Minimális gesztusokkal állította össze azt a néhány fotót, videót, ready-made installációt, amelyekkel mégis rendkívül koncentráltan közvetíti a kelet-európai lét abszurd valóságát. Majdnem anyagok nélkül dolgozik, hiszen a fotók, videók véletlenszerű beállítások, vagy egy-egy akció, performansz dokumentumai.
Ami Slaven Toljban mégis egyedi, az a távolságtartás precízen kidolgozott eszköztára. Tárgyakat helyez abszurd helyzetbe, képeket válogat a hétköznapi élet mikrotörténései közül, hogy felhívja a figyelmet azok lehetetlenségére. A test Tolj számára ugyanolyan közvetítő eszköz, jelzőrendszer, mint a talált kép, talált helyzet, talált tárgy. A Jadran mozi című térinstalláció egy 1993-as élményt kelt életre 2007-ben: egy dubrovniki moziban a háború idején elmaradt vetítéseket üres széksorok, film nélkül működő vetítőgép, üres fénynégyszög: a film és a közönség hűlt helye idézi meg a balkáni háborút. Ezt a hiánydramaturgiát követi a Megszakított játék két fotója, a városi téren teniszező gyerekek és a templom oszlopfője mögé beszorult teniszlabda képe, ami a felszínen békés jelenetet mutat, de a megszakított játék tágabb értelemben a gyerekkori ideák világa, amit a háború állóképpé dermesztett, eltávolított és örökre visszavont. Globalizmus című akciójában Tolj egy vodkából és whiskyből készült koktéllal issza le magát az eszméletlenségig. A Természet és társadalom képsorain meztelenül, egy fejéhez szorított szarvasagancs-trófeával püföli a fehér falat, a néző csak a fal és az agancs roncsolódásait látja, de az ütések ereje Tolj fejére hat vissza. A balkáni nacionalizmus hosszú története, az erőszak természetrajza elemi hatásfokkal árad a műből.
Ebben a szófukar, mégis érzelmileg terhelt közegben a ready-made-ek megjelenése egyfajta közös meditációra invitál. Az üvegtárlóba állított, rendíthetetlenül balra-jobbra forduló ventilátor, a kiállítótér ablakába állított, 60-as évekből túlélőként itt maradt asztali olvasólámpa nem úgy meghökkentő, mint a szellemi előd, Duchamp "talált tárgyai", inkább az objekt közege, a tér és a tárgy viszonya hatásos, amit körülvesz a nagyobb tér, maga a teljes kiállítás. A rétegződés itt nagyon fontos, ami az egyedi tárgytól a szűkebb környezetén át a nagy befogadó közegig tart. Éppen a kiállításnak ez a része ábrázolja a Tolj-féle szociális művészet struktúráját, az egyeditől a mikrokörnyezeten át a társadalmi térig ható erőket, kölcsönhatásokat.