Csiszár Imre, a darab rendezője október 25-én az MTI-nek elmondta: az abszurd, groteszk dráma, amely Kelet-Európában Mrozek korában újszerű volt, mára elfogadottá vált a színházi világban. ?Örkény rászoktatta a magyar nézőket is egy másfajta gondolkozásra, a túlzásokra, a szélsőségekre, a furcsa dramaturgiai váltásokra? ? tette hozzá a rendező.

tango4


Csiszár Imre szerint a darab egy nagyon összetett, filozofikus mű, ?amelyen röhögni lehet, ilyen értelemben rokon Shakespeare műveivel?. A vígjátéki elemek a karakterekben és a szövegekben jelentkeznek, a rendező a darab tragédiájával szemben a komédiára kívánta helyezni a hangsúlyt.

Csiszár Imre 2004-ben a Pesti Magyar Színházban és 2009-ben a Budapesti Kamaraszínházban is megrendezte a darabot. Első rendezésekor dramaturgiailag alakított a drámán, rövidített a szövegeken, most azonban nem nyúlt hozzá ilyen formában a műhöz. Ami újszerű a békéscsabai rendezésben, az a térfelfogás. Mint kifejtette: ő kérte, hogy ne a nagyszínpadon, hanem a kamaraszínházban adják elő a darabot. A nézők két oldalt foglalnak helyet, közrefogják a szobát, ?a tér olyan, mint egy vívópást?. Így a közönség szervesebb része lesz a játéknak.

 

Hangsúlyozta, hogy nem akarta direkt a mai korra aktualizálni a művet, nem tett bele aktuálpolitikát. ?Így is annyira aktuális, a mai magyar valóság pontosan ott tart, ahol a darab. Az elmúlt ötven év itt hagyott nekünk egy káoszt, elkötetlen szálak tömegét, a rendszerváltás után nagy lépések történtek a kapitalizmus felé, és most itt vannak a fiatalok, akik nem találják a helyüket a világban? ? fogalmazott.

tango3


A Tangó a rendező szerint egy 20. századi európai történelmi példázat egy családtörténeten keresztül. Három nemzedék három történelmi korszakot jelenít meg a műben: a nagyapák poros, megalkuvásokkal terhes, nevetségesen szolgalelkű világát, az apák bukott forradalmi illúzióit, zagyva handabandázásba menekülő jövőtlenségét, és az ifjú generációt, amely a világot ?kizökkent? állapotából a rend újbóli visszaállításával meg akarja menteni. A három nemzedék konfliktusa a fasizmus, a terrorizmus veszélyeire figyelmeztető tragikomédia.

A főbb szerepekben Kovács Edit, Mészáros Mihály, Bartus Gyula, Fehér Tímea, Gulyás Attila, Liszi Melinda és Katkó Ferenc látható. Seregi Zoltán színházigazgató tájékoztatása szerint 38-40 előadást terveznek a darabból.

 

 

Forrás: MTI

Fotó: MTI/Rosta Tibor