Zömében magyar művészekkel, a magyar közönségnek szól idén a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál. Két és fél hétnyi feltöltődés és kortárs kultúra – ezt ígéri a 29. fesztivál programja.

Miért fontos a kreativitás a kihívásokkal teli időkben? Hogyan kínál új perspektívákat és teremt lehetőséget a közös gondolkodásra a kortárs művészet itt, most? Az ősz egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál ezekre a kérdésekre keresi a választ október 9-től 17 napon át, számtalan műfajban, izgalmas helyszíneken, szerte a fővárosban.

A kortárs művészet életünk aktuális lenyomata, olyan,
akár egy különleges időkapszula, üzenet a mának és a jövőnek – így ezekben a
rendkívüli időkben talán még fontosabbá válik – fogalmazott a sajtótájékoztatón
Káel Csaba. A fesztivál operatív testületének elnöke hangsúlyozta: „mélyen
hiszünk a kortárs művészet erejében, kortárs alkotóink közlésvágyában,
kreativitásában, bölcsességében. Abban, hogy milyen formában adják át ezt a
tudást, most rugalmasnak kell lennünk, de a fesztivál lényege, missziója nem
változik.” A Müpa vezérigazgatója kiemelte: az eseménysorozat megvalósítása
során mindent elkövetnek azért, hogy a művészek és a nézők biztonságos
körülmények közt találkozhassanak a fesztivál helyszínein. „Ez a fesztivál most
a közös felelősségünkről, az egymásra figyelésről is szól.”

Ez a CAFe Budapest minden tekintetben rendhagyó – kezdte Faix Csaba, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezető igazgatója. „Többségében hazai előadóknak adunk fellépési lehetőséget, változatos városi tereket töltünk meg izgalmas zenei, színházi, képzőművészeti és műfajokon átívelő produkciókkal. A már jól ismert helyszíneken túl idén kávézók, lakásszínházak és ipari területek adnak otthont a programoknak, amivel nem titkolt szándékunk, hogy közelebb, a digitális felületeken pedig akár házhoz vigyük a fesztivált.”

A szervező operatív testület tagja hozzátette: KOMP néven újul meg és a Tesla Loft tereibe költözik a Mini-Fesztivál, a Magyar Zeneművészeti Társaság kortárs zenei válogatása. A Fischer Annie Night programja fiatal női komponisták új műveit vonultatja fel, Kozmikus interakciók címmel Bartók, Ligeti és Eötvös műveiből válogat zongorakoncertjén Borbély László és Kiss Péter, míg Oláh Krisztián a vonószenekar és a jazzkvartett kapcsolatának kortárs átértelmezésével kísérletezik a Zeneakadémián. Izgalmas kamarazenei pillanatokat ígér az Accord Quartet, valamint a Studio5 estje is, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány koncertjén pedig napjaink egyik legjelentősebb brit zeneszerzője, George Benjamin Three Inventions (1995) című kompozíciója is felcsendül, magyarországi bemutatóként.

A fesztivál számtalan különleges bemutatót tartogat, több műfaj magyar sztárjai készülnek rendhagyó projekttel. Újcirkusz és táncművészet fonódik össze a cirquedanse formabontó műfajában a Recirquel Solus Amor című előadásának köszönhetően. Vági Bence koreográfus-rendező úgy fogalmazott: az előadás egy operadíszletbe álmodott légi balett. „A repülés könnyed műfaj, és ezt a könnyedséget kell elhitetnünk a nézőkkel is, noha mindez komoly feladat elé állítja a társulatot. A produkcióhoz dél-afrikai bábművészek készítettek egy élethű medvebábot, amely a természetet reprezentálja.”

Igazi tudományos-művészeti szenzációnak ígérkezik a Barabási Lab Rejtett mintázatok – A hálózati gondolkodás nyelve című kiállítása, amely Barabási Albert-László fizikus és hálózatkutató műhelyének kutatásaira épül. A különböző hálózatokat kettő- és háromdimenziós vizuális szobrokkal illetve videókkal, installációkkal szemlélteti. A kutató a sajtótájékoztatón elmondta: a kiállítás a felületes szemlélő számára is izgalmas vizuális élményt ígér, de akinek van kedve felfejteni a mögöttes tartalmat, az egy lényegesen összetettebb jelentésréteggel gazdagodhat.

A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria a
kelet-közép-európai régióban először mutatja be az absztrakció legfontosabb
kortárs képviselői közé tartozó Sean Scully életművét: a mintegy száztíz művet
bemutató retrospektív kiállításon a monumentális festmények mellett megjelennek
papírmunkák, plasztikák és fotók is.

Az Örkény Színház és a Katona József Színház premierekkel készül a fesztiválra. A tavaly nagy sikert aratott #kapucsengő sorozat keretében idén Pokorny Lia Ady Lédájának bőrébe bújik, Gyabronka József Nádasdy Ádám fordításában merül Dante Isteni színjátékának poklába a Kugler Art Szalon és a FILC – Fischer Iván Lakásszínháza egyedi hangulatú tereiben.

Felkavaró előadással érkezik a Trafó Kortárs Művészetek Házába a kivételes erejű dokumentumszínházi produkcióiról ismert Stefan Kaegi, Dominic Huber és a Rimini Protokoll. A Nachlass– Piècessanspersonnes (Hagyaték) című előadás nyolc valós példán keresztül mesél életről, halálról, hagyatékról és arról, hogy az egyéni döntések nyomán hogyan állhat össze közös örökségünk. Mit hagyunk itt azoknak, akiket szerettünk, és mit a társadalomnak, amelyben éltünk? Erre a kérdésre keresik az alkotók a választ.

A Magyar Állami Operaház új játszóhelyén, az Eiffel
Műhelyházban is bemutatók követik egymást. Philip Glass Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) című táncoperáját Barta
Dóra koreográfus-rendező állítja színpadra, a mű Jean Cocteau trilógiájának
utolsó része alapján született, és izgalmas kihívást nyújt a táncművészek és az
operaénekesek számára egyaránt. „Felemelő érzés erre a zenére dolgozni. Akadnak
művészek, akiknek a zenéje behatárolja a színrevitellel foglalkozó alkotót,
Glass esetében ez nem így van. Párhuzamosan szeretném megmutatni az opera
realista cselekményét és az ezt övező szürreális világot” – fogalmazott Barta
Dóra. Vajda János A képzelt beteg, avagy
őfelsége komédiása
című művének ősbemutatója ugyancsak a Műhelyházban kap
helyet.

A könnyűzenei csemegékre vágyóknak az Akvárium Klub DownTown CAFe elnevezésű sorozata
mellett az A38 Hajó is tartogat hallgatni- és néznivalót. Itt mutatja be új
lemezét a Fonogram-díjas formáció, a Belau, és Circadian című albumával érkezik a handpan osztrák virtuózának
zenekara, a Manu Delago Ensemble.

A fesztivál nyitónapján a város legjobb kávézói és reggelizőhelyei szintén rendhagyó koncerthelyszínné alakulnak az INTRO sorozat fellépőinek – többek között Jónás Verának, Kocsis Bencének, a Volkovának vagy épp Csorba Lócinak – köszönhetően. A meglepő programhelyszínek sora itt még nem ér véget: a Flying Bodies&Collective Dope You are the Flow című közösségformáló köztéri előadása a városi extrém sport, a parkour, az akrobatikaés a tánc világát kombinálja a már említett Boráros téri helyszínen.

A képzőművészet iránt érdeklődőket idén is az Art Market Budapest, a kortárs irodalom szerelmeseit az őszi Margó Irodalmi Fesztivál, a világzenei programokra kíváncsiakat egy újragondolt, formabontó Budapest Ritmo várja.

A nyitóképet Felvégi Andrea készítette.