve az embernek kedve támad jobban megismerni az ottani embereket. |