Svájcból, Franciaországból, Bulgáriából, Magyarországról, Németországból, Dél-Koreából, Csehországból, Szerbiából és Romániából összesen huszonegy produkcó érkezik Kolozsvárra. A ?Hangok párbeszéde? címmel meghirdetett fesztiválon a színház és a zene kapcsolata kerül előtérbe, ugyanakkor a színházi előadások mellett könyvbemutatók, dzsessz-koncert, operaelőadások vetítései, zenei installáció, szakmai beszélgetések, a TIFF-házban megrendezett bulik, workshopok bemutatói is színesítik a programot. Az idei fesztivál kiemelt meghívottja George Banu színházelméleti szakember, aki részt vesz a szakmai beszélgetéseken is. George Banu a Koinónia Kiadónál megjelent A beszédtől az énekig című könyvének december 6-i bemutatója kapcsán előadást tart a színház és zene kapcsolatáról a a TIFF-házban.
Az INTERFERENCIÁK 2012 Nemzetközi Színházi Fesztivál Vasile Şirli zeneszerző RITMUSOK: TÉR - SZÖVEG ? HANG hanginsatllációjának megnyitójával veszi kezdetét. A megnyitót máris két előadás követi: 18 órától a Stúdióban a svájciThéatre Vidy-Lausanne színhház Hand Stories című előadása (rendező, előadó: Yeung Fa?), majd 20 órától a Nagyteremben Heiner Goebbels rendezésében szintén a svájci Théatre Vidy-Lausanne Max Black című előadása látható.
A Hand Stories a rendező és egyben előadó, kínai Yeung Fa? családjának története: ?Kínai kesztyűbábosok öt generációjának vagyok a leszármazottja, az utolsó a láncban, ahol a bábjáték tudománya apáról fiúra öröklődött. A tudás átadásáról akartam beszélni, az előadás egyszerre lesz a családom (a Yeung család), illetve a kínai bábjáték egyetemesebb, időtlenebb története ? ? mondta az előadásról az alkotó.
Heiner Goebbels előadásában Paul Valéry, Georg Christoph Lichtenberg, Ludwig Wittgenstein és Max Black francia és angol nyelvű szövegeit használja fel. A nemzetközi hírű zeneszerző és rendező, Heiner Goebbels saját koncepciója alapján, saját zenéjével állította színpadra a Max Black című előadást, amelyben a színész minden cselekvése fénnyé (tűzzé), képpé (történéssé) és zenévé (hanggá) válik. Az előadás teljes zenei aláfestését, a hangokat és zajokat a színész szólaltatja meg. A színpad ötletek laboratóriumaként működik, amelyek a néző számára is követhetők; André Wilms egy sampler felhasználásával sokszorozza meg előre elkészített hangfelvételeit. Költőisége és elvontsága által a nyelv zenévé válik, ahogy egy matematikai képlet is átalakulhat muzsikává, és ahogy bármilyen hang a zene részét képezheti.
Heiner Goebbels előadásában Paul Valéry, Georg Christoph Lichtenberg, Ludwig Wittgenstein és Max Black francia és angol nyelvű szövegeit használja fel. A nemzetközi hírű zeneszerző és rendező, Heiner Goebbels saját koncepciója alapján, saját zenéjével állította színpadra a Max Black című előadást, amelyben a színész minden cselekvése fénnyé (tűzzé), képpé (történéssé) és zenévé (hanggá) válik. Az előadás teljes zenei aláfestését, a hangokat és zajokat a színész szólaltatja meg. A színpad ötletek laboratóriumaként működik, amelyek a néző számára is követhetők; André Wilms egy sampler felhasználásával sokszorozza meg előre elkészített hangfelvételeit. Költőisége és elvontsága által a nyelv zenévé válik, ahogy egy matematikai képlet is átalakulhat muzsikává, és ahogy bármilyen hang a zene részét képezheti.
Az első napot a fesztivál első bulija zárja a TIFF-házban, ahol idén a fesztivál off-programjai zajlanak: a 23 órakor kezdődő partin DJ Goranga lép fel.
A TIFF-ház ad helyet a szakmai beszélgetéseknek is: szerdán reggel 11 órakor a Hand Stories alkotóival találkozhat a közönség.
(Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)
(Fotó: Kultúra.hu)