Bartók és Banhof

Színpad

Úton Bartókkal <i>(fotó: Dusa Gábor)</i>
Úton Bartókkal (fotó: Dusa Gábor)

Úton Bartókkal
"Hogyan hallgatunk manapság zenét? Az a gyanúm hogy sehogy. Ahhoz kellene egy kis nyugalom, belső csend, tiszta fej, nyitott lélek. Szóval csupa olyan dolog melyektől az átlagos napi tipródás közepette fényévnyire vagyunk. Pedig Bartókot hallgatni máshogy nem érdemes. Van benne valami szentséggyalázás. Ám ha mégis sikerülne...! Zenéjének tisztasága, egyszerűsége, őszintesége megdöbbentő. Formai tökéletessége kozmikus üzenetet hordoz. Sehol egy elvétett lendület, egy arányát tévesztett belső egység, sehol egy fölöslegesen rápakolt harmónia. Pontos és biztonságos mint ahogy a nap kel és nyugszik. Alig egy óra és úgy állunk előtte megszégyenülve, mint a törtető harácsoló fehér ember a minden titkot tudó hallgatag bennszülött előtt. Egyébként tudták, hogy ez az ember kézzel festett eredeti parasztbútorok között élt? Pedig akkor ez még nem is volt divat." (Énekes István, koreográfus)

Az esten elhangzó művek: Este a székelyeknél, Három Csík megyei népdal, Kontrasztok, Román táncok, Ne hagyj itt, Bolyongás, Senkim a világon, Keserves, Bánat, Madárdal, Elment a madárka, Ne láttalak volna. A koreográfiát Énekes István, Juhász Zsolt és Katona Gábor készítette.

A Banhof próbáján <i>(fotó: Nagy Attila)</i>
A Banhof próbáján (fotó: Nagy Attila)

Bahnhof A főpályaudvarok számomra - mint gyakran utazó művész számára - mindig nagyon érdekesek, mivel a társadalom egészének lenyomata megtalálható bennük: az üzletember, a hajléktalan, a szerelmesek, akik éppen találkoznak vagy épp szétválnak, egy új jövőbe induló ember. E színes forgatagban megannyi érzelem és érdekes történet rejlik. A sínek gondolataimban mindig életutakat kötnek össze, ennek megfogalmazására törekszem "Bahnhof" című művemben. Az est különlegességét az adja, hogy egy - feltehetően még senki által nem alkalmazott - multimédiás technikával valósítom meg az előadást. A darabban a film, mint díszlet, mint egy plusz dimenzió lesz jelen vetítés formájában; először filmet forgatunk az előadáshoz, majd hozzá illesztem a zenét és a koreográfiát, így hozván létre egy állandó kommunikációt a műfajok között. (Jurányi Patrick, rendező-koreográfus)

(2007. március 24. 19:00; Nemzeti Táncszínház - Úton Bartókkal
(A Dunaújvárosi Bartók Táncszínház előadása); km.:Eckhardt Gábor (zongora), Somogyi Péter (hegedű), Szabó András (klarinét), A Dunaújvárosi Bartók Táncszínház művészei, Viadana Kamarakórus (ének)
2007. március 31. 19:00; Nemzeti Táncszínház - Banhof (A Pécsi Balett előadása); km.: Czebe Tünde, Spala Korinna, Kozár Eszter, Kócsy Mónika, Lázár Eszter, Oláh István, Gallai Zsolt, Dóri István, Vincze Balázs))