Szívunk - MOCSOKVÁROS UTCÁIN

Egyéb

Azzal fordul ki a néző a vetítésről, hogy ezredszer is lenyomták a torkán ugyanazt a miliőt, hátteret, szereplőt, sztorit: a lecsúszás szélsebes és síkos útját, a kikapaszkodás érdes, keserves módját, a nyomorban és drogban fetrengést, a szétesett családot, szétrohadó kapcsolatokat, a kilátástalanság elől a piába, kábítószerbe menekülést. A baj az, hogy nem lehet ezért megróni az írót, forgatókönyvírót, mert a film az egyik főhős, Nick Flynn önéletrajzi írásából készült.

mocsokvaros_utcain.jpg
Robert de Niro és Paul Dano

A könyv címe jóval szókimondóbb, mint akár a film angol (Being Flynn - Flynn-nek lenni), akár magyar címe, ami mutatja az író, Nick indulatait. Az Another Bullsh*t Night In Suck City, valahogy így: ?Egy újabb lószaros éjszaka szopatós városban? minden finomkodás nélkül fejezi ki a lényeget: szívás az élet, ha szüleid korán elválnak, apád ezzel a lendülettel lelép és 18 évig csak leveleit látod, több mint százat, anyád két állásban elsüllyedve próbál felnevelni, végül teljesen megadva magát a sorsnak öngyilkos lesz, amikor te 22 éves vagy, majd apád előkerül, de csak, hogy kihasználjon, vihartempóban csúszik tovább lefelé, és kiköt a hajléktalanmenhelyen, ahol dolgozol, őrült ordibálásaival botrányt kavar, kitiltják, és te is támogatod a döntést, így mostantól már a lelkiismeret-furdalás is kínoz, drogozni kezdesz hát, te is elindulsz a lejtőn, de aztán összekapod, megrázod magad, leszoksz, egyetemre mész, diplomázol, költő leszel, ahogy írói ambíciókat mániákusan kergető, féltehetséges apád akarja, neked sikerül, neki nem, de így mégis beteljesül a Flynn-nek levés terhe-áldása: díjazott író leszel, aki aztán saját életetek sztorijával is sikert arat, filmet csinálsz, beteljesítve apád azon mondatát is, mely szerint az élet nem más, mint anyaggyűjtés.


mocsokvaros_utcain_2.jpg
Robert de Niro és Julianne Moore

Mindez mégis közhelyes marad ebben a filmben, részben, mert annyi változatát láttuk már ennek a témának, részben, mert az apát játszó Robert de Niro csupa régi patront durrogtat. Hiteles az alakítása, dührohamai, mániákussága, őrültségei, szeretetlensége, csak már százszor láttuk mindezt tőle, így unjuk kicsit. Fiát, Nicket A család kicsi kincséből és a Vérző olajból ismert Paul Dano játssza, halálosan unalmasan, érdektelenül, színtelenül. Sem lelki vívódásait, sem érzelmeit: dühét, csalódottságát, örömét, szerelmét nem látjuk, csak szinte rezzenéstelen, egyáltalán nem kifejező arcát. Julianne Moore a flashbackekben bevagdosott, visszaemlékező képekben ugyancsak színtelenül, rutinízűen hozza a küszködő anya-klisét. S ami marad, Mocsokváros, a szopatós city kosza, hajléktalanjai, éhezői, az őket meglopók, ütlegelők, a hajléktalanszálló: ezt is ezerszer láttuk már. És legyintenénk a boldog végre, a magát összeszedő apára és a sikeres íróvá érett fiúra, hogy hagyjuk már, de - és ez az egyetlen jó dolog az egészben - ez jelen esetben a színtiszta igazság. Vagyis valóban vannak happy endek az életben. Ez vigasztaló. Legalább ez.