Tánc a holokausztról

Egyéb

?Az Aide Memoire nem csak a holokausztról szól. Olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek jelenünkkel és a mai valósággal kapcsolatosak: az erőszakkal, a háborúkkal, és azok mindennapi életünkre gyakorolt hatásával? ? foglalta össze a táncelőadás legfontosabb mondanivalóját a társulat művészeti vezetője és koreográfusa, Rami Be?er, aki erős személyes indíttatással bírt az Aide Memoire létrehozásakor. Egy izraeli kibucban nőtt fel, magyar származású holokauszttúlélő szülők gyermekeként, akik azonban évtizedekig nem beszéltek a múlt e sötét fejezetéről. ?Amikor úgy éreztem, készen állok arra, hogy szembenézzek a holokauszt rettenetével, megszületett az Aide Memoire, amelyben a csapdába zártság érzését igyekeztem megjeleníteni.?

 

Az előadás díszletéül szolgáló kilenc alakítható fatábla, a köztük lévő rések ? amelyeken éppen átférnek a táncosok ? is ezt szimbolizálják. Ám a szereplők ebben a jelképesen barakkszerű térben megtanulnak létezni, és kiderül, itt nemcsak menekülni, hanem álmodozni, vágyakozni és élni is lehet. A koreográfiát lenyűgöző dinamika, színházszerű fogalmazásmód jellemzi, amelyet a kitüntetett szerepet kapó világítás, a gondosan megválogatott kosztümök, a sokszínű zenei kollázs ? Dowland, a Laibach, Stockhausen és a Kronos Quartet ? erősít. A táncosok mozgása két ?felületen? folyik: a palánkon inkább a testtechnika, míg a földön ? ahol a szereplők szabadabban létezhetnek - a Graham-iskola és a klasszikus balett mozdulatai dominálnak. Az Aide Memoire ereje abban áll, ahogy a színházi és a politikai, a drámai és a történelmi, az egyetemes és a személyes dimenziókat hatásosan egyesíti.

 

A Kibbutz Contemporary Dance Companyt 1970-ben Yehudit Arnon alapította, a libanoni határ közelében található galileai Ga?aton Kibucban. Arnon irányításával a fiatal amatőr táncosokból álló csoport Izrael egyik vezető társulatává vált. Bejárták egész Izraelt, Európát, az Amerikai Egyesült Államokat és a Távol-Keletet. Az együttesben megfordultak a korszak jelentős izraeli koreográfusai, valamint vendégtanár-koreográfusok Amerikából és Európából. 1996-ban az addig táncosként és koreográfusként már évek óta a társulattal dolgozó Remi Be?er lett a művészeti vezető. Mára az ő munkája és stílusa lett a társulat védjegye. Jelenleg 60 izraeli és külföldi táncossal dolgoznak, akiket kivételes technikai és fizikai felkészültség, valamint rendkívüli érzékenység jellemez. A fiatal tehetségeket folyamatosan keresi a társulat, tréningprogramjaikra többek között a budapesti fellépés alkalmával is tartanak táncos meghallgatást január 6-án a Müpában.