(MTI) - A sorozat darabjai a magyar színháztörténet néhány jellemző, küzdelmes és sokszor helyrehozhatatlan eseményén alapulnak. Az előadások hőse többek között Bajor Gizi, Egressy Gábor, Jászai Mari és Szacsvay Imre, valamint az a Bárdos Artúr, aki a Katona mai épületében alapította a Belvárosi Színházat. Előadások szólnak majd a tiszavirág életű, 1904-ben alapított Thália körről, az '50-es évek színházi lehetetlenségeiről, majd az alkotók eljutnak egészen a máig, azaz a nemrég lezajlott vitáig, amely a színházi struktúra megreformálásáról, átalakításáról szól.
Az előadásokat Bezerédi Zoltán, Gothár Péter, Máté Gábor, Pelsőczy Réka, Zsámbéki Gábor, Zsótér Sándor állítja színre, a Katona József Színház különböző játszóhelyein. Első a sorban Zsámbéki Gábor rendezése, a Notóriusok I., "Az emberek veszedelmes közelségében" alcímű összeállítás. A dokumentumdrámát az '50-es évek különböző színházi fórumain elhangzottakból készült jegyzőkönyvek alapján Fodor Géza, Lengyel György és Zsámbéki Gábor állította össze.
"Ezekből a jegyzőkönyvekből a magyar színház történetének legnagyobb drámája, sőt tragédiája bontakozik ki. Olyan dráma, tragédia, amelyben kibogozhatatlanul összefonódik politikai erőszak és korlátolt jó szándék, idealizmus, hazugság, csalás és öncsalás, karrierizmus és jobbítani akarás, elvi elkötelezettség és alantas személyi intrika" - olvasható a produkcióról szóló ismertetőben.
Mint írják, az előadásban "a magyar színházművészet akkori legnagyobbjait látjuk vagy szenvedélyesen vállalt szörnyű politikai komisszár-szerepben működni, vagy szégyenteljes önkritikákban megalázkodni, vagy e szörnyű végletek között kétségbeesetten hajladozva életlehetőséget keresni".
A színház nem az elborzasztó szólamtömeget hivatott megmutatni, hanem azokat az emberi drámákat, tragédiákat és játszmákat, amelyekre a kor nemcsak a művésznek nagy, de embernek kicsiny személyeket kényszerítette rá, hanem a minden szempontból legjobbakat is - áll az összegzésben.