Tudatlan tündérek

Egyéb

A török rendező, aki évek óta él Olaszországban, személyében is képviseli ezt a konfliktust, a kelet-nyugat ütközését.
Ezzel foglalkozott két korábbi, nagysikerű alkotásában, a Törökfürdőben és Az utolsó háremben is. Most viszont ezt az alapproblémát megfejeli egy nem kevésbé aktuálissal: a másság kérdésével.
Szereplői ugyanis zömmel homoszexuálisok, kurvák, átoperáltak - és mind bevándorlók.
Ezt a furcsa, komunában élő világot ütközteti egy jólszituált római polgárfeleség egészen más jellegű szemléletével. A hősnő boldog házasságban él ugyancsak jólszituált polgár férjével, míg egy balesetben el nem veszíti.
Ez a film első perceiben történik. A cselekmény ettől kezdve a feleség nyomozásáról szól, aki egy véletlen folytán kideríti, hogy férjének hét éven át tartó viszonya volt. Arra persze álmában sem gondol, hogy nem nőt, hanem férfit kell keresnie a titokzatos "tudatlan tündér" mögött. Mire ez kiderül, már jócskán belecsöppen ebbe a másik világba, ahol a török bevándorlók nagy csapatban élnek egymással, korra és nemre való tekintet nélkül.

Ahogy a nézőnek nehéz elfogadnia ezt az életszemléletet, ugyanúgy a hősnőnek is - becsületére legyen mondva, hogy egy idő után megbarátkozik ezekkel az emberekkel, sőt mint orvos, segíteni is próbál rajtuk.
Van ugyanis bennük valami olyan összetartás, szolidaritás, a másikért való felelősségvállalás, ami egy római polgár pénzszerző életéből teljességgel hiányzik. Ferzan Özpetek filmjének ez a legnagyobb érdeme, hogy átjárást teremt két kultúra és két végletes életforma között. Remek figurákat teremt: a kövér gondnoknő, aki mint egy kékhajú tündér sürgölődik a szereplők körül, a nővé átoperált férfi, aki nem mer visszamenni a falujába. Kitűnő a feleséget játszó Margherita Bay és a férfiszerető szerepében a török Serra Yilmaz.