(MTI) - Jurij Burlaka, a társulat új művészeti igazgatója, a klasszikus balettek szerelmese, aki arról ismert, hogy a végletekig csiszolja az előadásokat, jelképesen Léo Delibes híres művének felújításával kezdte munkáját, mivel véleménye szerint "hiba volt, hogy ez a mű kimaradt" a Nagyszínház repertoárjából. Vállalkozásának "cinkosául" megnyerte a szentpétervári Mariinszkij színház hajdani táncosát, Szergej Viharjev koreográfust, aki hozzá hasonlóan megszállottja a régi balett feltámasztásának.
Viharjev véleménye szerint a múlt században a klasszikus balett nagy átalakuláson ment át, megreformálói úgymond javítani akarták a stílusát és így eltávolodtak az eredetitől. Ő a francia Marius Petipa koreográfiáját állította színre. Petipa mutatta be 1884-ben a Coppéliát Szentpéterváron, az erre vonatkozó dokumentumokat a Harvard egyetem archívumában találták meg: ezek értékes részleteket tartalmaznak a testmozgásról, a lábak helyzetéről az egyes jelenetekben.
Viharjev arra kérte a táncosokat, hogy tartsák tiszteletben "a szentpétervári stílust: elegancia, szépség, egyszerűség". Ez nem mindenkit lelkesít a moszkvai társulatban. A Franz szerepét táncoló Ruszlán Szkvorcov azon töpreng, miért kellene neki megváltoztatnia az eddigi előadásmódját - csak azért, mert Szentpéterváron az változatlan maradt? A másik szereposztásban ugyancsak Franzot táncoló Artyem Ovcsarenko szerint "az a legnehezebb, hogy a táncos humoros legyen és közben megmaradjon a koreográfia szépsége is."
Maria Alekszandrova, a Bolsoj sztárja, aki Franz menyasszonyát és az életre kelő Coppélia "bábut" alakítja, örül, hogy ő táncolhatja ezt a szerepet a pantomim-balettben, amelyben "minden a klasszikus szabályok szerint történik, mégis lehet benne játszani és élni - nem csupán dolgozni - a színpadon".
Natalja Noginova festőnő, aki a Mariinszkij számára több opera és balett jelmezeit tervezte meg, szintén adott némi "szentpétervári színezetet" a moszkvai előadásnak. A kosztümök "felségesek", a szoknyák nehezek és terjedelmesek, a táncosnők nagy gallért és fejfedőt viselnek. "És mégis úgy táncolnak, mintha mindez a lehető legtermészetesebb lenne" - mondja lelkesen.
A csütörtökön bemutatott Coppélia a Bolsojnak már a második "történelmi stílusú" felújítása: 2007 júniusában A kalózt állította színre, ugyancsak Petipa koreográfiájának nyomán Jurij Burlaka és elődje, Alekszej Ratmanszkij. Ratmanszkij volt az, aki az elmúlt évtizedben forradalmasította a repertoárt.