Középiskolások játsszák élővé a hagyományt

Színpad

Negyedik alkalommal kap helyet a szolnoki színház programjában az Ádámok és Évák Ünnepe, amely során középiskolás diákok állnak színpadra egy-egy nyolcperces előadással. Kitől származik az ötlet, hogy megrendezzék az előadássorozatot?
Az ember tragédiáját terveztük színre vinni 2009-ben, amikor Balázs Péter igazgató úr felvetette, hogy a színház színészei helyett fiatalok adják elő a darabot. Ebből a gondolatból érlelődött ki egy különös, de életképesnek tűnő ötlet: mutassák be középiskolás fiatalok, azaz Ádámok és Évák a mű egy-egy részletét. Minden középiskola, amely jelentkezett a programra, egy-egy csoportot indíthat: az est nem verseny, inkább egy nemes együttlét, egymás előtt való bemutatkozás.
 

A kezdeti különös ötletből mára hagyomány lett. Milyen célt fogalmaztak meg a programmal kapcsolatban, mi a legfőbb küldetése a diákok bevonásának?
A leglényegesebb cél, hogy a fiatalok a kultúránk jelentős alkotásaival ne csak olvasás útján ismerkedjenek meg, hanem, mint valamiféle alapanyagot meggyúrják, áteresszék saját lelkükön, idegrendszerükön. Azzal, hogy egyfajta önképzőköri együttlétek során nagyszínpadra állítják az adott művet, olyan élményhez jutnak, amely élővé teszi számukra a hagyományokat.

Miért döntöttek úgy, hogy idén népmeséket mutatnak be a középiskolások?
Eddig Az ember tragédiája mellett a Bibliát, valamint a magyar regék és mondákat dolgozták fel a csoportok. Idén javasoltam, hogy ismét Madách művét vigyék színre a diákok, de a pedagógusok még egy év haladékot kértek erre, így esett a választás a magyar népmesékre. Más lehetőségek is adottak persze: Debrecenben például Arany János balladáit dolgozták fel a második évben, amit szintén kiváló ötletnek találok.

Debrecen mellett számos vidéki színház csatlakozott az Ádámok és Évák estjéhez. A nézői visszajelzésekben is tapasztalható a növekvő népszerűség?
Az évek során valóban országos programmá nőtte ki magát a kezdeményezés, amelyet nagyon sok vidéki város is átvett Soprontól Zalaegerszegig, Székesfehérvártól Debrecenig. A siker a résztvevő középiskolák számában is megmutatkozik: az első évben még nyolc iskola csatlakozott, idén pedig már 14 intézmény ad elő a szolnoki esten. A nyolcperces időtartamnak ez a növekvő létszám az egyik oka, hiszen az esemény egyestés műsort jelent. Emellett a zsűri is elköteleződött a program mellett: Jókai Anna visszatérő vendég, illetve a tavalyi év után valószínű ismét itt lesz Jankovics Marcell is.

 

Az adott év tematikájának megjelölése után kapnak-e további támpontokat, szakmai segítséget a diákcsoportok?
Amellett, hogy a próbákat magam is figyelemmel kísérem, a szolnoki színház színészei is segítik a diákokat. A nebulók egyébként kiválaszthatják azt a színészt, akivel együtt szeretnének dolgozni. A színészek a helyszínen, az iskolákban adnak támogatást, ötleteket a megvalósításhoz. Nincs előre meghatározott koncepció, a műhelyek szabad kezet kapnak: maguk választják ki a színpadra szánt népmesét, és ők írják színpadra vihető drámává a művet. Minél nagyobb az önállóság, annál nagyobb az értéke az élménynek, amely a program keretein belül megszületik.

(Forrás: Kultúra.hu)
(Fotó: szigligeti-szinhaz.hu/szolnokinaplo.hu)