Romlás - Bartis Attila darabjának ősbemutatója a Vígszínházban

Színpad


bartisattila.jpg
Bartis Attila

(MTI) - Mint az előadás csütörtöki próbája után Szikora János elmondta, a Romlás egyszerre haláltörténet, szerelmi történet és párkapcsolati háromszög-dráma is, "minden együtt, és minden egyszerre". A darab szépsége éppen gazdagságában és összetettségében rejlik - tette hozzá.

   
"Egy pályája csúcsán álló fotóművész megtudja, hogy menthetetlen beteg. Ki van tűzve a terminus: még egy évet adnak számára az orvosok. Mi történik ezek után, hogyan lehet tovább élni? Milyen tartalma lehet az életnek, van-e egyáltalán tartalma, vagy csak a kétségbeesés?" - szólt az alaphelyzet által felvetett kérdésekről a rendező.
   
A Vígszínházban Hegedűs D. Géza által megformált férfi hosszú ideje tartó, meglehetősen érzéketlenné vált házasságban él, ahol a két fél elhidegült egymástól, de mégis társak maradtak. Ebbe a helyzetbe érkezik egy új, váratlan szerelem.
   
"Bartis Attila egészen különleges színpadi és dramaturgiai érzékkel szövi össze ezeket a rendkívül bonyolult konfliktusokat, úgy, hogy tulajdonképpen nem is nagyon lehet gondolatban szétbogozni őket. Ha az embernek nekiszegezik a kérdést, miről szól a darab, nem azért jön zavarba, mert nem tudja megfogalmazni, hanem azért, mert ezekről a dolgokról egyszerre és szétválaszthatatlanul beszél a szerző" - hangsúlyozta Szikora János.
   
Mint hozzáfűzte, Bartis kamaradarabjának fotóművésze személyes drámáján túl kénytelen szembesülni hivatásának határaival is: ez az ember mérhetetlenül önző, saját küldetéstudatának foglya, és ez bizonyos szempontból felmenti az érzelmi kötelezettségvállalás alól. Mint egy tank végiggázol embereken és kapcsolatokon, hiszen az ő alkotása mindennél és mindenkinél előbbre való - jellemezte a fotográfus figuráját a rendező.
   
Szikora János szerint azonban a dráma egyik kulcsjelenetében a férfinak szembe kell néznie azzal, hogy elszámolta magát, és a művészet nem pótolhatja az életet. "Végső soron a saját egoizmusával, a saját önző hivatástudatával való szembesülés az, ami elsöpri a haláltudatot" - fogalmazott.
   
A Romlás ősbemutatóján Farkas András fotográfust Hegedűs D. Géza, modelljét és szeretőjét Bata Éva, feleségét Hegyi Barbara alakítja, míg a hozzátartozók szerepeiben Lázár Balázst és Németh Lászlót láthatja a közönség. A díszletet Szikora János, a jelmezeket Tresz Zsuzsa tervezte.